Festiwal

(Polski) Mozart / Penderecki. Wielka muzyka kameralnie

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Muzyka kameralna od zawsze zajmowała w twórczości Krzysztofa Pendereckiego szczególne miejsce, choć jak mówił sam kompozytor „pisał ją zawsze po drodze” i prezentuje ona oblicze Mistrza wciąż dla wielu zupełnie zaskakujące i nieznane. Obok wielkich monumentalnych dzieł symfonicznych i wokalno-instrumentalnych równolegle  powstawały osobiste i intymne muzyczne wypowiedzi, zaklęte w wysublimowanych środkach wykonawczych. Ich styl kompozytorski ewoluował od sonoryzmu i awangardy po zwrot ku tradycji i krystalizacji własnego dojrzałego języka muzycznego. „Dziś – po przejściu lekcji późnego romantyzmu i wykorzystaniu możliwości myślenia modernistycznego – mój ideał artystyczny upatruję w claritas. Zwracam się do kameralistyki, uznając, iż więcej można wypowiedzieć głosem ściszonym, skondensowanym w brzmieniu 3-4 instrumentów.”

 

W dniu 90-tych urodzin Mistrza wykonawcy koncertu zabiorą publiczność w refleksyjną podróż po najpiękniejszych i najsubtelniejszych dziełach kameralnych Krzysztofa Pendereckiego. W pierwszej części koncertu zabrzmi Kwartet na klarnet i trio smyczkowe z 1993 roku, którego zakończenie kompozytor opisał w jednym z wywiadów takimi słowami: „(…)właśnie skończyła się intymna kolacja czworga przyjaciół, podczas której każdy ma coś do powiedzenia, a ich znajomość jest tak dobra, że żaden nie musi dopowiadać nic do końca” oraz powstały 15 lat później III kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”. Po dwóch pierwszych kwartach smyczkowych utrzymanych w stylu awangardowym kompozytor po wielu latach powraca do tego gatunku aby stworzyć dzieło stanowiące wysublimowaną muzyczną refleksję pełną nawiązań do tradycji, retrospekcyjnych melodii budzących w twórcy osobiste wspomnienia z dzieciństwa, autocytatów z dzieł  najbliższych sercu kompozytora.

 

W drugiej części koncertu zabrzmi arcydzieło kameralistyki klasycyzmu – Kwintet klarnetowy A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta. Co może stanowić wspólny mianownik w twórczości Mozarta i Pendereckiego – kompozytorów z pozoru tak odległych i różnych? Z pewnością głębia i szczerość muzycznej wypowiedzi, zdolnej dotykać najczulszych strun duszy najprostszymi środkami oraz wybitna umiejętność prowadzenia muzycznego dialogu, dzięki którym muzyka staje się ponadczasowa.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny