Zakończenie 24. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

22 października koncertem Andrzeja Wiercińskiego (fortepian) i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka zakończył się w Filharmonii Narodowej w Warszawie 24. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Ze względu na obostrzenia związane z rozwojem pandemii koronawirusa, publiczność nie mogła w pełni, jak w latach poprzednich, uczestniczyć w odbywających się w Filharmonii Narodowej dziewięciu festiwalowych koncertach. Wszystkie były jednak transmitowane przez 2. Program Polskiego Radia oraz streamowane na kanale YouTube w czasie rzeczywistym i udostępniane w usłudze VOD (Video-On-Demand) tamże.

Tegoroczne hasło programowe festiwalu to „Beethoven – wielki inspirator”, nawiązanie do 250. rocznicy urodzin geniusza z Bonn (1770–1827). Osią programową były wielkie dzieła Beethovena: II i VII Symfonia, koncerty fortepianowe c-mollG-dur i Es-dur, kwartety smyczkowe (f-moll op. 95 i Grosse Fuge B-dur op. 133) w wersji na orkiestrę smyczkową oraz Sonata „Księżycowa”. Na tym tle zabrzmiały pierwsze symfonie Felixa Mendelssohna i Johannesa Brahmsa, obie w beethovenowskiej tonacji c-moll, i VI Symfonia C-dur Franza Schuberta, kompozytorów zafascynowanych Beethovenem i deklarujących głębokie przywiązanie do jego muzycznych idei.

Ważnym punktem programu festiwalu były wybrane utwory Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego polskiego kompozytora XX i XXI wieku, który odszedł w marcu tego roku. Na festiwalu przypomniano sześć utworów Krzysztofa Pendereckiego skomponowanych lub opracowanych na orkiestrę smyczkową: Ciacconę i Agnus Dei Polskiego RequiemSinfoniettę nr 3 „Kartki z nienapisanego dziennika”PolimorphięArię z Trzech utworów w dawnym stylu i Adagietto z Raju utraconego.

W cyklu od 12 lat prezentującym zapomniane operowe hity XIX i XX wieku, zabrzmiała trzyaktowa opera komiczna Faniska Luigiego Cherubiniego, mistrza francuskiego gatunku opera comique, kompozytora cenionego przez samego Beethovena. Akcja opery rozgrywa się w XVII-wiecznej Polsce i pokazuje konflikt między dwoma szlachcicami – starostą sandomierskim Zamoskim i starostą rawskim Rasinskim, który jest więziony przez swego wroga wraz z piękną żoną Faniską. W całej operze pojawiają się rytmy polonezowe, zwłaszcza w akcie I w scenie tańca córki Rasinskiego, Hedwigi. Faniskę muzycznie przygotował i poprowadził Łukasz Borowicz, wystąpili znakomici soliści: Natalia Rubiś (sopran – Faniska), Krystian Krzeszowiak (tenor – Rasinski), Robert Gierlach (bas – Zamoski), Katarzyna Belkius (sopran – Hedwige), Justyna Ołów (mezzosopran – Moska), Tomasz Rak (bas – Oranski), Piotr Kalina (tenor – Rasno), Poznański Chór Kameralny i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.

Tegoroczny festiwal gościł także wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia. Dwukrotnie wystąpił Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie. Z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonał V Koncert fortepianowy Es-dur Ludwiga van Beethovena. Dzień później wystąpił z recitalem pianistycznym w sali kameralnej Filharmonii Narodowej, prezentując dwie wielkie sonaty: c-moll op. 111 Ludwiga van Beethovena i C-dur op. 1 Johannesa Brahmsa.

W interpretacji Łukasza Krupińskiego usłyszeliśmy IV Koncert fortepianowy G-dur Beethovena, Andrzej Wierciński sięgnął po I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina oraz III Koncert fortepianowy c-moll Beethovena.

Dzięki współpracy Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena i Abu Dhabi Festival stał się możliwy recital zatytułowany „Polscy młodzi pianiści” z udziałem czterech solistów: Krzysztofa Książka (Sonata „Księżycowa” Beethovena), Pawła Wojciechowskiego (Sonata Dantejska Franza Liszta), Tymoteusza Biesa (Walc As-dur op. 42 i Polonez-Fantazja As-dur op. 61 Chopina) i Adama Goździewskiego (Karnawał wiedeński Roberta Schumanna).

W tym roku wystąpiły najlepsze polskie orkiestry: Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki i Jerzego Maksymiuka, Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Dawida Runtza, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Sinfonietta Cracovia ze swoim szefem Jurkiem Dybałem.