Festiwal

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji dzień 1

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W spuściźnie Fryderyka Chopina zachowało się tylko 19 pieśni, lecz istnieją świadectwa, że napisał ich więcej. Julian Fontana zanotował, że w kręgu bliskich przyjaciół w Paryżu Chopin często improwizował z „książką poezji przed sobą”. Żadnej z pieśni kompozytor też nie wydał, ale w młodości niektóre wpisywał do sztambuchów. Siedem najwcześniejszych, pochodzących z lat 1829-1831, zapisał w sztambuchu Emilii Elsner, córki swego nauczyciela i mistrza, pośród których znalazły się pieśni Życzenie i Hulanka, skomponowane w rytmie mazurka. Do charakteru pieśni ludowej o rytmie kujawiaka nawiązuje Pierścień, wpisany do sztambucha narzeczonej – Marii Wodzińskiej w Dreźnie w 1836 roku, natomiast przepełniona tonem melancholii, nokturnowa Wiosna z roku 1838 zanotowana została w albumie anonimowej adresatki. Wszystkie wymienione pieśni powstały do wierszy zaprzyjaźnionego z Chopinem i jego rodziną poety Stefana Witwickiego (1801-1847). Znalazły się one również w zbiorze Sześciu pieśni polskich – fortepianowych parafraz pieśni napisanych przez Ferenca Liszta i wydanych w 1860 roku.

I chociaż Chopin nie komponował pieśni regularnie, tylko spontanicznie i dorywczo, pieśniowość jako kategoria estetyczna pełniła istotną rolę w jego myśleniu o muzyce. Za jedną z głównych cech jego stylu uznaje się śpiewność frazy melodycznej i jej wokalną proweniencję, a za podstawę prawidłowego wykonania jego muzyki zalecenie, które Chopin udzielił jednej z uczennic: „Trzeba palcami śpiewać”.

Recital pianisty Andrzeja Wiercińskiego, rozpoczynający V Festiwal romantycznych kompozycji: Elsner i jego uczniowie, wypełnią 2 Nokturny op. 62 i 3 Mazurki op. 59 Chopina powstałe w połowie lat 40-tych XIX wieku oraz podejmujące idiom mazurka i nokturnu pieśni kompozytora w parafrazach fortepianowych Liszta. Przypomniane zostaną również najpopularniejsze pieśni pierwszych romantyków w doskonałych parafrazach pianistycznych tegoż kompozytora, takie jak przejmujące studium miłości i samotności ukazane w Małgorzacie przy kołowrotku Franciszka Schuberta czy ekstatyczne wyznanie miłości przenikające Dedykację Roberta Schumanna.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny