Festiwal

(Polski) Hiszpański pianista, izraelska orkiestra

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Sobotni wieczór należał do czołowej izraelskiej orkiestry – Israel Camerata Jerusalem pod kierunkiem Avnera Birona. Muzycy przedstawili zróżnicowany program, na których złożyła się „Chaccone in memoriam Giovanni Paolo II” Krzysztofa Pendereckiego, „Homage to Mendelssohn” współczesnego kompozytora Menachema Wiesenberga, a na koniec IV Symfonię B-dur Ludwiga van Beethovena. W tej orkiestrze najbardziej podoba mi się grupa instrumentów dętych drewnianych, aczkolwiek orkiestra Birona jest uniwersalna. Dwa utwory – Penderecki i Wiesenberg – były skomponowane na orkiestrę smyczkową. „Chaccone’a” w jej wykonaniu była przepełniona smutkiem, jakimś rodzajem rezygnacji wobec spraw ostatecznych. Być może odbiór ten narzuciła mi dodatkowo podana publicznie tuż przed koncertem wiadomość o śmierci Roberta Salisza, przez wiele lat jednego z głównych producentów Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena i współpracownika Elżbiety Pendereckiej. 

Solistą wieczoru był hiszpański pianista Juan Perez Floristan, ubiegłoroczny zwycięzca Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie, laureat głównych nagród na konkursie Santander i berlińskim Steinwayu. Hiszpan wykonał Koncert fortepianowy d-moll KV 466, mroczny, tajemniczy, niepokojący, a w środkowej części – niewypowiedzianie piękny. W emocjonalnym nasyceniu interpretacji Floristanowi bardzo pomogła orkiestra pod dyrekcją Avnera Birona. W części trzeciej pianista sięgnął po kadencję napisaną przez wielkiego pianistę Andrasa Schiffa, opartą na tematach z uwertury do opery „Don Giovanni” Mozarta. Charakterem pasująca do wymowy Koncertu d-moll (uwertura również skomponowana jest w d-moll), a na dodatek delikatny ukłon w stronę koncertu z dnia poprzedniego i wykonania innego niż Mozartowskiego „Don Giovanniego” (opera Giuseppe Gazzanigi pod dyrekcją Łukasza Borowicza).

Na bis Juan Perez Floristan wykonał „Moment Musical” op. 94 nr 3 w tonacji f-moll. 

Anna S. Dębowska

Sobota, 9 kwietnia 2022, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa w Warszawie

back to the list

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji

Następny