Festiwal

Thomas Hampson i potęga poromantycznej symfoniki

5Gwiazdą wtorkowego wieczoru będzie jeden z najwybitniejszych barytonów naszych czasów Thomas Hampson. Usłyszymy go w przejmującym monumencie – 5 pieśniach ze zbioru „Des Knaben Wunderhorn” mistrza symfoniki Gustava Mahlera. Na estradzie Filharmonii Narodowej zasiądzie sama NDR Sinfonieorchester Hamburg, a pokieruje nią Krzysztof Urbański.
Thomas Hampson, zdobywca wielu nagród i wyróżnień oraz działacz na rzecz kultury, w swym dorobku ma przeszło 150 albumów, statuetki Grammy Award, nagrody Edisona i Grand Prix du Disque. Biblioteka Kongresu USA, w której piastuje stanowisko specjalnego doradcy ds. badań nad muzyką i jej wykonawstwem, wyróżniła go tytułem Żywej Legendy. Amerykanin jest również honorowym profesorem na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu w Heidelbergu i doktorem honoris causa Manhattan School of Music, Konserwatorium Nowej Anglii, Whitworth College i Konserwatorium San Francisco oraz członkiem honorowym Royal Academy of Music w Londynie. Artysta szczyci się też tytułem Kammersängera Opery Wiedeńskiej.
W wybitnej niemieckiej Orkiestrze Symfonicznej Radia Północnoniemieckiego (NDR) Krzysztof Urbański od 2015 piastuje prestiżowe stanowisko pierwszego gościnnego dyrygenta. Zespół działa od 1945 roku. Regularnie koncertuje w Hamburgu, Lubece, Kilonii i Wismarze, zapraszany jest na najważniejsze festiwale Europy i regularnie odwiedza słynne sale koncertowe świata.
„5 pieśni ze zbioru « Des Knaben Wunderhorn »” Gustava Mahlera to poromantyczne monumenty stworzone z ogrmonym rozmachem. Teksty „Wunderhornu” otworzyły przed kompozytorem „drzwi do świata utkanego z bajek, legend i przypowieści, pełnego tajemniczości i fantastyki: historii o duchach, cudach, morderstwach; dziecięcych fantazji, wspomnień wojennych czy makabrycznych obrazów. Ciągłe alternacje wesołości i smutku obudziły w twórcy pokłady niezwykle barwnej sonosfery dzieciństwa – rodzimego folkloru, orkiestr wojskowych, żołnierskich pieśni i melodii żydowskich. Z tekstów ludowych wydobył głębokie przemyślenia nad kondycją ludzką, w szczególny sposób pochylając się nad losem żołnierza” – pisze w książce programowej Ilona Iwańska.
NDR Sinfonieorchester Hamburg wykona tego wieczora również „Psoty Dyla Sowizdrzała” op. 28 Richarda Straussa – poemat symfoniczny pełny dźwiękowego malarstwa i fantastyki – oraz „X Symfonię” Dymitra Szostakowicza, rosyjskiego twórcy tzw. „moderny zniewolonej”. Dzieło powstała niedługo po śmierci Józefa Stalina i odnosi się do okresu jego rządów; jak pisze Stanisław Kosz, to „jedno z najbardziej monumentalnych, a zarazem najbardziej zwartych dzieł Szostakowicza, przenikniętych jedną nadrzędną ideą”.
Koncert odbędzie się we wtorek, 22 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.

28. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny