„Elsner, Krogulski, Dobrzyński” w wykonaniu polskich kameralistów

Album jest zapisem finałowego koncertu III Festiwalu Romantycznych Kompozycji „Elsner
i jego romantyczni spadkobiercy”, który odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie 5 września 2021 r. Wzięli w nim udział znakomici polscy muzycy
i kameraliści: Zofia NEUGEBAUER (flet), Adrian JANDA (klarnet), Maria MACHOWSKA (skrzypce), Kamil STANICZEK (skrzypce), Mateusz DONIEC (altówka), Magdalena BOJANOWICZ (wiolonczela), Agata DOBRZAŃSKA (wiolonczela), Tomasz JANUCHTA (kontrabas), Jakub KUSZLIK (fortepian).

Pierwsza kompozycja na płycie to Septet D-dur na flet, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i fortepian Józefa Elsnera, dojrzałe dzieło kompozytora pochodzące z ok. 1830 r., „pełne wdzięku, emanujące pogodną, towarzyską atmosferą” – jak pisze Maciej Negrey w omówieniu znajdującym się w booklecie płyty.

Oktet d-moll op. 6 na fortepian, flet, klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas Józefa Krogulskiego, jest dziełem młodzieńczym, w dużej części żywiołowym, z wirtuozowską partią fortepianu, tego znakomicie zapowiadającego się, zmarłego już w wieku 26 lat, kompozytora.

Sekstet smyczkowy Es-dur op. 39 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, twórcy skłaniającego się ku symfonice,  wykonany w Lipsku w 1845 r. z udziałem muzyków Gewandhausu, to utwór znakomity,  napisany ze znawstwem instrumentów. Ciekawostką jest melodia, którą można usłyszeć w III cz. utworu, znana ówcześnie z Poloneza Kościuszki.

Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

 

Od 7 grudnia, album dostępny jest w sprzedaży w salonach Empik, dobrych sklepach muzycznych i na www.dux.pl/, a w przedsprzedaży w sklepie DUX już od 30 listopada. Niebawem album pojawi się
w cyfrowej oraz fizycznej międzynarodowej dystrybucji.

 

Patron medialny: Program 2 Polskiego Radia

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca