Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 2.09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Recital pianisty Piotra Sałajczyka zainauguruje IV Festiwal romantycznych kompozycji: Elsner i jego następcy. Będzie to niecodzienna okazja usłyszenia utworów fortepianowych Juliusza Zarębskiego (1854-1885), kompozytora i pianisty-wirtuoza, którego świetnie zapowiadającą się karierę przerwała śmierć w wieku zaledwie 31 lat. Mimo nielicznej spuścizny twórczej – z której najbardziej znanym dziełem jest Kwintet fortepianowy g-moll zadedykowany swemu nauczycielowi, Ferencowi Lisztowi – uznawany jest za jednego z najoryginalniejszych polskich kompozytorów II połowy XIX wieku.

O skali jego talentu i pianistycznych umiejętnościach świadczy cykl pięciu improwizacji wydanych w 1883 roku pod tytułem Les Roses et les Épines (Róże i ciernie), w których wyobraźnia brzmieniowa i nastrojowość zdają się zapowiadać impresjonizm. W Wielkim polonezie op. 6 (wyd. 1881) Zarębski kontynuuje tradycję późnych dzieł Chopina, traktując taniec jako punkt wyjścia dla snucia heroicznego poematu fortepianowego. Wielka fantazja – uznawana za zniszczoną przez kompozytora i odnaleziona w 2000 roku przez prof. Daniela Golianka powstała w 1876 roku i zadedykowana została pianistce Janinie Wenzel, przyszłej żonie. Jest to jeden z najbardziej rozbudowanych utworów fortepianowych Zarębskiego, w którego cechach indywidualnych zaznacza się wpływ techniki i stylu Liszta.

Piotr Sałajczyk, laureat Fryderyka oraz nagrody Orfeusz przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, nagrał czteropłytowy album zawierający komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny