Szósty poemat symfoniczny Richarda Straussa – Don Kichot (1897) jest dziełem dużej klasy, oryginalnym w mistrzostwie polifonicznym, rewelacyjnej instrumentacji i w literacko muzycznej koncepcji. Don Kichota, rycerza smętnego oblicza, uosabia w nim wiolonczela. Usłyszymy izraelskiego wiolonczelistę Amita Peleda, który gra na instrumencie zbudowanym przez Matteo Gofrillera w 1733 roku, a należącym niegdyś do legendarnego Pablo Casalsa. Wiolonczelę tę udostępniła Peledowi – w uznaniu dla jego kunsztu – wdowa po Casalsie, Marta Casals, była szefowa Manhattan School of Music.
W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Huberta Soudanta zabrzmi także polski poemat symfoniczny, Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza oraz Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin Maxa Regera, dzieło inspirowane obrazem Wyspa umarłych, powstałe w pięć lat po poemacie Rachmaninowa, w roku 1913.
Amit Peled – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Hubert Soudant – dyrygent
Mieczysław Karłowicz: Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12
Max Reger: Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin op. 128
Richard Strauss: Don Quixote op. 35