Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 20 marca, godz. 19.30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Fragmenty muzyki do baletu Twory Prometeusza wprowadzą wątek bohaterski w twórczości Beethovena, który będzie się przewijał przez program 25. Wielkanocnego Festiwalu. Twory Prometeusza to balet heroiczny, którego osnową jest antyczny mit o Prometeuszu, który z miłości do ludzi wykradł bogom ogień. Wszedł na wiedeńską scenę w 1801 roku – o czym świadczy zachowany afisz teatralny. 

Był to niezwykle płodny okres w życiu Beethovena, który pisał do przyjaciela: „Żyję tylko w moich nutach. Zaledwie jedno dzieło zostało ukończone, już zaczynam nowe”. II Symfonia D-durKoncert fortepianowy c-moll, cykl kwartetów smyczkowych op. 18, sonaty fortepianowe i skrzypcowe wylewały się z umysłu kompozytora wprost na papier z siłą wulkanicznej lawy.  

Idea bohaterstwa przepełnia także słynną V Symfonię c-moll op. 67, w której ważne są wojenne motywy marszowe i fanfarowe, ale utwór – jedno z arcydzieł ludzkości – zasłynął ze względy na tzw. temat losu, który – wedle słów kompozytora – „tak właśnie puka do wrót”.

Adagietto z solową partią rożka angielskiego to intermezzo z sacra rappresentazione Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło o wyjątkowej urodzie przywodzi na myśl Adagio Samuela Barbera i Adagietto z V Symfonii Gustava Mahlera.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny