27. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena za nami

Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Sergeya Smbatyana oraz solistów – Iwony Hossy, Karoliny Sikory, Anny Lubańskiej, Adama Zdunikowskiego i Piotra Nowackiego zabrzmiały podczas finałowego koncertu 27. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, który zakończył się 7 kwietnia w Warszawie.

Program tegorocznej edycji, odbywającej się pod hasłem „Beethoven – między Wschodem a Zachodem”, wskazywał na wzajemne przenikanie się obu kultur w muzyce XIX i XX wieku. Trzynaście dni festiwalowych wypełniło 10 koncertów symfonicznych i 5 kameralnych, w trakcie których odbyły się 4 polskie prawykonania utworów: w koncercie inauguracyjnym Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chi-Yong Chunga wykonał utwór Glory of Dawning koreańskiego kompozytora Young Jo Lee; Apollon Musagète Quartet dokonał światowego prawykonania nowej wersji IV Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego, zredagowanej i uzupełnionej przez Clausa-Dietera Ludwiga; skrzypaczka Dalia Kuznecovaitė i pianista Tymoteusz Bies przedstawili polskiej publiczności Sonatę na skrzypce i fortepian litewskiego kompozytora Faustasa Latėnasa; Piotr Pławner wykonał Koncert skrzypcowy „Genesis” japońskiego twórcy Toshio Hosokawy z towarzyszeniem Sinfonii Varsovii pod dyrekcją Alexandra Liebreicha.

Podczas Festiwalu wystąpiły najlepsze polskie zespoły symfoniczne: Orkiestra Filharmonii Narodowej prowadzona przez Leonarda Slatkina a także Sergeya Smbatyana, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Michała Klauzy, Polska Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa prowadzona przez Johna Axelroda, Sinfonia Varsovia pod batutą Alexandra Liebreicha i Radomska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Jurka Dybała, a także orkiestry zagraniczne: KNUA Symphony Orchestra pod dyrekcją Chi-Yong Chunga i Basque National Orchestra pod batutą Roberta Treviño. Solistami koncertów byli m.in. Massimo Mercelli (flet), Sarah McElravy (altówka), Joanna Freszel (sopran), Thomas E. Bauer (baryton), Thomas Mohr (tenor) oraz pianiści młodego pokolenia – Chloe Jiyeong Mun, Martin García-García i Daniel Ciobanu. Po raz pierwszy na polskiej estradzie wystąpił casalQuartett. W kontynuacji cyklu Nieznane opery Łukasz Borowicz wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawił Sokratesa Erika Satie oraz Alexandra bis Bohuslava Martinů. W partiach solowych zaprezentowali się Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.

Kilka koncertów miało charakter szczególny. Trzecia rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego uczczona została koncertem kameralnym dzieł kompozytora w wykonaniu Apollon Musagète Quartet, Janusza Wawrowskiego, Sarah McElravy, Claudio Bohórqueza, Manuela Escauriaza Martinez-Peñuela, Andrzeja Cieplińskiego i Łukasza Krupińskiego. Recital zwyciężczyni 16.  Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego Hiny Maedy, występującej z pianistą Michałem Francuzem, zadedykowany został 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim. Z okazji 20-lecia działalności Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena – organizatora Wielkanocnego Festiwalu odbył się uroczysty koncert, podczas którego Missa solemnis patrona festiwalu wykonana została przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej oraz Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod dyrekcją Leonarda Slatkina i solistów: Poliny Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrika Reitera i Łukasza Koniecznego. Z okazji jubileuszu Elżbieta Penderecka, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Stowarzyszenia, uhonorowana została Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a dyrektor Andrzej Giza – honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Jak co roku główny nurt koncertowy uzupełniły cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objęty był honorowym patronatem Prezydenta Andrzeja Dudy. Współorganizatorami Wielkanocnego Festiwalu byli Polskie Radio PR2, Filharmonia Narodowa i Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

 

Partnerem Głównym wydarzenia było Lotto

Mecenasem wydarzenia był PKN Orlen

Wydarzenie wsparła