Festiwal

(Polski) Thomas Hampson i potęga poromantycznej symfoniki

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

5Gwiazdą wtorkowego wieczoru będzie jeden z najwybitniejszych barytonów naszych czasów Thomas Hampson. Usłyszymy go w przejmującym monumencie – 5 pieśniach ze zbioru “Des Knaben Wunderhorn” mistrza symfoniki Gustava Mahlera. Na estradzie Filharmonii Narodowej zasiądzie sama NDR Sinfonieorchester Hamburg, a pokieruje nią Krzysztof Urbański.
Thomas Hampson, zdobywca wielu nagród i wyróżnień oraz działacz na rzecz kultury, w swym dorobku ma przeszło 150 albumów, statuetki Grammy Award, nagrody Edisona i Grand Prix du Disque. Biblioteka Kongresu USA, w której piastuje stanowisko specjalnego doradcy ds. badań nad muzyką i jej wykonawstwem, wyróżniła go tytułem Żywej Legendy. Amerykanin jest również honorowym profesorem na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu w Heidelbergu i doktorem honoris causa Manhattan School of Music, Konserwatorium Nowej Anglii, Whitworth College i Konserwatorium San Francisco oraz członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie. Artysta szczyci się też tytułem Kammersängera Opery Wiedeńskiej.
W wybitnej niemieckiej Orkiestrze Symfonicznej Radia Północnoniemieckiego (NDR) Krzysztof Urbański od 2015 piastuje prestiżowe stanowisko pierwszego gościnnego dyrygenta. Zespół działa od 1945 roku. Regularnie koncertuje w Hamburgu, Lubece, Kilonii i Wismarze, zapraszany jest na najważniejsze festiwale Europy i regularnie odwiedza słynne sale koncertowe świata.
„5 pieśni ze zbioru « Des Knaben Wunderhorn »” Gustava Mahlera to poromantyczne monumenty stworzone z ogrmonym rozmachem. Teksty „Wunderhornu” otworzyły przed kompozytorem „drzwi do świata utkanego z bajek, legend i przypowieści, pełnego tajemniczości i fantastyki: historii o duchach, cudach, morderstwach; dziecięcych fantazji, wspomnień wojennych czy makabrycznych obrazów. Ciągłe alternacje wesołości i smutku obudziły w twórcy pokłady niezwykle barwnej sonosfery dzieciństwa – rodzimego folkloru, orkiestr wojskowych, żołnierskich pieśni i melodii żydowskich. Z tekstów ludowych wydobył głębokie przemyślenia nad kondycją ludzką, w szczególny sposób pochylając się nad losem żołnierza” – pisze w książce programowej Ilona Iwańska.
NDR Sinfonieorchester Hamburg wykona tego wieczora również „Psoty Dyla Sowizdrzała” op. 28 Richarda Straussa – poemat symfoniczny pełny dźwiękowego malarstwa i fantastyki – oraz „X Symfonię” Dymitra Szostakowicza, rosyjskiego twórcy tzw. „moderny zniewolonej”. Dzieło powstała niedługo po śmierci Józefa Stalina i odnosi się do okresu jego rządów; jak pisze Stanisław Kosz, to „jedno z najbardziej monumentalnych, a zarazem najbardziej zwartych dzieł Szostakowicza, przenikniętych jedną nadrzędną ideą”.
Koncert odbędzie się we wtorek, 22 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny