Trzy dni intensywnych spotkań z muzyką polską – tak w skrócie wyglądał zakończony 5 września III Festiwal romantycznych kompozycji w Warszawie, którego organizatorem jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Festiwal odbył się pod hasłem „Elsner i jego romantyczni spadkobiercy”.
Program dwóch pierwszych dni festiwalu wypełniły recitale na fortepianach historycznych w zabytkowych wnętrzach Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich.
W piątek wystąpił Tomasz Ritter, zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018), który na fortepianie angielskiej marki Broadwood z 1846 roku (kolekcja Andrzeja Włodarczyka) wykonał dzieła Józefa Elsnera i jego wybitnych wychowanków – Fryderyka Chopina, Juliana Fontany i Józefa Nowakowskiego, oraz innych przedstawicieli epoki (Karol Kurpiński, Jan Ladislav Dussek). Tematem recitalu były wokalne inspiracje w muzyce fortepianowej I poł. XIX wieku. To na ich gruncie w XIX-wiecznej Warszawie powstawały wirtuozowskie arcydzieła z powodzeniem wykonywane w mieszczańskich i arystokratycznych salonach stolicy. Istotną cechą tego repertuaru był wymiar patriotyczny – Tomasz Ritter przedstawił przykłady uroczystych polonezów komponowanych przez Józefa Elsnera i Karola Kurpińskiego na tematy z popularnych wówczas oper i pieśni (polonezy Kurpińskiego na motywach „Rule Britannia” i „God Save the King”). Warto przypomnieć, że sam Józef Elsner skomponował aż 23 cenione opery, głównie o tematyce wziętej z dziejów Polski, a Karol Kurpiński blisko 20, w tym słynny „Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale”
W sobotę Adam Goździewski, laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych przedstawił program recitalu, którego osią była muzyka nocy. Artysta wykonał na fortepianie francuskiej marki Erard z 1842 roku (kolekcja Andrzeja Włodarczyka) nokturny Edwarda Wolffa i Juliana Fontany oraz miniatury fortepianowe, w tym cykl Mazurków op. 27 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, wybitnych uczniów Józefa Elsnera. Dużą wartość artystyczną przedstawiały zwłaszcza nokturny Edwarda Wolffa, pianisty wirtuoza, kompozytora i pedagoga urodzonego w Warszawie i działającego w Paryżu do śmierci w 1880 roku.
Wspaniałym zwieńczeniem festiwalu był niedzielny koncert kameralny w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego („Kameralistyka w mocy brzmienia”), na którym wykonano Septet D-dur Józefa Elsnera, Oktet d-moll op. 6 Józefa Władysława Krogulskiego i Sekstet smyczkowy Es-dur op. 39 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Ta znakomicie skomponowana muzyka znalazła godnych siebie wykonawców. W Sekstecie Dobrzyńskiego wystąpili: Maria Machowska (skrzypce I), Kamil Staniczek (skrzypce II), Mateusz Doniec (altówka), Magdalena Bojanowicz (wiolonczela I), Agata Dobrzańska (wiolonczela II) i Tomasz Januchta (kontrabas). W Septecie Elsnera i Oktecie Krogulskiego Machowskiej, Dońcowi, Bojanowicz i Januchcie towarzyszył pianista Jakub Kuszlik oraz Zofia Neugebauer na flecie i Adrian Janda na klarnecie.
III Festiwal romantycznych kompozycji realizowany jest przy wsparciu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz PKN ORLEN (Mecenas), LOTTO (Partner Główny). Współorganizatorami projektu są: Program 2 Polskiego Radia oraz Łazienki Królewskie, partnerem Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego