Festiwal

(Polski) Podsumowanie 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

15 kwietnia w Wielki Piątek zakończył się 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Od 3 kwietnia odbyło się na festiwalu 13 koncertów, głównie symfonicznych, ale również recitali fortepianowych. Przez cały ten czas gospodarzem festiwalu, którego organizatorem jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, była Filharmonia Narodowa w Warszawie.

26. Wielkanocny Festiwal odbył się pod hasłem „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu”, a IX Symfonia d-moll op. 125 patrona festiwalu, uznana za punkt szczytowy jego dorobku symfonicznego, a zarazem punkt wyjścia dla romantycznej wizji tego gatunku, zabrzmiała na otwarcie festiwalu 3 kwietnia pod batutą Giancarlo Guerrero.

Trzonem festiwalowego programu był nurt Beethovenowski – prócz „Dziewiątej” zabrzmiały więc symfonie IV B-dur i VI F-dur „Pastoralna, uwertura „Coriolan”, III i IV Koncert fortepianowy, a także Sonata fortepianowa Es-dur op. 31.

Z Symfonii „Pastoralnej” wysnuto istotny w tym roku wątek związany z muzyką programowa i gatunkiem poematu symfonicznego, łączącego muzykę z literacką inspiracją i ilustracyjnością. Zabrzmiały więc „Symfonia fantastyczna” Hectora Berlioza, VII Symfonia „Angel of Light” Einojuhaniego Rautavaary, „Śmierć i wyzwolenie” Richarda Straussa, „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza, „Preludia” Ferenca Liszta.

Na 26. Wielkanocnym Festiwalu pole do popisy zyskały wybitne polskie orkiestry. Na zaproszenie Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena wystąpiły więc: NFM Filharmonia Wrocławska (wraz z Chórem NFM) pod dyrekcją Giancarlo Guerrero, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina pod dyrekcją Pawła Przytockiego, kierowana przez Łukasza Borowicza Orkiestra Filharmonii Poznańskiej, Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Alexandra Humali, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Clelii Cafiero (w zastępstwie za Lawrence’a Fostera), porwana do brawurowego występu przez Roberta Treviña

 Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie z Michałem Klauzą i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Yaroslava Shemeta. Nie zabrakło też gospodarzy – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko wykonała 15 kwietnia Requiem c-moll Luigiego Cherubiniego i „Requiem” Alfreda Schnittkego.

Wystąpiły też orkiestry zagraniczne: z Lotte Concert Hall w Seulu online pokazano koncert KNUA Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyong Chunga, w Filharmonii Narodowej wystąpił Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona.

Istotnym wątkiem 26. Wielkanocnego Festiwalu był cykl recitali i koncertów zwycięzców i laureatów prestiżowych konkursów pianistycznych na świecie. Wystąpili kolejno: Yekwon Sunwoo, Martin James Bartlett, Minsoo Sohn (online z Seulu), Juan Perez Floristan, Tymoteusz Bies, Jonathan Fournel i Łukasz Krupiński.

Zwyczajem Wielkanocnych Festiwali było też wykonanie kolejnej mało znanej opery – tym razem Łukasz Borowicza zaproponował „Don Giovanniego” Giuseppe Gazzanigi (1787), jednoaktową operę, której libretto i muzyka stały się inspiracją dla Wolfganga Amadeusza Mozarta i Lorenzo da Ponte w pracy nad ich słynną „operą oper”. W wykonaniu opery Gazzanigi wzięli udział czołowi polscy śpiewacy: Natalia Rubiś, Anna Bernacka, Katarzyna Belkius, Zuzanna Nalewajek, Aleksander Kunach, Robert Gierlach, Wojtek Gierlach i Karol Kozłowski.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny