Festiwal

(Polski) “Modlitwa za Ukrainę”, Karłowicz i Dvořák pod dyrekcją Yaroslava Shemeta

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Przedostatni dzień 26. Wielkanocnego Festiwalu miał wyjątkowy charakter. Po pierwsze, wielkie dzieła symfoniczne zabrzmiały w wykonaniu utalentowanej muzycznej młodzieży z Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą niewiele starszego od muzyków tego zespołu ukraińskiego dyrygenta Yaroslava Shemeta. Po drugie, koncert był częściowo poświęcony Ukrainie, a także niosącej pomoc jej mieszkańcom Polskiej Misji Medycznej. Ukrainie dedykowany był pierwszy utwór, który zabrzmiał w programie czwartkowego koncertu – „Modlitwa za Ukrainę” Valentyna Silvestrova.

Utwór ma niezwykłą genezę – powstał w 2014 roku pod wpływem wydarzeń na placu Majdan w Kijowie, gdzie obywatelki i obywatele Ukrainy manifestowali swoje pragnienie suwerenności i demokracji, co zostało okupione krwią wielu ofiar, które zginęły na rozkaz prorosyjskiego rządu. Silvestrov w reakcji na te wydarzenia skomponował cykl 15 utworów chóralnych – „Modlitwa za Ukrainę” na chór a cappella inicjowała ten cykl. W Warszawie ów piękny utwór, natchniony siłą spokoju i dobrych myśli usłyszeliśmy w aranżacji na orkiestrę, której dokonał ukraiński wiolonczelista Eduard Resatsch, członek orkiestry Bamberger Symphoniker. 

W trzyczęściowym poemacie symfonicznym „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza Sinfonia Iuventus rozwinęła skrzydła. Z każdą kolejną częścią orkiestra brzmiała lepiej, spójniej i grała z coraz większym zaangażowaniem, zachęcona żarliwym nastawieniem dyrygenta do muzyki. Yaroslav Shemet to dyrygent bardzo obiecujący – ma 26 lat, od roku jest szefem artystycznym orkiestry Filharmonii Śląskiej w Katowicach i pierwszym gościnnym dyrygentem Neue Philharmonie Hamburg. Wykłada dyrygenturę w Poznaniu, gdzie ukończył studia na kierunku dyrygentura symfoniczna. W latach 2018–19 był dyrygentem Youth Symphony Orchestra of Ukraine i asystentem Oksany Lyniv, dyrektor artystycznej orkiestry, pierwszej dyrygentki w historii Festiwalu Wagnerowskiego w Bayreuth. Shemet specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej i mimo młodego wieku ma już w dorobku ponad 40 prawykonań. 

Orkiestra Sinfonia Iuventus nie zawiodła oczekiwań, które pojawiły się po Karłowiczu i w drugiej części koncertu wykonała IX Symfonię „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka. To było bardzo dobre wykonanie, z którego nie chciało się uronić choćby jednej nuty. Każda z sekcji orkiestry grała ze świadomością swojej roli w symfonicznym organizmie, który tworzy orkiestra. Kwintet smyczkowy brzmiał bardzo dobrze, choć może chciałoby się więcej sypkiej, selektywnej artykulacji i lżejszego dźwięku; sprawdziły się zwłaszcza altówki i wiolonczele. Popisowo grały instrumenty dęte drewniane i blaszane, by wspomnieć dobre solo rożka angielskiego w części drugiej symfonii („Largo”), ładną barwę fagotów i fletów, a także szlachetne brzmienie trąbek, puzonów i tuby. Shemet dbał o spoistość, a jednocześnie selektywność brzmienia orkiestry, o wydobycie logiki toku muzycznej narracji poprzez eksponowanie powracających w całej symfonii motywów i tematów oraz gry napięć i odprężeń harmonicznych. Jego interpretacja miała charakter epicki, wielkiej opowieści, w której powracają wizjonerskie tematy i tajemnicze, powabnie brzmiące „amerykańskie” motywy grane przez flety i smyczki.

Na bis Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykonała ponownie „Modlitwę za Ukrainę” Valentyna Silvestrova.

Anna S. Dębowska

Czwartek, 14 kwietnia, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa w Warszawie

back to the list