18 koncertów w Warszawie, 12 w innych miastach w Polsce. Łącznie 100 tysięcy słuchaczy. Wystawa manuskryptów, sympozjum naukowe, kursy mistrzowskie. Taki był 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena!
Ponad 100 tysięcy słuchaczy w całej Polsce. W ciągu dwóch tygodni odbyło się 18 koncertów w Warszawie i 12 w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie, Radomiu, Lublinie i Zabrzu. W organizację festiwalu zaangażowały się największe polskie instytucje: NOSPR, Narodowe Forum Muzyki, Filharmonia Narodowa, ICE Kraków, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie i Filharmonia w Szczecinie.
Festiwal odbył się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.
Odbyły się niezapomniane koncerty: Krystian Zimerman przedstawił poetycką i żywiołową interpretację II Symfonii „The Age of Anxiety” na fortepian i orkiestrę Leonarda Bernsteina, a Anne-Sophie Mutter podbiła serca słuchaczy Koncertem skrzypcowym D-dur Ludwiga van Beethovena. W Wielki Czwartek Leonard Slatkin stworzył z II Symfonii „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera wielkie misterium śmierci i nadziei. Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama porwało słuchaczy wykonanie „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza, a Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza pokazała swoją maestrię w utworach Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Szymanowski Quartet, który zadebiutował na festiwalu w nowym składzie pod wodzą skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, wykonujał „Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu” Josepha Haydna z Wojciechem Pszoniakiem jako narratorem, który przeczytał medytacje religijne księdza Grzegorza Strzelczyka.
Kluczem do programu 22. Wielkanocnego Festiwalu były wielkie rocznice i najważniejsza z nich: setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji na festiwalu zabrzmiały wielkie dzieła polskich kompozytorów: II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora, kantata „Widma” Stanisława Moniuszki, „Fantazja polska” na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego, dzieła fortepianowe Fryderyka Chopina. Pianiści Szymon Nehring i Krzysztof Książek przypomnieli mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego.
„Polskie Requiem” i II Symfonia „Kopernikowska” umieszczone w programie tego samego koncertu przypomniały o 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego (zmarł w 2010 r.). Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej przypomniał chóralną twórczość Pendereckiego bogactwo pomysłów, wyrafinowane piękno i prostotę wyrazu takich dzieł a cappella, jak „Pieśń Cherubinów”, „Missa Brevis”, motet „Agnus Dei” z „Polskiego Requiem” czy „De Profundis” z VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy”.
Anne-Sophie Mutter podczas recitali w Katowicach, Wrocławiu i Krakowie wykonywała muzykę skrzypcową Krzysztofa Pendereckiego. 18 marca artystka otrzymała także z rąk ministra kultury Piotra Glińskiego Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis w uznaniu zasług dla promocji polskiej muzyki. Skrzypaczka nie ukrywała wzruszonia związanego z tym, że uhonorowano ją najważniejszym polskim odznaczenie w dziedzinie kultury.
W tym roku mija setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina (1918-1990), wielkiego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty. Z tej okazji Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprosiła Krystiana Zimermana, którego kariera była ściśle związana z działalnością Leonarda Bernsteina. Wielki polski wystąpił w Warszawie dwukrotnie, w tym na inauguracji festiwalu, 16 marca – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykonał II Symfonię „The Age of Anxiety” (1948) Leonarda Bernsteina, w którą wpisana jest obszerna partia fortepianu. Na festiwalu zabrzmiały także inne dzieła Bernsteina: „Tańce symfoniczne z musicalu „West Side Story””, uwertura do operetki „Kandyd” i religijne dzieło „Chichester Psalms”.
W programie uwzględniono też dzieła Claude’a Debussy’ego, ojca europejskiego modernizmu, w setną rocznicę jego śmierci. Swoje 50-lecie świętowała także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z Poznania pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.
Festiwal zaoferował publiczności bardzo zróżnicowany program: wielkie dzieła symfoniczne, kameralistykę, utwory chóralne i oratoryjne oraz recitale fortepianowe.
Wystąpiły takie gwiazdy, jak pianiści Krystian Zimerman i Rudolf Buchbinder, skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, dyrygenci Christoph Eschenbach, Leonard Slatkin, Lawrence Foster i JoAnn Falletta, wokalistki Bernarda Fink, Martina Jankova, Genia Kühmeier i Michelle Breedt. Wielkim potencjałem wokalnym zachwycili młodzi rosyjscy śpiewacy z Akademii Młodych Śpiewaków Operowych przy Teatrze Maryjskim w Petersburgu, kierowanej przez Łarysę Giergijewą. Wystąpili w jednoaktowej operze „Nieśmiertelny Kościej” Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Była to kolejna mało znana opera, prezentowana przez dyrygenta Łukasza Borowicza na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena z cyklu nieznanych i rzadko wykonywanych opery. Została nagrana i ukaże się na płycie wydanej przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Wystąpiły znakomite orkiestry zagraniczne: Buffalo Philharmonic Orchestra pod dyrekcją JoAnn Falletyy, Israel Camerata Jerusalem pod dyrekcją Avnera Birona, Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama.
Nie zabrakło polskich orkiestr: Sinfonii Varsovii w Góreckim i Pendereckim, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Bernsteinie, NOSPR dwukrotnie: w Beethovenie i Brahmsie (II Symfonia D-dur) oraz Ravelu („Dwie melodie hebrajskie – Kadysz”) i Mahlerze (II Symfonia), Orkiestra Filharmonii Poznańskiej w Rimskim-Korskowie, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” w Debussym, Beethovenie i Dworzaku, Orkiestra Santander w Noskowskim, Paderewskim i Czajkowskim.
W Festiwalu wzięło udział ponad 100 dziennikarzy reprezentujących 60 redakcji z kraju, jak i zagranicy (m.in. Włochy, Niemcy, Rosja, Turcja)
22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem głównym Festiwalu było LOTTO, a Mecenasem PKN Orlen S.A.