Festiwal

(Polski) Zakończył się 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ponad 100 tysięcy słuchaczy w całej Polsce, 18 koncertów w Warszawie i 12 w innych miastach, entuzjastycznie oklaskiwane gwiazdy z Krystianem Zimermanem, Anne-Sohie Mutter i Krzysztofem Pendereckim – w piątek zakończył się 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

W organizację festiwalu zaangażowały się największe polskie instytucje: NOSPR, Narodowe Forum Muzyki, Filharmonia Narodowa, ICE Kraków, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie i Filharmonia w Szczecinie.

Festiwal odbył się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena powołane w 2003 roku w Krakowie. Pomysłodawcą i założycielem instytucji jest Elżbieta Penderecka.

Jak podkreślają organizatorzy, Festiwal obfitował w niezapomniane koncerty. Wybitny pianista Krystian Zimerman przedstawił poetycką i żywiołową interpretację II Symfonii „The Age of Anxiety” na fortepian i orkiestrę Leonarda Bernsteina. Niemiecka skrzypaczka Anne-Sophie Mutter podbiła serca słuchaczy Koncertem skrzypcowym D-dur Ludwiga van Beethovena, natomiast w Wielki Czwartek amerykański dyrygent Leonard Slatkin poprowadził z II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera – wielkie misterium śmierci i nadziei.

Do wydarzeń należał też występ Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama w „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza pokazała swoją maestrię w utworach Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, zaś Szymanowski Quartet zadebiutował na festiwalu w nowym składzie pod wodzą skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, wykonując „Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu” Josepha Haydna z Wojciechem Pszoniakiem jako narratorem. Przeczytał on medytacje księdza Grzegorza Strzelczyka.

Kluczem do programu 22. Wielkanocnego Festiwalu były wielkie rocznice i najważniejsza z nich: setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji na festiwalu zabrzmiały wielkie dzieła polskich kompozytorów: II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora, kantata „Widma” Stanisława Moniuszki, „Fantazja polska” na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego, dzieła fortepianowe Fryderyka Chopina. Pianiści Szymon Nehring i Krzysztof Książek przypomnieli mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego.

„Polskie Requiem” i II Symfonia „Kopernikowska” umieszczone w programie tego samego koncertu przypomniały, że w tym roku mija 85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego (zmarł w 2010 r.). Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej przypomniał chóralną twórczość Pendereckiego bogactwo pomysłów, wyrafinowane piękno i prostotę wyrazu takich dzieł a cappella, jak „Pieśń Cherubinów”, „Missa Brevis”, motet „Agnus Dei” z „Polskiego Requiem” czy „De Profundis” z VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy”.

Anne-Sophie Mutter prezentowała w Katowicach, Wrocławiu i Krakowie muzykę skrzypcową Krzysztofa Pendereckiego. Skrzypaczka otrzymała także z rąk ministra kultury Piotra Glińskiego Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis w uznaniu zasług dla promocji polskiej muzyki.

W tym roku mija setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina (1918-1990), wielkiego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty. Z tej okazji Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprosiła Krystiana Zimermana, którego kariera była ściśle związana z działalnością Leonarda Bernsteina. Wielki polski wystąpił w Warszawie dwukrotnie, w tym na inauguracji festiwalu, 16 marca – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykonał II Symfonię „The Age of Anxiety” (1948) Leonarda Bernsteina, w którą wpisana jest obszerna partia fortepianu.

Na festiwalu zabrzmiały także inne dzieła Bernsteina: „Tańce symfoniczne z musicalu „West Side Story””, uwertura do operetki „Kandyd” i religijne dzieło „Chichester Psalms”.

W programie uwzględniono też dzieła Claude’a Debussy’ego, ojca europejskiego modernizmu, w setną rocznicę jego śmierci. Swoje 50-lecie świętowała także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z Poznania pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Festiwal zaoferował publiczności bardzo zróżnicowany program: wielkie dzieła symfoniczne, kameralistykę, utwory chóralne i oratoryjne oraz recitale fortepianowe.

W Festiwalu wzięło udział ponad 100 dziennikarzy reprezentujących 60 redakcji z kraju, jak i zagranicy (m.in. Włoch, Niemiec, Rosji i Turcji.

22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem głównym Festiwalem było LOTTO, a Mecenasem PKN Orlen S.A.

żródło: https://ekai.pl/zakonczyl-sie-22-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/

 

back to the list

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny

(Polski) 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji

Następny

(Polski) Program koncertu

Następny

(Polski) 27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny

Festiwal romantyc

Następny

(Polski) 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny