15 kwietnia w Wielki Piątek zakończył się 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Od 3 kwietnia odbyło się na festiwalu 13 koncertów, głównie symfonicznych, ale również recitali fortepianowych. Przez cały ten czas gospodarzem festiwalu, którego organizatorem jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, była Filharmonia Narodowa w Warszawie.
26. Wielkanocny Festiwal odbył się pod hasłem „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu”, a IX Symfonia d-moll op. 125 patrona festiwalu, uznana za punkt szczytowy jego dorobku symfonicznego, a zarazem punkt wyjścia dla romantycznej wizji tego gatunku, zabrzmiała na otwarcie festiwalu 3 kwietnia pod batutą Giancarlo Guerrero.
Trzonem festiwalowego programu był nurt Beethovenowski – prócz „Dziewiątej” zabrzmiały więc symfonie IV B-dur i VI F-dur „Pastoralna, uwertura „Coriolan”, III i IV Koncert fortepianowy, a także Sonata fortepianowa Es-dur op. 31.
Z Symfonii „Pastoralnej” wysnuto istotny w tym roku wątek związany z muzyką programowa i gatunkiem poematu symfonicznego, łączącego muzykę z literacką inspiracją i ilustracyjnością. Zabrzmiały więc „Symfonia fantastyczna” Hectora Berlioza, VII Symfonia „Angel of Light” Einojuhaniego Rautavaary, „Śmierć i wyzwolenie” Richarda Straussa, „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza, „Preludia” Ferenca Liszta.
Na 26. Wielkanocnym Festiwalu pole do popisy zyskały wybitne polskie orkiestry. Na zaproszenie Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena wystąpiły więc: NFM Filharmonia Wrocławska (wraz z Chórem NFM) pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod dyrekcją Pawła Przytockiego, kierowana przez Łukasza Borowicza Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Alexandra Humali, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Clelii Cafiero (w zastępstwie za Lawrence’a Fostera), porwana do brawurowego występu przez Roberta Treviña
Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie z Michałem Klauzą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Yaroslava Shemeta. Nie zabrakło też gospodarzy – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko wykonała 15 kwietnia Requiem c-moll Luigiego Cherubiniego i „Requiem” Alfreda Schnittkego.
Wystąpiły też orkiestry zagraniczne: z Lotte Concert Hall w Seulu online pokazano koncert KNUA Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyong Chunga, w Filharmonii Narodowej wystąpił Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona.
Istotnym wątkiem 26. Wielkanocnego Festiwalu był cykl recitali i koncertów zwycięzców i laureatów prestiżowych konkursów pianistycznych na świecie. Wystąpili kolejno: Yekwon Sunwoo, Martin James Bartlett, Minsoo Sohn (online z Seulu), Juan Perez Floristan, Tymoteusz Bies, Jonathan Fournel i Łukasz Krupiński.
Zwyczajem Wielkanocnych Festiwali było też wykonanie kolejnej mało znanej opery – tym razem Łukasz Borowicza zaproponował „Don Giovanniego” Giuseppe Gazzanigi (1787), jednoaktową operę, której libretto i muzyka stały się inspiracją dla Wolfganga Amadeusza Mozarta i Lorenzo da Ponte w pracy nad ich słynną „operą oper”. W wykonaniu opery Gazzanigi wzięli udział czołowi polscy śpiewacy: Natalia Rubiś, Anna Bernacka, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Aleksander Kunach, Robert Gierlach, Wojtek Gierlach i Karol Kozłowski.