„Jeszcze polska muzyka…” w Krakowie

Utwory polskich klasyków w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zaprasza na kolejną odsłonę cyklu „Jeszcze polska muzyka…”. 2 września w Filharmonii Krakowskiej towarzyszyć jej będzie znakomita pianistka Beata Bilińska.

Cykl „Jeszcze polska muzyka…” to autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia, tworzonego przez najwybitniejszych studentów i absolwentów europejskich wyższych szkół muzycznych (m.in.: Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu).

Koncerty pod tym szyldem organizowane są już od dziewięciu lat na terenie całego kraju, także w miejscach, w których na co dzień dostęp do granej na żywo na najwyższym poziomie muzyki klasycznej jest utrudniony. Ich celem jest propagowanie polskiej klasyki jako elementu tożsamości narodowej. Polska muzyka symfoniczna (często są to utwory niesłusznie zapomniane, które otrzymują dzięki wykonaniom koncertowym „nowe życie”) prezentowana jest zawsze w kontekście arcydzieł muzyki europejskiej, co z jednej strony pozwala docenić jej wysoki poziom, z drugiej zaś uchwycić oryginalność, wyjątkowość.

Nie inaczej będzie tym razem. Krakowska odsłona 9. edycji cyklu „Jeszcze polska muzyka…”, w jubileuszowym 15. roku działalności Orkiestry Akademii Beethovenowskiej odbędzie się 2 września w sali Filharmonii Krakowskiej (ul. Zwierzyniecka 1) o godz. 18.00. W programie wieczoru zabrzmią: Polonez triumfalny A-dur op.11 Juliusza Zarębskiego, Koncert fortepianowy C-dur Franciszka Lessla oraz VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka. Zespół Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poprowadzi utalentowany dyrygent młodego pokolenia Rafał Karczmarczyk. Gwiazdą wieczoru będzie znakomita polska pianistka Beata Bilińska.

Bilety w cenie 10/15 PLN dostępne w InfoKraków (ul. św. Jana 2) oraz w kasie Filharmonii Krakowskiej (ul. Zwierzyniecka 1).

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa małopolskiego oraz Gminy Miejskiej Kraków.

 

INFORMACJA O WYKONAWCACH

ORKIESTRA AKADEMII BEETHOVENOWSKIEJ

Początki działalności OAB to rok 2003 i sukcesy na 53. festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. Przełomowy okazał się jednak rok 2005, gdy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zedebiutowała – na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej – podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Bardzo wysoko oceniony przez krytykę i widzów występ zaowocował licznymi zaproszeniami do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, kompozytorami i solistami. Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Szymon Nehring, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński… – wszyscy oni zdecydowali się na skrzyżowanie swych dróg artystycznych z muzykami OAB, podkreślając tym samym muzyczną wartość orkiestry.

OAB ma oczywiście w repertuarze nie tylko klasykę, którą regularnie nagrywa dla renomowanej oficyny wydawniczej EMI London KPM. Sięga też z sukcesem po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Nagrywała ścieżki dźwiękowe do filmów wytwórni Warner Bros i Monolith, współpracowała też z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem. W sumie wydała dotychczas dwadzieścia płyt (między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccords USA, Le Foxx Music oraz Universal Music), wśród których jest też platynowy album „Siedem Pieśni Marii”, sprzedany w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy. W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album „Waves of My Life” z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival.

OAB z powodzeniem realizuje też projekty edukacyjne, adresowane do najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów orkiestra zagrała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: „Bolek i Lolek symfonicznie”, „Bajkowe Melodie”, „Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce”, a na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego zainaugurowała otwarcie Hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji „Pixar in concert”.

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie. Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow oraz Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

Zespołem od początku kieruje Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od listopada 2013 r., na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

 

BEATA BILIŃSKA

Koncertująca pianistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów. Od ponad dwudziestu lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition in Asia oraz Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in Memoriam”). Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, Ukrainie, USA i we Włoszech.

W 1996 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Po studiach przez 6 lat pełniła funkcję asystenta prof. Jasińskiego. Obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego w macierzystej uczelni. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i stypendiów, m.in. Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz takimi zagranicznymi mistrzami batuty jak Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Brian Schembri, Christian Schumann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya. Brała udział w projektach kameralnych m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim i Krakowskim Kwintetem Dętym oraz z instrumentalistami: Jakubem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Rafałem Kwiatkowskim, Patrycją Piekutowską, Agatą Szymczewską i Marcinem Zdunikiem.

W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali „Isaac Stern Auditorium” w Nowym Jorku. Jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego, a w roku 2011 została prawykonawczynią II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara.

W swoim dorobku posiada 11 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku, utwory kameralne W. A. Mozarta, Francisa Poulenca i Aleksandra Tansmana oraz Koncert Fortepianowy „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (2005) i II Koncert fortepianowy Wojciecha Kilara (2014).

Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz czterokrotnie do nagrody „Fryderyk” (2003, 2004, 2013, 2015). W 2015 roku otrzymała Statuetkę „Fryderyk” za płytę z nagraniem II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie „Pizzicato Supersonic Award” w Luxemburgu, „Joker Award” przyznawaną przez belgijskie „Les Crescendo”, „Scherzo Award” w Madrycie i „Musica Award” w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne