Sorpan
Sopranistka nagradzana w europejskich konkursach, doceniania przez polską i międzynarodową publiczność.
Absolwentka prestiżowego programu operowego w Yale School of Music, w Polsce ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu, studiowała również w Hochschule für Musik w Dreźnie. Ostatnimi sukcesami Natalii był debiut na deskach wiedeńskiego Musikverein w Pasji wg św. Jana J.S. Bacha pod batutą Michała Maciaszczyka, wcześniej wystąpiła w partii Hrabiny w
Weselu Figara w Teatrze Wielkim w Łodzi w reżyserii Roberto Skolmowskiego, dyrygował Adam Banaszak. W Filharmonii Łódzkiej wykonała Johannes-Passion J. S. Bacha pod batutą Andreasa Scholla. W maju 2021 roku debiutowała partią Donny Elviry w Don Giovannim w Warszawskiej Operze Kameralnej, w nowej produkcji Michała Znanieckiego, pod batutą Tadeusza Kozłowskiego. Wystąpiła w Don Giovannim G. Gazzanigi zFilharmonią Poznańską pod batutą Łukasza Borowicza na 26. Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Na poprzednich
edycjach tegoż Festiwalu wystąpiła w Kadiszu K. Pendereckiego z Sinoniettą Cracovia pod batutą Jurka Dybała, w tytułowej roli w operze Faniska L. Cherubiniego, która została uwieczniona na płycie CD. W Filharmonii w Szczecinie wystąpiła w programie z ariami G. Rossiniego pod batutą Pawła Kapuły. Jedną z najczęściej wykonywanych przez artystkę ról jest Halka St. Moniuszki. Po raz pierwszy wcieliła się w tę postać w 2018 roku w Operze Wrocławskiej w reżyserii Grażyny Szapołowskiej, następnie w produkcji Kazimierza Dejmka w Warszawskiej Opery Kameralnej, która została zarejestrowana przez TVP Kultura oraz została wystawiona w Teatrze na Pohulance w Wilnie. Z Capellą Cracoviensis odbyła trasę koncertową z Halką w Brukseli, Lizbonie i Pradze i nagrała tę operę na płycie CD, która ukazała się z logo Deutsche Harmonia Mundi. Wystąpiła u boku Andreasa Scholla w oratorium Saul w Pradze, Brnie oraz podczas festiwalu Hudba
Znojmo z Czech Ensemble Baroque w partii Merab. W sezonie 2018/2019 zadebiutowała w partii Małgorzaty w
Fauście oraz w Halce w Operze Wrocławskiej. Natalia regularnie występuje na festiwalu Chopin i jego Europa. W 2021 roku wystąpiła z recitalem pieśni M. Weinberga i R. Koczalskiego, rok wcześniej zaśpiewała rolę Broni w operze Hrabina St. Moniuszki, gdzie
zespołem Europa Galante zadyrygował Fabio Biondi. W 2019 zaśpiewała rolę Basi w Krakowiakach i góralach J.
Stafaniego z orkiestrą Collegium 1704 pod batutą Vacláva Luksa. Na scenie międzynarodowej zadebiutowała podczas Händel-Festspiele w Halle w czerwcu 2014 roku partią Calisto w operze Giove in Argo G.F. Händla. Od tego czasu wystąpiła z wieloma zespołami i dyrygentami, w
różnorodnym repertuarze operowym, od baroku - Eurydyka, Muzyka i Ninfa w Orfeuszu, Cristallina w La fiera di Venezia Salieriego, Romilda w Xerxesie Händla, Sivene w Le Cinesi Glucka, Fiordiligi i Despina w Così fan tutte, Donna Elvira w Don Giovannim Mozarta, po utwory z XX wieku - Helena w Śnie nocy letniej Brittena czy Sa femme w Le pauvre matelot Milhaud.
Natalia Rubiś występuje również w repertuarze oratoryjnym w kraju i za granicą. Pod batutą Marka Mosia wykonała Missa pro pace W. Kilara z Chicago Philharmonic na 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę. Wzięła udział w światowej prapremierze utworu Letter to a composer D. Chesky’ego, jak również w polskiej prapremierze utworu Tempo e tempi E. Cartera na sopran solo i kwartet instrumentów na Festiwalu Nostalgia w Poznaniu. Z Collegium 1704 i Václavem Luksem wystąpiła z kantatami J.S. Bacha w Pradze i Dreźnie oraz z solowym
recitalem z muzyką G.F. Händla, a na 86 urodziny Krzysztofa Pendereckiego wykonała jako sopran I jego Credo pod
batutą Macieja Tworka.
Jej dyskografia zawiera CD z duetami miłosnymi nagrane dla DUX wspólnie z jej mężem, tenorem Krystianem Krzeszowiakiem, Kochaj mnie, DVD wydane przez Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina z Requiem G. Donizettiego nagrane wspólnie z Collegium 1704. W sierpniu 2019 roku wydane zostały dwie opery z jej udziałem La fiera di Venezia A. Salierego, nagrane z zespołem L’arte del monde dla Deutsche Harmonia Mundi oraz Krakowiacy i górale J. Stafaniego, kolejny projekt z Collegium 1704 dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
Występowała z takimi dyrygentami jak: Giuseppe Grazioli, Fabio Bonizzoni, Rune Bergmann, Jan Tomasz Adamus, Roman Válek, Marcin Sompoliński, Andrzej Kosendiak, Adam Banaszak, Marcin NałęczNiesiołowski, Gioele Muglialdo, Paweł Kapuła, Wiktor Kociuban, Dawid Runtz, Jacek Rogala i inni.
W marcu 2019 zdobyła II nagrodę na 2. Międzynarodowym Konkursie im. Antoniny Campi, kwietniu 2018 podczas konkursu im. Marcello Giordano na Sycylii zdobyła nagrodę Debiut w Opera Carolina w USA. Jest finalistką konkursu Belvedere w Moskwie i w Jurmali oraz konkursu im. Giusy Devinu w Teatrze Operowym w Cagliari. W 2013 roku zdobyła nagrodę specjalną na konkursie im. Marii Malibran w Mediolanie, w 2010 zdobyła nagrodę Giovane Promessa na konkursie Musica Sacra w Rzymie. Od kilku lat współpracuje z Wojciechem Siudmakiem przy Międzynarodowym Projekcie Pokoju Wieczna Miłość, którego jest Ambasadorką.
Natalia Rubiś jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.