Powiało na mnie morze snów to tytuł tegorocznej edycji XI Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu, odbywającej się w roku jubileuszu 90. urodzin jego patrona.
Morze snów, morze muzyki i emocji wypełni między 21 a 24 września zabrzańskie, postindustrialne obiekty i przestrzenie.
Choć publiczność Festiwalu zdążyła już przywyknąć do obecności w programie gwiazd światowego formatu, występ wirtuoza harfy Xaviera de Maistre w trakcie koncertu inauguracyjnego Clair de lune będzie z pewnością nie lada wydarzeniem.
Już 21.09 o godz 19.00 w podziemiach Kopalni Guido w strefie K8 ten genialny francuski artysta wykonana program złożony z wyjątkowych interpretacji utworów inspirowanych marzeniami sennymi w świetle tytułowego księżyca / Clair de lune Claude’a Debussy’ego.
Zjawiskowa precyzja techniczna, charyzma i unikalna muzykalność tego uznawanego za jednego z najznakomitszych harfistów naszych czasów, wzbudza zachwyt nie tylko publiczności, ale też kompozytorów, którzy zainspirowani jego grą piszą i dedykują mu swoje utwory. W tym gronie znalazł się również Krzysztof Penderecki, który wspólnie z Xavierem pracował nad koncertem harfowym przeznaczonym właśnie dla niego. Prawykonania miały się odbyć w Paryżu, Londynie, Madrycie i … Zabrzu na zamówienie London Philharmonic Orchestra, Orchester de Paris, Orquestra Nacional de Espańa i Sinfonietty Cracovii, z inicjatywy dyrektora Festiwalu Jurka Dybała. Niestety pomimo intensywnej pracy do napisania utworu nie doszło i możemy tylko domniemywać co by było gdyby… Pokłosiem tego faktu będzie występ Xaviera w trakcie koncertu inauguracyjnego i jego interpretacje utworów orkiestrowych patrona Festiwalu.
Gwiazdorsko zapowiada się sobotni koncert 23.09 o godz 19.00 p.t. Surrealistyczny sen w sali Filharmonii Zabrzańskiej, w trakcie którego Marisol Montalvo – wybitna amerykańska sopranistka wystąpi w towarzystwie Orkiestry Symfonicznej NUSO z Charkowa pod dyrekcją Jurka Dybała w porywającym programie złożonym z arcydzieł muzyki poważnej z pogranicza abstrakcji i muzycznego performance (Penderecki, Szymanowski, Riley, Cage, Ligeti). Ciekawostką koncertu będzie wykonanie Poematu symfonicznego na 100 metronomów, jednego z najważniejszych kompozytorów europejskiej awangardy György’a Ligetiego w 100. rocznicę jego urodzin. Planowana jest interaktywna akcja zebrania/wypożyczenia metronomów wśród słuchaczy/publiczności koncertów oraz wspólne muzykowanie w utworze amerykańskiego minimalisty T. Riley’a. Nie zabraknie też utworów mistrza awangardy, patrona festiwalu Krzysztofa Pendereckiego. Koncert rozpocznie najstarszy i najbardziej znany performance w muzyce klasycznej – finał słynnej “Symfonii pożegnalnej” Haydna w trakcie wykonywania którego muzycy stopniowo opuszczają estradę. Na zakończenie usłyszymy zaś przezabawny utwór na maszynę do pisania i orkiestrę Leroya Andersona.
Koncert finałowy Pieśni zadumy i nostalgii XI Międzynarodowego festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu odbędzie się w niedziele 24.09. o godz.19.00 już tradycyjnie w Niecce Sztolni Królowa Luiza w strefie Carnall. Tym razem dzieła Pendereckiego zaprezentują wybitni soliści: Iwona Hossa, Małgorzata Pańko-Edery, Mariusz Godlewski oraz Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją dyrektora Festiwalu, Jurka Dybała. Koncert, jak co roku, będzie interdyscyplinarny, z rozbudowaną warstwę graficzną–multimedialną. Wykonanie napisanego Hommage à Chopin do najpiękniejszej polskiej poezji Mickiewicza, Norwida, Herberta, Micińskiego i Staffa monumentalnego utworu “Powiało na mnie morze snów… pieśni zadumy i nostalgii” patrona Festiwalu zostanie okraszone prezentacjami wizualnymi korespondującej polskiej twórczości malarskiej z epoki, przygotowanymi przez Muzeum Narodowe w Krakowie.
Szczególnym wydarzeniem tego wieczoru będzie premierowe, quasi-sceniczne (w konwencji baletu cieni) wykonanie Fragmentów niedokończonej opery Fedra Krzysztofa Pendereckiego w opracowaniu Jurka Dybała wykonanym z zachowanych manuskryptów, na życzenie małżonki kompozytora Elżbiety Pendereckiej. Autorką choreografii będzie wiedeńska artystka Anna Possarnig.
