Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 4.09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) przynależy do generacji pierwszych polskich twórców romantycznych. Studiował u Józefa Elsnera, który ocenił go słynnym wpisem „zdolność niepospolita”, zaliczając wraz z Fryderykiem Chopinem do najwybitniejszych swoich uczniów. Ów „niepospolity” talent ujawniają przede wszystkim zachowane dzieła symfoniczne i kameralne, czyniące Dobrzyńskiego najwybitniejszym symfonikiem polskim I poł. XIX wieku.

Kwartet Śląski wraz z wiolonczelistą Adamem Krzeszowcem przypomni pierwszy z dwóch kwintetów smyczkowych kompozytora. Wydany u Hofmeistera w Lipsku w połowie lat 30. XIX wieku Kwintet smyczkowy F-dur op. 20 ukazuje nie tylko świetne opanowanie warsztatu kompozytorskiego, ale jest też demonstracją uczuć patriotycznych – w części trzeciej (Andante. Doloroso ma non troppo lento) zacytowana została pieśń Jeszcze Polska nie zginęła. Z tego samego czasu pochodzi II Symfonia „Charakterystyczna, w duchu muzyki polskiej” uznana za pierwszą polską symfonię w stylu narodowym. Uzyskała ona jedną z 3 nagród na konkursie ogłoszonym przez Towarzystwo Wiedeńskich Concerts Spirituels i wykonana była m.in. w Wiedniu, Grazu oraz Lipsku, gdzie dyrygował nią Felix Mendelssohn-Bartholdy.

VI Kwartet f-moll op. 80 jest ostatnim ukończonym dziełem tego gatunku w spuściźnie Mendelssohna. Skomponowany został latem 1847 roku, dwa miesiące przed śmiercią kompozytora, w okresie głęboko przeżywanej żałoby po śmierci ukochanej siostry Fanny. W muzyce Kwartetu dominuje burzliwa narracja przepełniona wyrazem rozpaczy i tragiczności.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny