Uwertura Poświęcenie domu op. 124 to późne dzieło Beethovena. Jej prawykonanie odbyło się wraz z premierą IX Symfonii d-moll oraz trzech części Missa solemnis (Kyrie, Credo i Agnus Dei) 7 maja 1824 roku w wiedeńskim Kaertnertortheater. Był to szczęśliwy dzień dla Beethovena – publiczność po wysłuchaniu Dziewiątej biła brawo i wznosiła okrzyki na cześć kompozytora, który dyrygował orkiestrą. On jednak tego nie słyszał. Dopiero śpiewaczka Caroline Unger (alt) chwyciła go za rękę obróciła w stronę rozentuzjazmowanej widowni.
„Apoteozą tańca” nazwał Richard Wagner Beethovenowską VII Symfonię A-dur op. 92 z 1811 roku. Jej część pierwsza Vivace i ostatnia Allegro con brio oparte są w całości na motywach tanecznych. Druga – Allegretto jest rodzaje marsza żałobnego. Z całej symfonii bije pierwotna dionizyjska siła, pragnienie zwycięstwa i triumfu, jakby Beethoven swoją muzyką chciał porwać ludzi do ekstatycznej zabawy.