Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Plac Małachowskiego 3
opis
Organizator: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego
Kierownictwo naukowe: prof. dr hab. Teresa Malecka
Sekretarz naukowy: Magdalena Chrenkoff
wykonawcy
10.00 Powitanie gości
Elżbieta Penderecka – Dyrektor Generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
Prof. AMKP, dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz – kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego AMKP w Krakowie
Agnieszka Pindera – Dyrektorka „Zachęty” Narodowej Galerii Sztuki
10.30 – 11.50 Prowadzenie: prof. AMKP, dr hab. Agnieszka Draus
Robert Hatten (The University of Texas in Austin)
Beethovenowska interpretacja wiersza Schillera w finale IX Symfonii: egzemplifikacja, ucieleśnienie i realizacja poetyckiego zamysłu.
Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Imperatyw słowa. O idei Bildung w Dziewiątej symfonii Ludwiga van Beethovena.
Helmut Loos (Universität Leipzig)
Przytłoczenie muzyki przez literaturę i filozofię. Beethoven i konsekwencje.
11.50 – 12.20 Przerwa
12.20 – 13.40 Prowadzenie: prof. dr. hab. Helmut Loos
Michael Spitzer (University of Liverpool)
Beethoven i trzej poeci: Hölderlin, Wordsworth, T.S. Eliot.
Nils Holger Petersen (University of Copenhagen)
Beethoven i poeci skandynawscy.
Katarzyna Szymańska-Stułka (Fryderyk Chopin University of Music, Warsaw)
Topos burzy u Beethovena i Szekspira.
13.40–14.00 Przerwa
14.00–15.00 Prowadzenie: prof. AMKP, dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz
Małgorzata Grajter (The Grażyna and Kiejstut Bacewicz University of Music in Łódź)
Beethoven, Schubert i inni. Ballada Erlkönig Johanna Wolfganga Goethego w opracowaniach kompozytorów klasycznych i wczesnoromantycznych.
Roman Ivanovitch (Indiana University, Bloomington)
Mozarta: Czasowość i technika kryzysu
utwory
ceny
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Plac Małachowskiego 3
opis
Organizator: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego
Kierownictwo naukowe: prof. dr hab. Teresa Malecka
Sekretarz naukowy: Magdalena Chrenkoff
wykonawcy
10.00 – 11.00 Prowadzenie: prof. Michael Spitzer
Michael Heinemann (Hochschule Karl Maria von Weber Dresden)
Stracone złudzenia. Beethoven w powieściach Tomasza Manna.
Joan Grimalt (Escola Superior de Música de Catalunya)
Drugi finał Fidelia: tekst i muzyka.Analiza topiczno-dramaturgiczna.
11.00 – 11.20 Przerwa
11.20 – 12.40 Prowadzenie: prof. Robert Hatten
Iwona Sowińska-Fruhtrunk (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Księga wiszących ogrodów Schoenberga jako ostatni wielki cykl pieśni do poezji Stefana Georgego.
Marcin Trzęsiok (Karol Szymanowski Academy of Music, Katowice)
O wzniosłości w epoce demokratycznej.
Susana Zapke (Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien)
Muzyka jest największym nonsensem ze wszystkich. Pieśni Elfriede Jelinek, 1965-1966.
12.40 – 13.00 Przerwa
13.00 – 14.30 Prowadzenie: prof. dr hab. Teresa Malecka
Ilona Iwańska (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
„Śpiewać w prawdzie”. Poezja R.M. Rilkego w polskiej liryce wokalnej po II wojnie światowej.
Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
„Świadkowie spraw ducha“ - Rilke, Stachowski, Penderecki.
DYSKUSJA
utwory
ceny