ul. Sienkiewicza 10
opis
Do tradycji Wielkanocnego Festiwalu należy wykonanie Koncertu potrójnego C-dur na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 56 Ludwiga van Beethovena (1805-06), którego trzecią część stanowi z werwą napisane Rondo alla Polacca. Solistami w tym utworze będą członkowie holenderskiego Storioni Trio: Wouter Vossen (skrzypce), Marc Vossen (wiolonczela) i Bart van de Roer (fortepian), a towarzyszyć im będzie Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. Zespół przedstawi też pierwszy utwór z zestawu dzieł muzycznych inspirowanych malarstwem, które zabrzmią na tegorocznym festiwalu – przypomnijmy, że jego motto brzmi „Beethoven i sztuki piękne”. Będą to Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1874), pierwotnie cykl fortepianowy, dla którego powstania impulsem były akwarele i rysunki Wiktora Hartmanna. Usłyszymy wersję na orkiestrę symfoniczną w mistrzowski sposób opracowaną przez Maurice’a Ravela.
wykonawcy
Storioni Trio:
Bart van de Roer – fortepian
Wouter Vossen – skrzypce
Marc Vossen – wiolonczela
Sinfonietta Cracovia
Jurek Dybał – dyrygent
utwory
Karol Szymanowski
(instr. G. Fitelberg)
Etiuda b-moll
Ludwig van Beethoven
Koncert potrójny C-dur op. 56
Modest Musorgski
(instr. M. Ravel)
Obrazki z wystawy
ceny
100, 80, 60, 40, 20 PLN
ul. Sienkiewicza 10
opis
Inauguracja Festiwalu „Bardzo się cieszę, że mogę zaprezentować wybitnego hiszpańskiego pianistę Javiera Perianesa. Już od dłuższego czasu chciałam go do nas zaprosić” – mówi Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu. Czysty, krągły i szlachetny dźwięk, którym gra Javier Perianes, idealnie pasuje do dzieł klasyków wiedeńskich – w Warszawie artysta wykona V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena. Swój poemat symfoniczny Wyspa umarłych (1908) Sergiusz Rachmaninow skomponował pod wpływem niepokojącej wizji malarskiej Arnolda Böcklina, w której rosyjski kompozytor usłyszał dźwięki średniowiecznej sekwencji Dies irae o dniu gniewu. Czy gdyby zamiast czarno białej fotografii obrazu Böcklina, ujrzał jego barwny oryginał, dzieło byłoby mniej mroczne? Zgoła inne emocje przynosi VII Symfonia A-dur op. 92 Beethovena, dla swojego żywiołowego, by nie rzec rozpasanego charakteru nazwana „dionizyjską apoteozą rytmu”. Owe arcydzieła wykona jedna z najlepszych niemieckich orkiestr radiowych – Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken.
wykonawcy
Javier Perianes – fortepian
Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern
Josep Pons – dyrygent
utwory
Siergiej Rachmaninow
Wyspa umarłych op. 29
Ludwig van Beethoven
V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73
VII Symfonia A-dur op. 92
ceny
250, 200, 150, 80, 50 PLN
ul. Sienkiewicza 10
opis
Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena w tradycji skrzypcowej uważany jest za najwyższy sprawdzian muzykalności i wirtuozerii. W szlachetnej wokalizie solowych skrzypiec nie powinien pojawić się żaden fałszywy ton, trzeba zachować płynność, a zarazem podniosły charakter, prostotę niesłychanie wyrafinowanym przebiegu muzycznym. Partia skrzypiec splata się organicznie z orkiestrą – to jeszcze jedna ze wspaniałych cech tego koncertu. Jak zinterpretuje go Yu-Chien Tseng, 23-latek z Tajwanu, zwycięzca Konkursu im. Czajkowskiego, który niedawno podpisał kontrakt z wytwórnią Deutsche Grammophon? Artyście będzie towarzyszyć Hong Kong Sinfonietta, przeżywająca rozkwit pod kierunkiem swojej szefowej, dyrygentki Yip Wing-Sie.
wykonawcy
Yu-Chien Tseng – skrzypce
Hong Kong Sinfonietta
Wing-Sie Yip – dyrygent
utwory
Ludwig van Beethoven
Koncert Skrzypcowy D-dur op. 61
IV Symfonia B-dur op. 60
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
ul. Sienkiewicza 10
opis
Tom Rakewell (tenor), bohater opery Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego nurza się w zepsuciu i zaspokaja swoje coraz dziwaczniejsze zachcianki. Czy niewinna miłość Anny Trulove uratuje rozpustnika? Arcydzieło Strawińskiego z lat 1948 – 1951, uważane za jego opus magnum, to swego rodzaju XX-wieczny moralitet, który jest świetnym przykładem udanej relacji między obrazem, słowem i muzyką. Kompozytor zainspirował się cyklem obrazów XVIII-wiecznego brytyjskiego malarza Williama Hogartha, a do współpracy nad librettem zaprosił znakomitego poetę Wystana H. Audena. Usłyszymy międzynarodową obsadę: partię Toma zaśpiewa australijski tenor Adrian Strooper, Anną będzie Louise Alder (sopran), całością zadyryguje Alexander Liebreich.
wykonawcy
Adrian Strooper (Tom Rakewell) – tenor
Louise Alder (Anne Trulove) – sopran
Eric Downs (Ojciec) – bas
Krzysztof Szumański (Nick Shadow) – baryton
Anna Lubańska (Baba-Turek; Matka Gąska) – mezzosopran
Adam Zdunikowski (Sellem) – tenor
Łukasz Smołka (Dozorca domu dla obłąkanych) – bas
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”
Anna Szostak – przygotowanie chóru
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Alexander Liebreich – dyrygent
utwory
Igor Strawiński
Żywot rozpustnika (The Rake's Progress) - wersja koncertowa
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
Po pierwsze: John Malkovich jako recytator. Słynny hollywoodzki aktor chętnie występuje na scenie – zaczynał swoją karierę w teatrze. Przedstawienia, w których bierze udział w ostatnich latach łączą szczególne związki z muzyką barokową w The Infernal Comedy i z Mozartem – w Giacomo Variations. Kolejny taki projekt to współpraca z Wiener Akademie i udział w wykonaniu dramatu Egmont Goethego z muzyką Beethovena, z którym wystąpi w Warszawie. Po drugie: Goethe i Beethoven. „Poznałem Beethovena. Jego talent zdumiał mnie, niestety, jest to człowiek zupełnie nieokrzesany” – napisał wielki poeta. Nie przeszkodziło to Goethemu zamówić u kompozytora muzyki, która miała towarzyszyć inscenizacji jego sztuki o flandryjskim bohaterze. Op. 84 w dorobku Beethovena to wielki rarytas koncertowy. Po trzecie: Marie Arnet w Egmoncie i arii koncertowej Ah! Perfido, wyśrubowany szwedzki sopran, śpiewaczka, której świetnie leży w głosie barokowy i klasycystyczny repertuar.
wykonawcy
Marie Arnet – sopran
John Malkovich – narrator
Orchester Wiener Akademie
Martin Haselböck – dyrygent
utwory
Ludwig van Beethoven
VIII Symfonia F-dur op. 93
Ah! Perfido op. 65
Muzyka do tragedii „Egmont” J.W. Goethego op. 84
ceny
200, 160, 100, 60, 40 PLN
opis
Koncerty przy wsparciu Le Villi, Edgar, a także Siostra Angelika i Jaskółka Giacomo Pucciniego. Znacie? Z pewnością nieco mniej, niż wielkie tytuły Pucciniego, jak Cyganeria, Madame Butterfly czy Turandot. Dwie pierwsze to komponowane jeszcze niepewną ręką dzieła dwudziestoparolatka, Jaskółka, nieco mniej udana siostra wielkich poprzedniczek, i kameralna, jednoaktowa Angelika, skrywają wspaniałe partie na sopran i sporo innych walorów. Pod tym właśnie kątem dobrała program polska sopranistka Ewa Vesin, która wraz z partnerami i dyrygentem Massimiliano Caldim przedstawi wybór fragmentów z tych oper.
wykonawcy
Ewa Vesin – sopran
Vincenzo Costanzo – tenor
Leopoldo Lo Sciuto – tenor
Polska Orkiestra Radiowa
Massimiliano Caldi – dyrygent
utwory
Giacomo Puccini
Preludium do III aktu opery Edgar
Intermezzo z opery Siostra Angelika
La Tregenda z opery Le Villi
Intermezzo z III aktu opery Manon Lescaut
Scherzo Sinfonico
Fragmenty z opery La Boheme / Cyganeria
Fragmenty z opery La rondine / Jaskółka
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
Veriko Tchumburidze, sensacyjna zwyciężczyni ubiegłorocznego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego w Poznaniu, jest Turczynką pochodzenia gruzińskiego. Jej ojciec, oboista, szybko dostrzegł talent córki, umożliwiając jej studia w Wiedniu i w Monachium. Wprawdzie nie powiodło jej się na Konkursie im. Piotra Czajkowskiego (2015), ale rok później wygrała Wieniawskiego. Jako zwierzę estradowe Tchumburidze doskonale wypada w dziełach koncertowych wykonywanych z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, ale potrafi też przykuć uwagę w muzyce kameralnej. Na Wielkanocnym Festiwalu z pianistka Aleksandrą Świgut wykona sonaty Beethovena i Griega oraz Mity Karola Szymanowskiego.
wykonawcy
Veriko Tchumburidze – skrzypce
Aleksandra Świgut – fortepian
utwory
Ludwig van Beethoven
Sonata A-dur na fortepian i skrzypce „Kreutzerowska” op. 47
Ernest Bloch
I Suita na skrzypce solo
Karol Szymanowski
Mity op. 30
Edvard Grieg
II Sonata skrzypcowa G-dur op. 13
ceny
80, 50 PLN
opis
XIX-wieczny francuski malarz Ingres z upodobaniem malował bujne kształty mieszkanek haremów, jego obrazy aż kipią erotyką. Również krótka, jednoaktowa opera komiczna Djamileh Georgesa Bizeta (1871) jest efektem XIX-wiecznej mody na orientalizm, egzotykę, fascynację Bliskim Wschodem, która we Francji zaowocowała dziesiątkami dzieł muzycznych, literackich i malarskich. Powstała na trzy lata przed słynną Carmen, a jej główna bohaterka, ukochana sułtana Harouna, również śpiewa mezzosopranem (usłyszymy Jennifer Feinstein). „To ponad wszystko piękna, bogata, znakomicie zinstrumentowana muzyka” – mówi dyrygent Łukasz Borowicz. I tym razem objął kierownictwo muzyczne nad kolejną odsłoną cyklu prezentującego mało znane opery, który od dziewięciu lat jest stałym punktem Wielkanocnego Festiwalu. Wykonanie opery realizowane jest we współpracy z Voice and Opera Department, Yale School of Music i dyrektorem artystycznym Yale Opera Program, profesor Doris Yarick-Cross
wykonawcy
Jennifer Feinstein (Djamileh) – mezzosopran
Eric Barry (Haroun) – tenor
George Mosley (Splendiano) – baryton
Wojciech Pszoniak (Sprzedawca niewolników ) – narrator
Poznański Chór Kameralny
Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Łukasz Borowicz – dyrygent
utwory
Georges Bizet
Symfonia C-dur
Djamileh
Opera w 1 akcie (wykonanie koncertowe)
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
KONCERT MISTRZ I UCZEŃ - finał kursów mistrzowskich
wykonawcy
utwory
ceny
wstęp wolny
opis
Swoją ogromną popularność Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna (1845) zawdzięcza pięknej melodyce i romantycznej atmosferze, a także szczęśliwemu zespoleniu stylu symfonicznego i koncertującego. Lekki i młodzieńczy charakter dzieła wydaje się idealny dla 22-letniego austriackiego skrzypka ormiańskiego pochodzenia, Emanuela Tjeknavoriana, który zawsze gra z uśmiechem na twarzy, rozkoszując się pięknym dźwiękiem skrzypiec. Artyście będzie towarzyszyła znakomita orkiestra Frankfurt Radio Symphony, która pod dyrekcją Andresa Orozco-Estrady wykona także V Symfonię cis-moll Gustava Mahlera (1902). Zawiera ona słynne Adagietto, rozmarzone arcydzieło na smyczki i harfę. Było ono listem miłosnym, który Mahler napisał dla Almy Schindler, swojej przyszłej żony, stało się też motywem przewodnim filmu Luchino Viscontiego Śmierć w Wenecji.