Serdecznie zapraszamy do przeżywania wspólnych uniesień w trakcie XI Międzynarodowego Festiwalu im Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu w szczególnym jubileuszowym roku jego patrona.
Czwartek 21.09.2023, 19.00
Kopalnia Guido – Strefa K8
3 maja 93, 41-800 Zabrze
BILETY: podziemnaprzygoda.pl
Clair de lune
XAVIER de MAISTRE harfa
Krzysztof Penderecki – Trzy utwory w dawnym stylu
Sophia Dussek – Sonata c-moll nr 3 op. 2
Allegro/Andantino/Rondo/Allegro
Gabriel Fauré – Impromptu
Francisco Tárrega – Wspomnienia z Alhambry
Bedřich Smetana – Poemat symfoniczny Wełtawa
…………………………………………………………………………
Enrique Granados – Walce poetyckie
Vivace molto melodico/Tempo de Vals noble/Tempo de Vals lento/Allegro humoristico/
Allegretto (elegante)/Quasi ad libitum (sentimental)/Vivo/Presto
Claude Debussy – Clair de lune / Światło księżyca z suity Bergamasque
Henriette Renié – Legenda
Sobota 23.09.2023 19.00
Filharmonia Zabrzańska
Park Hutniczy 7, 41-800 Zabrze
BILETY: filharmonia.zabrze.pl
Surrealistyczny sen
MARISOL MONTALVO sopran
JUREK DYBAŁ dyrygent
ORKIESTRA NUSO CHARKÓW
ALEKSANDER GABRYŚ kontrabas
Joseph Haydn – Symfonia nr. 45 fis-moll Pożegnalna (Finał)
John Cage – 4’33”
Terry Riley – In C
Krzysztof Penderecki – Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe
György Ligeti – Poemat symfoniczny na 100 metronomów
Luciano Berio – Sequenza III na głos żeński
Michael Roth – Kavalkade na kontrabas solo
György Ligeti – Mysteries of the Macabre
Karol Szymanowski – Słopiewnie na głos i orkiestrę smyczkową op. 46 bis
Słowisień/Zielone słowa/Święty Franciszek/Kalinowe Dwory/Wanda
Karol Szymanowski – Pieśń Roksany z opery Król Roger
Leroy Anderson – The Typewriter
Niedziela, 24.09.2023, 19.00
Sztolnia Królowa Luiza, Strefa Carnall
Ul. Wolności 410, 41-800 Zabrze
WSTĘP BEZPŁATNY
REZERWACJA MIEJSC: festiwal@muzeumgornictwa.pl
Pieśni zadumy i nostalgii
IWONA HOSSA sopran
MAŁGORZATA PAŃKO-EDERY mezzosopran
MARIUSZ GODLEWSKI baryton
JUREK DYBAŁ dyrygent
ORKIESTRA I CHÓR FILHARMONII KRAKOWSKIEJ
PIOTR PIWKO chórmistrz
MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE oprawa wizualna – prezentacja malarstwa polskiego
ANNA POSSARNIG balet cieni
Krzysztof Penderecki – Fragmenty szkiców do opery Fedra (opr. Jurek Dybał)
Krzysztof Penderecki – Powiało na mnie morze snów… Pieśni zadumy i nostalgii
OGRÓD ZAKLĘTY:
Dzieci w makach (Kazimierz Wierzyński)
Pod jednym drzewem niezbadanym (Bolesław Leśmian)
Prośba o wyspy szczęśliwe (Konstanty Ildefons Gałczyński)
Jesienne lasy poczerwienione (Tadeusz Miciński)
Drzewo samotne (Próżnia) (Stanisław Korab-Brzeziński)
Na Anioł Pański biją dzwony (Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
CO MÓWI NOC?:
Niebo w nocy (Leopold Staff)
Cisza (Leopold Staff)
Co mówi noc (Aleksander Wat)
Powiało na mnie morze snów (Tadeusz Miciński)
O nocy cicha (Tadeusz Miciński)
BYŁEM U CIEBIE W TE DNI PRZEDOSTATNIE:
„Requiem” Fortepian Szopena I (Cyprian Kamil Norwid)
Widzę kraj jakiś w oddali (Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
Fortepian Szopena II (Cyprian Kamil Norwid)
Zahuczał wicher (Tadeusz Miciński)
Jeśli Cię zapomnę walcząca Warszawo (Aleksander Wat)
Gdybym tam wrócił (Zbigniew Herbert)
Fortepian Szopena III (Cyprian Kamil Norwid)
Grób Potockiej (Z cyklu Sonety Krymskie. VIII) (Adam Mickiewicz)
Do sosny polskiej znalezionej w jednym z ogrodów w Chatenay (Stefan Witwicki)
Anioł Pański (Kazimierz Przerwa-Tetmajer)