Impresariat

Wojtek Gierlach

Bas. Artysta był obsadzany w wielu ważnych rolach operowych. Jego płyty są doceniane przez miłośników muzyki na całym świecie.

gierlach

Urodził się w Tarnawie Górnej. Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie Prof. Kazimierza Pustelaka otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude.

Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 r. – I miejsce, Bilbao 2000 r. – II miejsce, Premio Caruso w Mediolanie 2001 r. – Premio Caruso, F. Vinas w Barcelonie 2004 r. – III miejsce.

Zadebiutował w 1999 r. rolą tytułową w Imeneo Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na deskach tej sceny wcielił się również w postać Don Giovanniego. Publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej podziwiała go jako Leporello, Colline’a w „Cyganerii”, Raimonda w „Łucji z Lammermoor”, Alfonsa w „Lukrecji Borgii”, Escamilia w „Carmen” i w roli Gesslera w „Wilhelmie Tellu”. Wśród występów w Polsce warto wymienić także Mefista w „Potępieniu Fausta” Berlioza w Filharmonii Krakowskiej oraz Króla Ludwika w „Euryanthe” Webera na Wielkanocnym Festiwalu im Ludwiga van Beethovena.

Za granicą śpiewał m.in. Figara w „Weselu Figara” Mozarta w Teatro Piccini w Bari oraz rolę Argenia w „Imeneo Haendla” w Opera Ireland w Dublinie. Wystąpił jako Mustafa we Włoszce w Algierze i w teatrach operowych w Lizbonie, Minneapolis i Ravennie, jako Assur w „Semiramidzie” w Teatro di Verdi Pisa, Alidoro w „Kopciuszku” na Festival d’Aix-en-Provance i w Stadttheater Klagenfurt, Orbazzano w „Tankredzie” w Teatro Maestranza de Sevilla, Don Basilio w „Cyruliku Sewilskim” w Deutsche Oper Berlin, Gouverneur w „Hrabim Ory” na Belcanto Festival Wildbad. Wcielił się w rolę Lorda Sidney i Don Profondo w „Podróży do Reims” na Pesaro Rossini Festiwal oraz Timura w „Turandot” (Santa Cruz de Tenerife) oraz Commendatore w prawykonaniu i nagraniu opery „Il Dissoluto Punito” R. Carnicera w ramach Mozart Festival w La Coruni. Inne znaczące role to Salieri w operze Rimskiego–Korsakowa pt. „Mozart i Salieri” w Teatro Fiarmonico w Oviedo, Orfeusz w „Narodne Divadlo” w Bratysławie, Conte Rodolfo w „Lunatyczce” Belliniego i Kreon w „Medea in Corinto” Mayera w St. Gallen, czy Mefisto w „Potępieniu Fausta Berlioza”.
W Filharmonii Narodowej w Warszawie wziął udział w wykonaniu Mszy h-moll Bacha pod dyr. H. Rillinga oraz w Requiem Verdiego pod dyr. Kaia Baumanna w Filharmonii Bałtyckiej. Był wykonawcą partii solowej w Symfonii O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego Sinfonii Varsovii. Z orkiestrą I Solisti Veneti pod dyrekcją Claudia Scimone śpiewał w Pasji A. Salieriego Koncert transmitowany był przez telewizję RAI. Wykonał „Stabat Mater” Rossiniego wraz z Orquesta Simfonica de Asturias pod batutą  A. Zeddy oraz Orquesta de Navarra pod dyr. Antoniego Wita, IX Symfonię Beethovena z NOSPR, a także „Siedem Bram Jerozolimy” K. Pendereckiego pod batutą kompozytora. Na festiwalu Praska Wiosna uczestniczył w Pasji wg św. Jana Arvo Pärta.
Dorobek fonograficzny Artysty to m.in. Mirteo w „”Semiramidzie” G. Meyerbeera – pod batutą R. Bonynge, Zambri w „Ciro in Babilonia”, Faraon w „Mojżeszu w Egipcie”, Douglas w „La Donna del Lago” Rossiniego pod batutą A. Zedda oraz Dourlinski w „Lodoïsce Cherubiniego”, Domoslav w „Duchu Gór” L. Spohra (płyta wydana we współpracy ze Stowarzyszeniem Ludwiga van Beethovena) Nagrał również rolę Wojewody w „Marii Statkowskiego” pod batutą Ł. Borowicza.
Wojtek Gierlach jest reprezentowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Recenzje

„Wesele Figara“ Wolfganga Amadeusza Mozarta, Keith Warner (reż.), Teatr Wielki – Opera Narodowa, 10 grudnia 2010 (premiera) Gdy idzie o interpretację wokalną z satysfakcją słuchało się śpiewu Wojtka Gierlacha w roli Figara.

Olgierd Pisarenko, „Ruch Muzyczny“, 23.01.2011

zobacz całość