Festiwal

download PDF

Sunday, 2 April | 12:00 noon

The Royal Castle


Plac Zamkowy 4


 

opis

(Polski) Do tradycji Wielkanocnego Festiwalu należy wykonanie Koncertu potrójnego C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 Ludwiga van Beethovena (1805-06), którego trzecią część stanowi z werwą napisane Rondo alla Polacca. Solistami w tym utworze będą członkowie holenderskiego Storioni Trio: Wouter Vossen (skrzypce), Marc Vossen (wiolonczela) i Bart van de Roer (fortepian), a towarzyszyć im będzie Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. Zespół przedstawi też pierwszy utwór z zestawu dzieł muzycznych inspirowanych malarstwem, które zabrzmią na tegorocznym festiwalu – przypomnijmy, że jego motto brzmi „Beethoven i sztuki piękne”. Będą to Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1874), pierwotnie cykl fortepianowy, dla którego powstania impulsem były akwarele i rysunki Wiktora Hartmanna. Usłyszymy wersję na orkiestrę symfoniczną w mistrzowski sposób opracowaną przez Maurice’a Ravela.

wykonawcy

Storioni Trio:


Bart van de Roer –  piano


Wouter Vossen – violin


Marc Vossen – cello


Sinfonietta Cracovia


Jurek Dybał – conductor

utwory

Karol Szymanowski


(orch. by G. Fitelberg)


Study in B flat minor


Ludwig van Beethoven


Triple Concerto in C major, Op. 56


Modest Mussorgsky


Pictures at an Exhibition

ceny

100, 80, 60, 40, 20 PLN

Sunday, 2 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall

ul. Sienkiewicza 10

opis

Opening of the Festival

wykonawcy

Javier Perianes –  piano


Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern


Josep Pons – conductor

utwory

Sergei Rachmaninoff


Isle of the Dead, Op. 29


Ludwig van Beethoven


Piano Concerto No. 5 in E flat major, Op. 73


Symphony No. 7 in A major, Op. 92

ceny

250, 200, 150, 80, 50 PLN

Monday, 3 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena w tradycji skrzypcowej uważany jest za najwyższy sprawdzian muzykalności i wirtuozerii. W szlachetnej wokalizie solowych skrzypiec nie powinien pojawić się żaden fałszywy ton, trzeba zachować płynność, a zarazem podniosły charakter, prostotę niesłychanie wyrafinowanym przebiegu muzycznym. Partia skrzypiec splata się organicznie z orkiestrą – to jeszcze jedna ze wspaniałych cech tego koncertu. Jak zinterpretuje go Yu-Chien Tseng, 23-latek z Tajwanu, zwycięzca Konkursu im. Czajkowskiego, który niedawno podpisał kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon? Artyście będzie towarzyszyć Hong Kong Sinfonietta, przeżywająca rozkwit pod kierunkiem swojej szefowej, dyrygentki Yip Wing-Sie.

wykonawcy

Yu-Chien Tseng –  violin


Hong Kong Sinfonietta


Wing-Sie Yip – conductor

utwory

Ludwig van Beethoven


Violin Concerto in D major, Op. 61


Symphony No. 4 in B flat major, Op. 60

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Tuesday, 4 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Tom Rakewell (tenor), bohater opery Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego nurza się w zepsuciu i zaspokaja swoje coraz dziwaczniejsze zachcianki. Czy niewinna miłość Anny Trulove uratuje rozpustnika? Arcydzieło Strawińskiego z lat 1948 – 1951, uważane za jego opus magnum, to swego rodzaju XX-wieczny moralitet, który jest świetnym przykładem udanej relacji między obrazem, słowem i muzyką. Kompozytor zainspirował się cyklem obrazów XVIII-wiecznego brytyjskiego malarza Williama Hogartha, a do współpracy nad librettem zaprosił znakomitego poetę Wystana H. Audena. Usłyszymy międzynarodową obsadę: partię Toma zaśpiewa australijski tenor Adrian Strooper, Anną będzie Louise Alder (sopran), całością zadyryguje Alexander Liebreich.

wykonawcy

Adrian Strooper (Tom Rakewell) – tenor


Louise Alder (Anne Trulove) – soprano


Eric Downs (Father Trulove) – bass


Krzysztof Szumański (Nick Shadow) – baritone


Anna Lubańska (Baba the Turk; Mother Goose) – mezzo-soprano


Adam Zdunikowski (Sellem) – tenor


Łukasz Smołka (Keeper of the Madhouse) – bass


“Camerata Silesia” The Katowice City Singers’ Ensemble


Anna Szostak – choir master


Polish National Radio Symphony Orchestra in Katowice


Alexander Liebreich – conductor

utwory

Igor  Stravinsky 


The Rake's Progress


Opera in 3 acts (concert performance)

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Wednesday, 5 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Po pierwsze: John Malkovich jako recytator. Słynny hollywoodzki aktor chętnie występuje na scenie – zaczynał swoją karierę w teatrze. Przedstawienia, w których bierze udział w ostatnich latach łączą szczególne związki z muzyką barokową w The Infernal Comedy i z Mozartem – w Giacomo Variations. Kolejny taki projekt to współpraca z Wiener Akademie i udział w wykonaniu dramatu Egmont Goethego z muzyką Beethovena, z którym wystąpi w Warszawie. Po drugie: Goethe i Beethoven. „Poznałem Beethovena. Jego talent zdumiał mnie, niestety, jest to człowiek zupełnie nieokrzesany” – napisał wielki poeta. Nie przeszkodziło to Goethemu zamówić u kompozytora muzyki, która miała towarzyszyć inscenizacji jego sztuki o flandryjskim bohaterze. Op. 84 w dorobku Beethovena to wielki rarytas koncertowy. Po trzecie: Marie Arnet w Egmoncie i arii koncertowej Ah! Perfido, wyśrubowany szwedzki sopran, śpiewaczka, której świetnie leży w głosie barokowy i klasycystyczny repertuar.

wykonawcy

Marie Arnet – soprano


John Malkovich – narrator


Orchester Wiener Akademie


Martin Haselböck – conductor

utwory

Ludwig van Beethoven 


Symphony No. 8 in F major, Op. 93


Op. 55 Ah! Perfido, Op. 65


Incidental Music for J.W. Goethe’s drama “Egmont”, Op. 84

ceny

200, 160, 100, 60, 40 PLN

Thursday, 6 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


opis

(Polski) Koncerty przy wsparciu nowe_logo_Pekao Le Villi, Edgar, a także Siostra Angelika i Jaskółka Giacomo Pucciniego. Znacie? Z pewnością nieco mniej, niż wielkie tytuły Pucciniego, jak Cyganeria, Madame Butterfly czy Turandot. Dwie pierwsze to komponowane jeszcze niepewną ręką dzieła dwudziestoparolatka, Jaskółka, nieco mniej udana siostra wielkich poprzedniczek, i kameralna, jednoaktowa Angelika, skrywają wspaniałe partie na sopran i sporo innych walorów. Pod tym właśnie kątem dobrała program polska sopranistka Ewa Vesin, która wraz z partnerami i dyrygentem Massimiliano Caldim przedstawi wybór fragmentów z tych oper.

wykonawcy

Ewa Vesin –  soprano


Vincenzo Costanzo – tenor


Leopoldo Lo Sciuto – tenor


Polish Radio Symphony Orchestra


Massimiliano Caldi – conductor

utwory

Giacomo Puccini


Prelude to Act 3 of Edgar


Intermezzo from Suor Angelica


La Tregenda from Le Villi


Intermezzo from 3rd act of Manon Lescaut


Scherzo Sinfonico


Selections from La Boheme


Selections from La rondine

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Friday, 7 April | 5:00 pm

The Royal Castle


Plac Zamkowy 4


 

opis

(Polski) Veriko Tchumburidze, sensacyjna zwyciężczyni ubiegłorocznego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego w Poznaniu, jest Turczynką pochodzenia gruzińskiego. Jej ojciec, oboista, szybko dostrzegł talent córki, umożliwiając jej studia w Wiedniu i w Monachium. Wprawdzie nie powiodło jej się na Konkursie im. Piotra Czajkowskiego (2015), ale rok później wygrała Wieniawskiego. Jako zwierzę estradowe Tchumburidze doskonale wypada w dziełach koncertowych wykonywanych z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, ale potrafi też przykuć uwagę w muzyce kameralnej. Na Wielkanocnym Festiwalu z pianistka Aleksandrą Świgut wykona sonaty Beethovena i Griega oraz Mity Karola Szymanowskiego.

wykonawcy

Veriko Tchumburidze – violin


Aleksandra Świgut – piano

utwory

Ludwig van Beethoven


Sonata in A major for Piano and Violin “Kreutzer”, Op. 47


Ernest Bloch


Suite No. 1 for Solo Violin


Karol Szymanowski


Mythes, Op. 30


Edvard Grieg


Violin Sonata No. 2 in G major, Op. 13

ceny

50, 30 PLN

Friday, 7 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) XIX-wieczny francuski malarz Ingres z upodobaniem malował bujne kształty mieszkanek haremów, jego obrazy aż kipią erotyką. Również krótka, jednoaktowa opera komiczna Djamileh Georgesa Bizeta (1871) jest efektem XIX-wiecznej mody na orientalizm, egzotykę, fascynację Bliskim Wschodem, która we Francji zaowocowała dziesiątkami dzieł muzycznych, literackich i malarskich. Powstała na trzy lata przed słynną Carmen, a jej główna bohaterka, ukochana sułtana Harouna, również śpiewa mezzosopranem (usłyszymy Jennifer Feinstein). „To ponad wszystko piękna, bogata, znakomicie zinstrumentowana muzyka” – mówi dyrygent Łukasz Borowicz. I tym razem objął kierownictwo muzyczne nad kolejną odsłoną cyklu prezentującego mało znane opery, który od dziewięciu lat jest stałym punktem Wielkanocnego Festiwalu. Wykonanie opery realizowane jest we współpracy z Voice and Opera Department, Yale School of Music i dyrektorem artystycznym Yale Opera Program, profesor Doris Yarick-Cross

wykonawcy

Jennifer Feinstein (Djamileh) –  mezzo-soprano


Eric Barry (Haroun) – tenor


George Mosley (Splendiano) – baritone


Wojciech Pszoniak (The Merchant of Slaves) – narrator


Poznan Chamber Choir


Bartosz Michałowski – choir master


Orchestra of Poznań Philharmonic


Łukasz Borowicz – conductor

utwory

Georges Bizet


Symphony in C major


Djamileh


Opera in 1 act (concert performance)

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Saturday, 8 April | 12:00 pm

The Fryderyk Chopin University of Music


ul. Okólnik 2


www.chopin.edu.pl

opis

Concert by participants of master classes

wykonawcy

utwory

ceny

Free entrance

Saturday, 8 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Swoją ogromną popularność Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna (1845) zawdzięcza pięknej melodyce i romantycznej atmosferze, a także szczęśliwemu zespoleniu stylu symfonicznego i koncertującego. Lekki i młodzieńczy charakter dzieła wydaje się idealny dla 22-letniego austriackiego skrzypka ormiańskiego pochodzenia, Emanuela Tjeknavoriana, który zawsze gra z uśmiechem na twarzy, rozkoszując się pięknym dźwiękiem skrzypiec. Artyście będzie towarzyszyła znakomita orkiestra Frankfurt Radio Symphony, która pod dyrekcją Andresa Orozco-Estrady wykona także V Symfonię cis-moll Gustava Mahlera (1902). Zawiera ona słynne Adagietto, rozmarzone arcydzieło na smyczki i harfę. Było ono listem miłosnym, który Mahler napisał dla Almy Schindler, swojej przyszłej żony, stało się też motywem przewodnim filmu Luchino Viscontiego Śmierć w Wenecji.

wykonawcy

Emmanuel Tjeknavorian – violin


Frankfurt Radio Symphony


Andrés Orozco-Estrada – conductor

utwory

Felix Mendelssohn-Bartholdy


Violin Concerto in E minor, Op. 64


Gustav Mahler


Symphony No. 5 in C sharp minor

ceny

200, 150, 100, 60, 40 PLN

Sunday, 9 April | 12:00

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Choć ma dopiero 26 lat, węgierski trębacz Tamás Pálfalvi zdobył już wiele prestiżowych nagród, w tym stypendium im. Fanny Mendelssohn na nagranie pierwszej płyty. Z Aniką Vavic, serbską pianistką o międzynarodowym uznaniu, wykona Koncert na fortepian i trąbkę Dymitra Szostakowicza, typowe dla tego kompozytora dzieło pełne brawurowych pomysłów. Zupełnie inny charakter ma Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, który polski kompozytor zadedykował swej angielskiej żonie, Lady Camilli Panufnik. Utwór zabrzmi w wykonaniu Patrycji Piekutowskiej, jednej z najlepszych polskich skrzypaczek. Usłyszymy też fragmenty dzieł Feliksa Nowowiejskiego, kompozytora odkrywanego dziś w Polsce, do czego impulsem była przypadająca w ubiegłym roku 70. rocznica jego śmierci. Autor oper, baletów, oratoriów, związany emocjonalnie z rodzinną Warmią, pozostawał pod dużym wpływem muzyki niemieckiej, zwłaszcza Wagnera. Usłyszymy fragmenty jego opery Legenda Bałtyku i oratorium Quo Vadis.

wykonawcy

Patrycja Piekutowska – violin


Anika Vavić – piano


Támas Pálfalvi – trumpet


The Symphony Orchestra of the Feliks Nowowiejski Warmia and Mazury Philharmonic


Piotr Sułkowski – conductor

utwory

Feliks Nowowiejski


Overture to The Baltic Legend, Op. 28


Andrzej Panufnik


Violin Concerto


Dmitri Shostakovich


Concerto in C minor for Piano, Trumpet, and String Orchestra, Op. 35


Feliks Nowowiejski


Praetorians' March from the oratorio Quo vadis, Op. 13

ceny

100, 80, 60, 40, 20 PLN

Sunday, 9 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Tak, jak malarz wykorzystuje paletę barw, mieszając je ze sobą, aby oddać na płótnie swoją złożoną wizję, tak Hector Berlioz z talentem użył wielkiej orkiestry symfonicznej, aby w Symfonii fantastycznej (1830) dźwiękami odmalować obrazy, które pojawiły się w jego romantycznej wyobraźni: scenę balu, spacer wśród pól, sen o egzekucji i sabacie czarownic. Ten wspaniały fresk symfoniczny zabrzmi w wykonaniu Frankfurt Radio Symphony od dyrekcją Andresa Orozco-Estrady. Natomiast macedoński pianista Simon Trpčeski zaprezentuje najrzadziej wykonywany ze wszystkich koncertów fortepianowych Sergiusza Rachmaninowa – g-moll op. 40 z 1927 roku, w którym szeroka rosyjska melodyka nabiera tonów tragicznych.

wykonawcy

Simon Trpčeski –  piano


Frankfurt Radio Symphony


Andrés Orozco-Estrada – conductor

utwory

Ludwig van Beethoven


Egmont Overture, Op. 84


Sergei Rachmaninoff


Piano Concerto No. 4 in G minor, Op. 40


Hector Berlioz


Symphonie fantastique, Op. 14

ceny

200, 160, 100, 60, 40 PLN

Monday, 10 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Szósty poemat symfoniczny Richarda Straussa – Don Kichot (1897) jest dziełem dużej klasy, oryginalnym w mistrzostwie polifonicznym, rewelacyjnej instrumentacji i w literacko muzycznej koncepcji. Don Kichota, rycerza smętnego oblicza, uosabia w nim wiolonczela. Usłyszymy izraelskiego wiolonczelistę Amita Peleda, który gra na instrumencie zbudowanym przez Matteo Gofrillera w 1733 roku, a należącym niegdyś do legendarnego Pablo Casalsa. Wiolonczelę tę udostępniła Peledowi – w uznaniu dla jego kunsztu – wdowa po Casalsie, Marta Casals, była szefowa Manhattan School of Music. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Huberta Soudanta zabrzmi także polski poemat symfoniczny, Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza oraz Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin Maxa Regera, dzieło inspirowane obrazem Wyspa umarłych, powstałe w pięć lat po poemacie Rachmaninowa, w roku 1913.

wykonawcy

Amit Peled – cello


Warsaw Philharmonic Orchestra


Hubert Soudant – conductor

utwory

Stanisław Karłowicz


Stanisław and Anna Oświecim, Op. 12


Max Reger


Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin, Op. 128


Richard Strauss


Don Quixote, Op. 35

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Tuesday, 11 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Bohaterką tego koncertu również będzie wiolonczela, ale tym razem solistą będzie Narek Hakhnazaryan, Ormianin, który w 2011 roku zdobył złoty medal na Konkursie Wiolonczelowym im. Piotra Czajkowskiego. W Warszawie wystąpi ze State Youth Orchestra of Armenia pod dyrekcją Sergeya Smbatyana. Oprócz dzieł kompozytorów ormiańskich: Koncertu-rapsodii na wiolonczelę i orkiestrę Arama Chaczaturiana i Symfonicznych obrazów Ghazarosa Saryana, usłyszymy suitę symfoniczną Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (1888), dzieło o oszałamiającym kolorycie instrumentalnym inspirowanym wyobrażeniami orientalnego świata.

wykonawcy

Jarosław Nadrzycki – violin


Narek Hakhnazaryan –  cello


State Youth Orchestra of Armenia


Sergey Smbatyan – conductor

utwory

Ghazaros Saryan


Symphonic Images


Aram Khachaturian


Concerto- Rhapsody for Cello and Orchestra


Nikolai Rimsky-Korsakov


Scheherazade, Op. 35

ceny

200, 160, 100, 60, 40 PLN

Wednesday, 12 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) VI Symfonia „Pastoralna” Ludwiga van Beethovena to wspaniały poemat na cześć przyrody, w którym kompozytor osiąga maksimum emocjonalnego wyrazu, stąd być może niezwykły urok tego dzieła. Jej pierwszą część twórca nazwał Obudzeniem się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś. W drugiej części słychać poruszenia strumyka, w trzeciej rustykalne melodie i rytmy wiejskiej zabawy, w czwartej porywa nas burzowa nawałnica, a w piątej rozkoszujemy się idylliczną pieśnią pastuszka. Arcydzieło zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego. Usłyszymy także mało znane dzieło Beethovena, jego wczesny koncert fortepianowy w tonacji Es-dur, który odkryła rosyjska pianista Julia Zilberquit i osobiście wykona go w Warszawie.

wykonawcy

Julia Zilberquit – piano


Polish Sinfonia Iuventus Orchestra


Michail Jurowski – conductor

utwory

Ludwig van Beethoven


Coriolan Overture, Op. 62


Piano Concerto in E flat major, WoO 4


Symphony No. 6 “Pastoral”, Op. 68

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Thursday, 13 April | 7:30 pm

Warsaw Philharmonic – Concert Hall


ul. Sienkiewicza 10


www.filharmonia.pl

opis

(Polski) Bohaterami tego koncertu za sprawą dzieł muzycznych, które włączono do jego programu, będą dwaj wspaniali malarze: Piero della Francesca, mistrz włoskiego quattrocenta, i późnogotycki niemiecki malarz i architekt Matthias Grünewald. Swoje The Frescoes of Piero della Francesca Bohuslav Martinů (1955) skomponował pod wpływem wyprawy do Włoch i wrażenia, jakie wywarły na nim freski oglądane w Arezzo. Z kolei Paul Hindemith skomponował swoją symfonię (a później także operę) Mathis de Maler pod wpływem monumentalnego ołtarza Inselheim. Oba utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lawrence'a Fostera, a gwiazdą wieczoru będzie wybitna rosyjska pianista Elena Bashkirova, w której interpretacji zabrzmi III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena.

wykonawcy

Elena Bashkirova – piano


Polish National Radio Symphony Orchestra in Katowice


Lawrence Foster – conductor

utwory

Bohuslav Martinů


Les Fresques de Piero della Francesca, H. 352


Ludwig van Beethoven


Piano Concerto No. 3 in C minor, Op. 37


Paul Hindemith


Geschwindmarsch by Beethoven


Symphonie „Mathis der Maler“

ceny

150, 120, 80, 50, 30 PLN

Friday, 14 April | 7:30 pm

Teatr Wielki – Polish National Opera


Plac Teatralny 1 Street


www.teatrwielki.pl

opis

(Polski) W Wielki Piątek zabrzmi słynna kantata żałobna Johannesa Brahmsa – Niemieckie requiem na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1867). Partię sopranu wykona w nim niemiecka śpiewaczka Marlis Petersen. Zasłynęła jako znakomita wykonawczyni roli Lulu w operze Albana Berga, którą śpiewała m. in. na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Towarzyszyć jej będzie Thomas E. Bauer (baryton), Chór Opery Narodowej i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Leopolda Hagera.

wykonawcy

Marlis Petersen –  soprano


Thomas E. Bauer –  baritone


Choir of the Teatr Wielki – Polish National Opera


Mirosław Janowski – choir master


Sinfonia Varsovia


Leopold Hager – conductor  

utwory

Johannes Brahms


Ein deutsches Requiem

ceny

250, 200, 150, 100, 80, 50 PLN