Festiwal

Poniedziałek, 7 kwietnia | 10:00-15:00

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa


Plac Małachowskiego 3

opis

Organizator: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego



Kierownictwo naukowe: prof. dr hab. Teresa Malecka


Sekretarz naukowy: Magdalena Chrenkoff

wykonawcy

10.00   Powitanie gości


Elżbieta Penderecka Dyrektor Generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena


Prof. AMKP, dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego AMKP w Krakowie


Agnieszka Pindera – Dyrektorka „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki


10.30 – 11.50 Prowadzenie:  prof. AMKP, dr hab. Agnieszka Draus


Robert Hatten (The University of Texas in Austin)


Beethovenowska interpretacja wiersza Schillera w finale IX Symfonii: egzemplifikacja, ucieleśnienie i realizacja poetyckiego zamysłu.


Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)


Imperatyw słowa. O idei Bildung w Dziewiątej symfonii Ludwiga van Beethovena.


Helmut Loos (Universität Leipzig)


Przytłoczenie muzyki przez literaturę i filozofię. Beethoven i konsekwencje.


11.50 – 12.20             Przerwa  


12.20 – 13.40 Prowadzenie: prof. dr. hab. Helmut Loos


Michael Spitzer (University of Liverpool)


Beethoven i trzej poeci: Hölderlin, Wordsworth, T.S. Eliot.


Nils Holger Petersen (University of Copenhagen)


Beethoven i poeci skandynawscy.


Katarzyna Szymańska-Stułka (Fryderyk Chopin University of Music, Warsaw)


Topos burzy u Beethovena i Szekspira.


13.40–14.00               Przerwa


14.00–15.00 Prowadzenie: prof. AMKP, dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz


Małgorzata Grajter (The Grażyna and Kiejstut Bacewicz University of Music in Łódź)


Beethoven, Schubert i inni. Ballada Erlkönig Johanna Wolfganga Goethego w opracowaniach kompozytorów klasycznych i wczesnoromantycznych.


Roman Ivanovitch (Indiana University, Bloomington)


Mozarta: Czasowość i technika kryzysu

utwory

ceny

Wtorek, 8 kwietnia | 10:00-15:30

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa


Plac Małachowskiego 3

opis

Organizator: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego



Kierownictwo naukowe: prof. dr hab. Teresa Malecka


Sekretarz naukowy: Magdalena Chrenkoff

wykonawcy

10.00 – 11.00 Prowadzenie: prof. Michael Spitzer


Michael Heinemann (Hochschule Karl Maria von Weber Dresden)


Stracone złudzenia. Beethoven w powieściach Tomasza Manna.


Joan Grimalt (Escola Superior de Música de Catalunya)


Drugi finał Fidelia: tekst i muzyka.Analiza topiczno-dramaturgiczna.


11.00 – 11.20             Przerwa


11.20 – 12.40 Prowadzenie: prof. Robert Hatten


Iwona Sowińska-Fruhtrunk (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)


Księga wiszących ogrodów Schoenberga jako ostatni wielki cykl pieśni do poezji Stefana Georgego.  


Marcin Trzęsiok (Karol Szymanowski Academy of Music, Katowice)


O wzniosłości w epoce demokratycznej.  


Susana Zapke (Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien)


Muzyka jest największym nonsensem ze wszystkich. Pieśni Elfriede Jelinek, 1965-1966.


12.40 – 13.00             Przerwa


 13.00 – 14.30 Prowadzenie: prof. dr hab. Teresa Malecka


Ilona Iwańska (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)


„Śpiewać w prawdzie”. Poezja R.M. Rilkego w polskiej liryce wokalnej po II wojnie światowej.


Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)


„Świadkowie spraw ducha“ - Rilke, Stachowski, Penderecki.


 DYSKUSJA

utwory

ceny

29. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena – „Beethoven i wielka poezja”

Następny