Festiwal

(Polski) Zakończenie 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zakończenie 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

4 rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego

Przed nami finałowy koncert festiwalu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, który zgodnie z wielkopiątkową tradycją wypełni muzyka sakralna. Usłyszymy rozświetlone i pełne spokoju Requiem Gabriela Faurégo, które sam kompozytor określił „kołysanką śmierci”, dopowiadając, iż rozumie śmierć jako „szczęśliwe wybawienie, pragnienie szczęścia po tamtej stronie”, a także 2 umuzycznienia średniowiecznej sekwencji łacińskiej – poświęcone pamięci przyjaciela Stabat Mater Francisa Poulenca i przeznaczone na trzy chóry mieszane a cappella rozmieszczone przestrzennie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło napisane w 1962 roku w okresie awangardowym, czytelnie nawiązuje do tradycji śpiewu chorałowego oraz renesansowej polifonii, stanowiąc pierwszą zapowiedź zwrotu stylistycznego w twórczości kompozytora. Stabat Mater stało się następnie jedną z części Pasji według św. Łukasza (1966), która zmianę postawy kompozytora potwierdziła. Wieczorne wykonanie uczci 4 rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego, przypadającą w dniu dzisiejszym.

W trakcie koncertów festiwalowych zostały przypomniane również koncerty instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego w przejmujących interpretacjach Yamena Saadiego (I Koncert skrzypcowy), Stathisa Karapanosa (Koncert fletowy) i Claudio Bohórqueza (Koncert na altówkę w wersji na wiolonczelę).

(Polski) 28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny