W listopadzie 1900 roku dziennikarz muzyczny Jewgienij Pietrowski podsunął Rimskiemu-Korsakowowi libretto swego autorstwa pt. Iwan Królewicz, luźno oparte na rosyjskich baśniach ludowych o podłym i szpetnym czarnoksiężniku. Kompozytor – początkowo zainteresowany – ostatecznie odrzucił tekst, zniechęcony jego niezrozumiałą symboliką. Latem kolejnego roku zetknięcie z partyturą Wagnerowskiego Zygfryda obudziło w nim jednak pokłady świeżych i nowatorskich idei harmonicznych, które zapragnął urzeczywistnić właśnie w dziele angażującym wątki złej magii. Z pomocą swej córki, Sofii, stworzył więc własny scenariusz opierający się na pierwowzorze Pietrowskiego i już wiosną 1902 roku miał gotową jednoaktową operę w trzech scenach – Kościeja Nieśmiertelnego; jeszcze przed końcem roku wystawiono ją z sukcesem w Moskwie.
Album zawiera koncertowe nagranie opery, utrwalone podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena Wielkanocnego w 2018 r.
Faniska Opera w 3 aktach •
Jednoaktowa opera Georges Bizeta do libretta Louisa Galleta opowiada orientalną love story pomiędzy tytułową niewolnicą Djamileh i kairskim sułtanem Harounem. Fabuła, przywodząca na myśl atmosferę Baśni z tysiąca i jednej nocy, jest dość typowym przykładem romantycznych fascynacji Wschodem i od samego początku wzbudzała wątpliwości Bizeta, który uważał ją za trudną do scenicznej adaptacji. Artyzm kompozytora Carmen zrównoważył jednak niedostatki libretta spowijając historię orientalnych kochanków sugestywną aurą dźwiękową, uzyskną dzięki oryginalnej instrumentacji i śmiałemu, schromatyzowanemu językowi harmonicznemu. Kunszt wykonującej tytułową partię Jenniefer Feinstein sprawia, że słuchacz może cieszyć się wszystkimi walorami tej mało znanej opery.
Na płycie zarejestrowano koncert z 18 marca 2016, kiedy na scenie Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonano, w ramach 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, dwie angielskie opery jednoaktowe z początku XX wieku. Pierwsza z nich, Oberża pod dzikiem (At the Boar’s Head) autorstwa Gustava Holsta nigdy przedtem nie doczekała się pełnego nagrania. Libretta dla jednoaktówki dostarczył humorystyczny epizod z Henryka IV Szekspira, zaś muzyka została oparta na angielskich melodiach tradycyjnych i folklorystycznych. Z wesołością Oberży kontrastuje ponury nastrój Jeźdźców ku morzu (Riders to the Sea) Ralpha Vaughana Williamsa. Wykonana po raz pierwszy w Polsce opera opowiada tragiczną historię zmagania z żywiołem, oddając uniwersalnym językiem muzyki emocje towarzyszące nagłej utracie bliskich. Płyta otrzymała prestiżową nagrodę JOKER belgijskiego magazynu CRESCENDO
Rejestracja wykonania koncertowego opery Benjamina Brittena, dokonana w czasie Festiwalu Wielkanocnego Ludwika van Beethovena zyskało uznanie międzynarodowego jury nagrody ICMA.