Zakończenie 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
4 rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego
Przed nami finałowy koncert festiwalu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, który zgodnie z wielkopiątkową tradycją wypełni muzyka sakralna. Usłyszymy rozświetlone i pełne spokoju Requiem Gabriela Faurégo, które sam kompozytor określił „kołysanką śmierci”, dopowiadając, iż rozumie śmierć jako „szczęśliwe wybawienie, pragnienie szczęścia po tamtej stronie”, a także 2 umuzycznienia średniowiecznej sekwencji łacińskiej – poświęcone pamięci przyjaciela Stabat Mater Francisa Poulenca i przeznaczone na trzy chóry mieszane a cappella rozmieszczone przestrzennie Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego. Dzieło napisane w 1962 roku w okresie awangardowym, czytelnie nawiązuje do tradycji śpiewu chorałowego oraz renesansowej polifonii, stanowiąc pierwszą zapowiedź zwrotu stylistycznego w twórczości kompozytora. Stabat Mater stało się następnie jedną z części Pasji według św. Łukasza (1966), która zmianę postawy kompozytora potwierdziła. Wieczorne wykonanie uczci 4 rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego, przypadającą w dniu dzisiejszym.
W trakcie koncertów festiwalowych zostały przypomniane również koncerty instrumentalne Krzysztofa Pendereckiego w przejmujących interpretacjach Yamena Saadiego (I Koncert skrzypcowy), Stathisa Karapanosa (Koncert fletowy) i Claudio Bohórqueza (Koncert na altówkę w wersji na wiolonczelę).
Festiwal wsparła Fundacja ARP