Festiwal

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji dzień 5

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W epoce romantycznej miniatura instrumentalna obok pieśni była powszechnym środkiem artystycznej wypowiedzi. W owych lapidarnych dziełach kompozytorzy dzielili się najbardziej osobistymi odczuciami i określali wobec otaczającej ich rzeczywistości, czyniąc je muzyczną metaforą „kropli wody, w której odbija się świat”.

Felix Mendelssohn-Bartholdy jako pierwszy określił liryczną miniaturę fortepianową „pieśnią bez słów”. W latach 1829-1845 napisał 48 utworów tak nazwanych, które zostały opublikowane w 8 księgach (2 ostatnie księgi już po śmierci kompozytora). Większość z owych miniatur utrzymana jest w jednolitym tonie ekspresywnym i tylko nieliczne posiadają fragmenty kontrastowe. Pieśni bez słów szybko stały się znane i popularne, a ich nazwę przejęli inni kompozytorzy. W liście do przyjaciela, który pytał Mendelssohna o znaczenie niektórych „pieśni bez słów”, przeciwstawiając się próbom stosowania dookreśleń kompozytor napisał: „To, co kocham w muzyce, która do mnie przemawia, to nie myśl zbyt niejasna, by ją wyrazić słowami, ale zbyt konkretna”.

Podczas wieczornego recitalu wybrane Pieśni bez słów Mendelssohna wykona Tomasz Ritter, zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018). W jego wykonaniu usłyszymy także Sonatę fortepianowa D-dur Józefa Elsnera, napisaną w końcowych latach pobytu kompozytora we Lwowie; przedostatnią Sonatę E-dur op. 109 Ludwiga van Beethovena z 1820 roku, której rozbudowany finał jest sześcioma wariacjami opartymi na „śpiewnym” temacie (Gesangvoll, mit innigster Empfindung); oraz skomponowane w 1841 roku przez Chopina Preludium cis-moll op. 45 i Balladę As-dur op. 47.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny