Festiwal

(Polski) Fine Arts Quartet – 10 kwietnia, 18.00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Muzyka kameralna stanowi zawsze ważną część wydarzeń Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Tak też jest i w tym roku. Pierwszy koncert kameralny wypełniony był utworami wiedeńskimi przeznaczonymi na kwintet smyczkowy – w tym wypadku kwartet uzupełniony został o drugą altówkę.
W Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie pojawili się zatem muzycy Fine Arts Quartet, zespołu mającego już tradycję sięgającą 65 lat, a niektórzy muzycy mają za sobą 25 lat wspólnych doświadczeń. Piątym muzykiem był koncertmistrz altówek w mediolańskiej La Scali, Danilo Rossi.
Fine Arts Quartet prezentuje bardzo linearne podejście do muzyki kameralnej: partie poszczególnych instrumentów dają się śledzić bez trudu, a każdy motyw jest plastycznie ukazany. Pion zatem jest wypadkową owej linearności. Wrażenie to dodatkowo wzmaga zdecydowanie wyróżniające się, odrębne brzmienie skrzypiec Ralpha Evansa.
Owo linearne podejście ujawniło się w całej pełni już w pierwszym utworze wieczoru, Intermezzu d-moll Antona Brucknera. Ten rzadko wykonywany utwór zabrzmiał plastycznie i interesująco.
Następujący Kwintet D-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta odznaczał się pogodą i humorem. Znakomicie ukazane zostały niuanse formy: dość niezwykłe rozwiązanie zastosowane przez kompozytora, polegające na przywołaniu powolnego wstępu tuż przed kodą pierwszej części, wykonane zostało bardzo naturalnie. Oddało to sprawiedliwość Mozartowskiej koncepcji, nowatorskiej, ale przecież nie – dziwacznej.
Punktem kulminacyjnym programu była druga część, Adagio molto espressivo, z kwintetu Ludwika van Beethovena. Wykonanie było pełne ekspresji, emocjonalnie nasycone. Zmienne faktury (Beethoven dzieli zespół na mniejsze grupy i przeciwstawia je sobie niczym grupy orkiestry) zostały wykorzystane przez muzyków nie jako pokaz technicznej sprawności kompozytora, ale jako środek do budowania głębokiego wyrazu.
Koncert odbył się w dniu 10 kwietnia. Muzycy Fine Arts Quartet wykonali piękny gest, dedykując jedyny bis – Adagio z Kwintetu f-moll Antona Brucknera – pamięci ofiar smoleńskiej katastrofy.
Krzysztof Komarnicki
(polskieradio.pl)

back to the list