Festiwal

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji dzień 2

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

„Nie umiem grać ani śpiewać, ale kiedy piszę wiersze – śpiewam i gram. (…) Ufam jednak, że znajdzie się jakaś bratnia dusza, która usłyszy muzykę w moich słowach i wtedy mi je zwróci. (…) Muzyka ożywi je swym tchnieniem, wyrwie ze snu!”, zanotował niemiecki poeta romantyczny Wilhelm Müller (1794-1827). Bratnią duszą został rówieśnik poety – Franciszek Schubert (1797-1828); obu twórcom nie dane było się spotkać.

Wiersze pobudzały wyobraźnię Schuberta od lat najwcześniejszych; w ciągu niedługiego życia skomponował ponad 600 pieśni, które sprawiły, że pieśń stała się kwintesencja romantycznego myślenia i najbardziej powszechnym środkiem muzycznej wypowiedzi. W 1823 roku zafascynowany poezją Müllera napisał bezprecedensowy cykl Piękna młynarka. W 20 kolejnych pieśniach przedstawiona w nim została opowieść o tragicznej miłości wędrownego czeladnika do pięknej córki młynarza. Całość tworzy rodzaj dramatycznego teatru muzycznego. Poezja i muzyka są świadomie stylizowane na twórczość quasi ludową, która dla romantyków była cenionym wzorem szlachetnej prostoty i naturalności.

Historia rozpoczyna się wraz z wędrówką podjętą przez młynarczyka (Das Wandern), podczas której przyjacielem i przewodnikiem wędrowcy staje się spersonifikowany strumyk (Wohin?). To on doprowadza młynarczyka do młyna, w którym znajduje pracę (Halt!) i obserwuje kolejne etapy rodzenia się miłości: wysłuchuje wątpliwości czy uczucie do młynarki jest odwzajemnione (Der Neugierige), jest świadkiem euforycznego wyznania uczuć (Ungeduld). To jemu młynarczyk opowiada o swojej zazdrości o myśliwego, w którym zakochana jest młynarka (Der Jäger) i przejmująco wyznaje, dlaczego ukochał zielony kolor (Die liebe Farbe) i go znienawidził (Die böse Farbe). To strumyk wreszcie oferuje odpoczynek złamanemu sercu młynarczyka (Der Müller und der Bach) i śpiewa mu finałową kołysankę śmierci (Des Baches Wiegenlied).

Historia o sile miłosnego uczucia, które nieodwzajemnione prowadzi do śmierci, może współcześnie wydawać się sentymentalna i naiwna, lecz prawdziwość emocji zawartych w pieśniach czyni ją uniwersalną i ponadczasową. Cykl Schuberta w 200. rocznicę powstania wykona uznany polski tenor Karol Kozłowski, któremu na fortepianie historycznym towarzyszyć będzie Katarzyna Drogosz.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny