Szymon Nehring gra Beethovena

Szymon Nehring, jeden z najbardziej utalentowanych pianistów młodego pokolenia, włączył niedawno do swojego repertuaru V Koncert fortepianowy Es-dur op. 73 Ludwiga van Beethovena (1811) nazwany „Cesarskim” ze względu na uroczysty ton, rozmach formalny i bogatą wirtuozerię partii fortepianu. Solista przemawia tu niczym natchniony poeta wznoszący się ponad chórem orkiestry. Druga część utworu – „Adagio”, to jedna z najpiękniejszych wypowiedzi lirycznych w muzyce klasycznej.

Geniusz Beethovena inspirowała kolejne pokolenia kompozytorów – jednym z pierwszych jego wielbicieli był wiedeńczyk Franz Schubert. Miał zaledwie 21 lat, gdy skomponował VI Symfonię C-dur (1818), w której słychać silny wpływ mistrza.

Inny zupełnie charakter ma dzieło otwierające koncert – „Agnus Dei” Krzysztofa Pendereckiego skomponowane na wieść o śmierci kardynała Stefana Wyszyńskiego (1981) stało się później piątą częścią „Polskiego Requiem”. „To kompozycja, w której każdy dźwięk i akord mają olbrzymi emocjonalny ładunek” – uważa dyrygent Michał Klauza, pod którego batutą wystąpi Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie.

 

Niedziela, 11 października, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa