Festiwal

Krystian Zimerman

Współpraca Krystiana Zimermana z Leonardem Bernsteinem rozpoczęła się w 1977 roku, kiedy to polski pianista został zaproszony do wykonania oraz nagrania płytowego i telewizyjnego dla BBC utworu Strawińskiego Les Noces na 4 fortepiany i orkiestrę. Partnerami Zimermana byli Martha Argerich, Cyprien Katsaris i Homero Francesch. Współpraca obu artystów trwała aż do śmierci Bernsteina – w ciągu tych trzynastu lat wykonywali wspólnie wszystkie koncerty fortepianowe Beethovena i Brahmsa w wielu salach koncertowych na kilku kontynentach. W 1989 roku Zimerman wziął udział jako ostatni solista w nagraniu trzech koncertów mistrza z Bonn pod batutą Bernsteina.
Okoliczności wspólnego wykonywania II Symfonii „The Age of Anxiety” są nieco zabawne. Jak wspomina sam pianista: „W trakcie jakiegoś koncertu Bernstein zagadnął mnie, czy znam jego symfonie. Odpowiedziałem, że znam i nawet grałem ‘drugą’, a on wtedy zdziwił się i spytał, dlaczego on o tym nic nie wie. Zaproponował serię koncertów, zaczynając od Barbican Centre i Royal Festival Hall w Londynie. Na tym drugim wykonaniu obecna była królowa Elżbieta II, która zaszczyciła nas audiencją po koncercie. Później jeszcze siedem razy prezentowaliśmy tę kompozycję w USA, między innymi podczas koncertu urodzinowego z okazji 70. urodzin Bernsteina. Krótko przed śmiercią spytał mnie żartobliwie, czy zagram także na jego stuleciu. Przyszło mi to zamierzenie zrealizować już bez niego w Bostonie. Podczas przygotowań do uroczystego koncertu Orkiestra policzyła, że byłem najczęściej występującym z nim solistą w trakcie całej jego kariery dyrygenckiej. Dlatego w stulecie urodzin twórcy The Age of Anxiety zaproponowałem najbliższym mi dyrygentom: Jackowi Kaspszykowi, Grzegorzowi Nowakowi, Simonowi Rattle’owi i Esa-Pekka Salonenowi wspólne wykonanie II Symfonii. Wszyscy zgodzili się z wielkim entuzjazmem na przypomnienie tej postaci, której tak wiele zawdzięczam”.
Oprócz serii koncertów m.in. w Londynie, Paryżu, Berlinie, Luksemburgu, Genui, Lucernie, Tokio, Sapporo, Seulu, Pekinie, Pradze, Szanghaju, Zurychu oraz na festiwalach letnich w Lucernie, Salzburgu, Edynburgu i Baden-Baden planowane jest na czerwiec nagranie audiowizualne tego utworu z udziałem Berliner Philharmoniker i Simona Rattle’a. Dla Krystiana Zimermana wykonywanie utworów XX wieku, także polskich kompozytorów, odgrywa bardzo ważną rolę. Najlepiej świadczy o tym fakt, że o ile w ciągu 43-letniej działalności artystycznej pianista dał ponad dwa tysiące koncertów, to muzyka minionego stulecia była obecna w repertuarze prawie połowy z nich.