wykonawcy
Emmanuel Tjeknavorian – skrzypce
Frankfurt Radio Symphony
Andrés Orozco-Estrada – dyrygent
utwory
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
Gustav Mahler
V Symfonia cis-moll
ceny
200, 150, 100, 60, 40 PLN
opis
Choć ma dopiero 26 lat, węgierski trębacz Tamás Pálfalvi zdobył już wiele prestiżowych nagród, w tym stypendium im. Fanny Mendelssohn na nagranie pierwszej płyty. Z Aniką Vavic, serbską pianistką o międzynarodowym uznaniu, wykona Koncert na fortepian i trąbkę Dymitra Szostakowicza, typowe dla tego kompozytora dzieło pełne brawurowych pomysłów. Zupełnie inny charakter ma Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, który polski kompozytor zadedykował swej angielskiej żonie, Lady Camilli Panufnik. Utwór zabrzmi w wykonaniu Patrycji Piekutowskiej, jednej z najlepszych polskich skrzypaczek. Usłyszymy też fragmenty dzieł Feliksa Nowowiejskiego, kompozytora odkrywanego dziś w Polsce, do czego impulsem była przypadająca w ubiegłym roku 70. rocznica jego śmierci. Autor oper, baletów, oratoriów, związany emocjonalnie z rodzinną Warmią, pozostawał pod dużym wpływem muzyki niemieckiej, zwłaszcza Wagnera. Usłyszymy fragmenty jego opery Legenda Bałtyku i oratorium Quo Vadis.
wykonawcy
Patrycja Piekutowska – skrzypce
Anika Vavic – fortepian
Támas Pálfalvi – trąbka
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
Piotr Sułkowski – dyrygent
utwory
Feliks Nowowiejski
Uwertura do opery Legenda Bałtyku op. 28
Andrzej Panufnik
Koncert skrzypcowy
Dymitr Szostakowicz
Koncert c-moll na fortepian, trąbkę i orkiestrę smyczkową op. 35
Feliks Nowowiejski
Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis op.13
ceny
100, 80, 60, 40, 20 PLN
opis
Tak, jak malarz wykorzystuje paletę barw, mieszając je ze sobą, aby oddać na płótnie swoją złożoną wizję, tak Hector Berlioz z talentem użył wielkiej orkiestry symfonicznej, aby w Symfonii fantastycznej (1830) dźwiękami odmalować obrazy, które pojawiły się w jego romantycznej wyobraźni: scenę balu, spacer wśród pól, sen o egzekucji i sabacie czarownic. Ten wspaniały fresk symfoniczny zabrzmi w wykonaniu Frankfurt Radio Symphony od dyrekcją Andresa Orozco-Estrady. Natomiast macedoński pianista Simon Trpčeski zaprezentuje najrzadziej wykonywany ze wszystkich koncertów fortepianowych Sergiusza Rachmaninowa – g-moll op. 40 z 1927 roku, w którym szeroka rosyjska melodyka nabiera tonów tragicznych.
wykonawcy
Simon Trpčeski – fortepian
Frankfurt Radio Symphony
Andrés Orozco-Estrada – dyrygent
utwory
Ludwig van Beethoven
Uwertura Egmont op. 84
Siergiej Rachmaninow
IV Koncert fortepianowy g-moll op. 40
Hector Berlioz
Symphonie fantastique op. 14
ceny
200, 160, 100, 60, 40 PLN
opis
Szósty poemat symfoniczny Richarda Straussa – Don Kichot (1897) jest dziełem dużej klasy, oryginalnym w mistrzostwie polifonicznym, rewelacyjnej instrumentacji i w literacko muzycznej koncepcji. Don Kichota, rycerza smętnego oblicza, uosabia w nim wiolonczela. Usłyszymy izraelskiego wiolonczelistę Amita Peleda, który gra na instrumencie zbudowanym przez Matteo Gofrillera w 1733 roku, a należącym niegdyś do legendarnego Pablo Casalsa. Wiolonczelę tę udostępniła Peledowi – w uznaniu dla jego kunsztu – wdowa po Casalsie, Marta Casals, była szefowa Manhattan School of Music. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Huberta Soudanta zabrzmi także polski poemat symfoniczny, Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza oraz Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin Maxa Regera, dzieło inspirowane obrazem Wyspa umarłych, powstałe w pięć lat po poemacie Rachmaninowa, w roku 1913.
wykonawcy
Amit Peled – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Hubert Soudant – dyrygent
utwory
Mieczysław Karłowicz
Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12
Max Reger
Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin op. 128
Richard Strauss
Don Quixote op. 35
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
Bohaterką tego koncertu również będzie wiolonczela, ale tym razem solistą będzie Narek Hakhnazaryan, Ormianin, który w 2011 roku zdobył złoty medal na Konkursie Wiolonczelowym im. Piotra Czajkowskiego. W Warszawie wystąpi ze State Youth Orchestra of Armenia pod dyrekcją Sergeya Smbatyana. Oprócz dzieł kompozytorów ormiańskich: Koncertu-rapsodii na wiolonczelę i orkiestrę Arama Chaczaturiana i Symfonicznych obrazów Ghazarosa Saryana, usłyszymy suitę symfoniczną Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (1888), dzieło o oszałamiającym kolorycie instrumentalnym inspirowanym wyobrażeniami orientalnego świata.
wykonawcy
Jarosław Nadrzycki – skrzypce
Narek Hakhnazaryan – wiolonczela
Narodowa Młodzieżowa Orkiestra Armenii
Sergey Smbatyan – dyrygent
utwory
Ghazaros Saryan
Symfoniczne obrazy
Aram Chaczaturian
Koncert-rapsodia na wiolonczelę z orkiestrą
Nikołaj Rimski-Korsakow
Szeherezada op. 35
ceny
200, 160, 100, 60, 40 PLN
opis
VI Symfonia „Pastoralna” Ludwiga van Beethovena to wspaniały poemat na cześć przyrody, w którym kompozytor osiąga maksimum emocjonalnego wyrazu, stąd być może niezwykły urok tego dzieła. Jej pierwszą część twórca nazwał Obudzeniem się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś. W drugiej części słychać poruszenia strumyka, w trzeciej rustykalne melodie i rytmy wiejskiej zabawy, w czwartej porywa nas burzowa nawałnica, a w piątej rozkoszujemy się idylliczną pieśnią pastuszka. Arcydzieło zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego. Usłyszymy także mało znane dzieło Beethovena, jego wczesny koncert fortepianowy w tonacji Es-dur, który odkryła rosyjska pianista Julia Zilberquit i osobiście wykona go w Warszawie.
wykonawcy
Julia Zilberquit – fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michail Jurowski – dyrygent
utwory
Ludwig van Beethoven
Uwertura Coriolan op. 62
Koncert fortepianowy Es-dur WoO 4 PVI
VI Symfonia F-dur „Pastoralna” op. 68
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
Bohaterami tego koncertu za sprawą dzieł muzycznych, które włączono do jego programu, będą dwaj wspaniali malarze: Piero della Francesca, mistrz włoskiego quattrocenta, i późnogotycki niemiecki malarz i architekt Matthias Grünewald. Swoje The Frescoes of Piero della Francesca Bohuslav Martinů (1955) skomponował pod wpływem wyprawy do Włoch i wrażenia, jakie wywarły na nim freski oglądane w Arezzo. Z kolei Paul Hindemith skomponował swoją symfonię (a później także operę) Mathis de Maler pod wpływem monumentalnego ołtarza Inselheim. Oba utwory wykona Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lawrence'a Fostera, a gwiazdą wieczoru będzie wybitna rosyjska pianista Elena Bashkirova, w której interpretacji zabrzmi III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena.
wykonawcy
Elena Bashkirova – fortepian
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
Lawrence Foster – dyrygent
utwory
Bohuslav Martinů
Les Fresques de Piero della Francesca, H. 352
Ludwig van Beethoven
III Koncert fortepianowy c-moll op. 37
Paul Hindemith
Geschwindmarsch by Beethoven Symphonie
„Mathis der Maler“
ceny
150, 120, 80, 50, 30 PLN
opis
W Wielki Piątek zabrzmi słynna kantata żałobna Johannesa Brahmsa – Niemieckie requiem na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1867). Partię sopranu wykona w nim niemiecka śpiewaczka Marlis Petersen. Zasłynęła jako znakomita wykonawczyni roli Lulu w operze Albana Berga, którą śpiewała m. in. na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Towarzyszyć jej będzie Thomas E. Bauer (baryton), Chór Opery Narodowej i Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Leopolda Hagera.
wykonawcy
Marlis Petersen – sopran
Thomas E. Bauer – baryton
Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Mirosław Janowski – przygotowanie chóru
Sinfonia Varsovia
Leopold Hager – dyrygent
utwory
Johannes Brahms
Ein deutsches Requiem
ceny
250, 200, 150, 100, 80, 50 PLN