Festiwal

(Polski) Włoszka, Francuz i orkiestra z Katowic

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Poniedziałkowe wykonanie „Symfonii fantastycznej” op. 14 Hectora Berlioza i Suity „Peleas i Melizanda” op. 80 Gabriela Fauré udowodniło kolejny raz, że Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach to jedna z najlepszych polskich orkiestr, znajdująca się w ścisłej czołówce. 

Szeroki oddech symfonizmu otworzył się przed słuchaczem w tych dziełach, które świetnie zabrzmiały pod batutą Włoszki Clelii Cafiero. Włoska dyrygentka zastąpiła Lawrence’a Fostera, który osobiście polecił ją w zastępstwie za siebie i to było jej pierwsze spotkanie z NOSPR. 

Warto przy okazji o niej więcej napisać. Clelia Cafiero karierę zaczynała jako pianistka w orkiestrze mediolańskiego Teatro alla Scala, po czym zaproszona przez Fostera objęła stanowisko drugiego dyrygenta Opery w Marsylii. Kalendarz na następne lata ma już wypełniony. W latach 2021–2024, w charakterze dyrygenta gościnnego, będzie współpracować z orkiestrami we Francji (Tulon, Marsylia, Nantes-Angers), Kanadzie (Québec) i we Włoszech. Jest także wysoko cenioną pianistką, występującą w najważniejszych salach koncertowych Europy.

Pod jej batutą muzyka francuska, zwłaszcza „Peleas i Melizanda” z dyskretnym ruchem kołowrotka w części drugiej i słynną sicilianą, miała wdzięk, czar, płynęła do przodu z wdziękiem, oparta na kołyszącym rytmie i pulsie.

Mocnym punktem programu był występ Jonathana Fournela, 29-letniego Francuza, złotego medalisty konkursu im. Viottiego i zdobywcy Grand Prix Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli w 2021 roku, a także nagrody publiczności tej imprezy. To kolejny na 26. Wielkanocnym Festiwalu występ zwycięzcy prestiżowych konkursów pianistycznych. 

Fournel okazał się świetnym pianistą i muzykiem. Parę słów o nim: urodził się w północno-zachodniej Francji, jego ojciec był organistą. Studiował w Niemczech, później w Konserwatorium Paryskim, również na kierunku kameralistyka. Obecnie kształci się w klasach mistrzowskich jako tzw. artysta-rezydent Kapeli Królewskiej w Belgii. 

Artysta zdecydował się wykonać „Wariacje symfoniczne” M. 46 na fortepian i orkiestrę Césara Francka. To dzieło symfoniczne z partią solowego fortepianu. Zrywa ono ze współzawodnictwem instrumentu solowego i orkiestry, które mają tworzyć jeden organizm. Powstało w 1885 roku, w cztery lata po II Koncercie fortepianowym B-dur Johannesa Brahmsa, wirtuozowska partia fortepianu jest świadomie równoważona przez kompozytora symfoniczną partią orkiestry. 

Fournel bardzo dobrze zgrał się z NOSPR-em, z którym prowadził dialog zmieniający kształty, tempo i wymowę. Grał błyskotliwie, dźwiękiem właściwym rasowym pianistom, pełnym blasku i charakterystycznego nerwu.

Na bis wykonał chorał „Wohl mir, dass ich Jesum habe”  z kantaty „Serce, usta, czyny, życie” Johanna Sebastiana Bacha w fortepianowym opracowaniu Wilhelma Kempffa.

back to the list

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji

Następny