Arcydzieło muzyki barokowej, Bachowska Pasja według św. Jana, stanowi szczytowe osiągnięcie na gruncie opracowania tekstu słownego środkami retoryki muzycznej. W warstwie formalnej utwór nawiązuje do dwuczęściowej struktury oratorium. Akcję posuwają do przodu recytatywy i sceny zbiorowe, natomiast refleksyjne arie skupiają się na analizie indywidualnych odczuć, emocji – afektów. Chorały z kolei wyrażają opinię kongregacji wiernych, z którą odbiorca dzieła może się łatwo utożsamić.
Kluczową rolę dla wyrazu całości pełni partia Ewangelisty; wiele zatem zależy od wykonawcy tej roli. Warto więc docenić wysiłki Erica Stoklossy, który wykonał recytatywy z należytą muzyczną ekspresją. Tenor pokazał dużą wrażliwość na detale tekstu, idąc zatem za muzycznym przewodnictwem kompozytora podkreślił istotne dla teologicznej interpretacji Pasji słowa, takie jak „weinete” („zapłakał”) oraz „geißelte” („ubiczować”).
Słowa uznania należą się też poważnemu, uroczystemu wykonaniu dzieła przez Schleswig-Holstein Chor z Lubeki oraz Elbipolis Barockorchester z Hamburga – oba zespoły pod dyrekcją Rolfa Becka. Chór został założony przez samego dyrygenta w 2002 roku, śpiewacy biorą udział w edukacyjnym programie pod nazwą Schleswig-Holstein Chor Academy, a zatem występ podczas XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena jest dla młodych wykonawców bezcennym doświadczeniem artystycznym.
Spomiędzy solistów pragniemy wymienić japońską sopranistkę Chiyuki Okamura, która uroczo wykonała arię Ich folge dich, podkreślając radość towarzyszącą tym, którzy podążają drogą Chrystusa. Arie basowe wykonał w prostolinijny, bezpretensjonalny sposób Tomáš Šelc.
Krzysztof Komarnicki
polskieradio.pl
Najnowsze komentarze