Festiwal

(Polski) Urodziny wśród artystów i przyjaciół

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Piątkowy finał festiwalu w dniu urodzin Krzysztofa Pendereckiego przybrał formę uroczystej gali i koncertu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

 

1.

Zanim zabrzmiały skrzypce Anne-Sophie Mutter odczytano list z życzeniami urodzinowymi dla Krzysztofa Pendereckiego od prezydenta Andrzeja Dudy, a minister kultury Piotr Gliński powiedział, że wielkim szczęściem jest to, że polska muzyka i Polska w ogóle ma takiego twórcę, jak Penderecki. Kompozytorowi wręczono także dwie nagrody: Diamentowy Mikrofon od prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego i Abu Dhabi Festival Award, którą jubilatowi wręczyła księżna Irina zu Sayn-Wittgenstein Berleburg.

2.

Później przyszedł czas na II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy” (1992-1995) w wykonaniu Anne-Sophie Mutter. Skrzypaczce ubranej w piękną turkusową suknię towarzyszyła Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Maciej Tworka (podobnie jak na sześciu październikowych koncertach z tym programem po Chinach). Początek utworu był niezwykły, Mutter rozpoczęła wokalizę skrzypiec sotto voce. Wielokrotnie narracja skrzypiec przechodziła w pełny dźwięk, rozwibrowany i słodko brzmiący, ale Mutter grała ten koncert bardziej refleksyjnie, kontemplacyjnie, a mniej „z pazurem”, różnicując jednak barwę brzmienia skrzypiec, jak tylko ona to potrafi.

3.

Po Concerto grosso, które pod dyrekcją Christopha Eschenbacha wykonali wiolonczeliści Frans Helmerson, Ivan Monighetti i Arto Noras zabrzmiał najnowszy z granych tego dnia utworów: monumentalne ośmioczęściowe Dies illa na troje solistów, trzy chóry mieszane i wielką orkiestrę symfoniczną. Z właściwym sobie nerwem dyrygował nim Leonard Slatkin. Utwór zabrzmiał pierwszy raz osiem lat temu w Brukseli z okazji setnej rocznicy wybuchu I wojny światowej. Jego dramatyczny charakter podkreślały ruchliwe wejścia dwóch tubafonów, instrumentu wymyślonego przez Pendereckiego i zastosowanego już w Siedmiu bramach Jerozolimy. Pięknie zabrzmiał mezzosopran Anny Radziejewskiej, potężnie – bas Nikolaya Didenko, kontrapunktowany przez sopran Johanny Rusanen. Dwie części utworu zostały skomponowane na chór a cappella i zabrzmiały w wykonaniu zjednoczonych sił Chóru Filharmonii Narodowej, Chóru Narodowego Forum Muzyki i Poznańskiego Chóru Kameralnego. Jednak to nie ostatni akord końcowej Lacrimosy zamknął festiwal i jubileusz – gdy na proscenium Opery Narodowej pojawił się Krzysztof Penderecki, orkiestra i widownia wykonały dla niego „Sto lat”.

Anna S. Dębowska

Piątek, 23 listopada 2018 roku, godz. 20, Teatr Wielki – Opera Narodowa

back to the list