Orkiestra

Inauguracja 8. edycji cyklu „Jeszcze polska muzyka…”

Utwory polskich klasyków Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w zderzeniu z muzyką Ralpha Vaughana Williamsa i Franza Schuberta zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej podczas koncertu inaugurującego 8. edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka…” 24 marca w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

 

Cykl „Jeszcze polska muzyka…” to autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia, tworzonego przez najwybitniejszych studentów i absolwentów europejskich wyższych szkół muzycznych (m.in.: Akademia Muzyczna w Krakowie, Hochschule Für Musik Und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu oraz Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu).

 

Koncerty pod tym szyldem organizowane są od ośmiu lat na terenie całego kraju, także w miejscach, w których na co dzień dostęp do granej na żywo na najwyższym poziomie muzyki klasycznej jest utrudniony. Ich celem jest propagowanie polskiej klasyki jako elementu tożsamości narodowej. Polska muzyka symfoniczna (często są to utwory niesłusznie zapomniane, które otrzymują dzięki wykonaniom koncertowym „nowe życie”) prezentowana jest zawsze w kontekście arcydzieł muzyki europejskiej, co z jednej strony pozwala docenić jej wysoki poziom, z drugiej zaś uchwycić oryginalność, wyjątkowość.

 

Miejsce inauguracji 8. edycji cyklu – Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach – jest nieprzypadkowe, muzyczne drogi orkiestry oraz twórców Centrum: Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich często się bowiem w ostatnich latach przecinają.

 

Początki działalności OAB to rok 2003 i sukcesy na 53. festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. Przełomowy okazał się jednak rok 2005, gdy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zedebiutowała – na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej – podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Bardzo wysoko oceniony przez krytykę i widzów występ zaowocował licznymi zaproszeniami do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

 

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, kompozytorami i solistami. Krzysztof Penderecki, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Szymon Nehring, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński… – wszyscy oni zdecydowali się na skrzyżowanie swych dróg artystycznych z muzykami OAB, podkreślając tym samym muzyczną wartość orkiestry.

 

OAB ma oczywiście w repertuarze nie tylko klasykę, którą regularnie nagrywa dla renomowanej oficyny wydawniczej EMI London KPM. Sięga też z sukcesem po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Nagrywała ścieżki dźwiękowe do filmów wytwórni Warner Bros i Monolith, współpracowała też z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem. W sumie wydała dotychczas siedemnaście płyt (między innymi dla wytwórni DUX Poland, Centaur Reccord USA, Le Foxx Music), wśród których jest też platynowy album „Siedem Pieśni Marii” (Universal Music Polska), sprzedany w nakładzie ponad 300 tysięcy egzemplarzy.

 

OAB z powodzeniem realizuje też projekty edukacyjne, adresowane do najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów orkiestra zagrała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: „Bolek i Lolek symfonicznie”, „Bajkowe Melodie”, „Ptasie plotki czyli rzecz o muzyce”, a na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego zainaugurowała otwarcie Hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji „Pixar in concert”.

 

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule czy Konzerthaus w Berlinie. Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow oraz Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 roku miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). W maju 2017 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej ponownie weźmie udział w Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, tym razem koncertując podczas uroczystej gali jubileuszowej 10-lecia tego wydarzenia.

 

Zespołem od początku kieruje Marcin Klejdysz, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od listopada 2013 r., na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

 

Koncert inaugurujący 8. edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka…” odbędzie się 24 marca w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W programie zabrzmią: I Koncert skrzypcowy op. 35 Karola Szymanowskiego, „Lark Ascending” Ralpha Vaughana Williamsa, Mała suita na orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego oraz VIII Symfonia h-moll D.759 „Niedokończona” Franza Schuberta. Dzięki współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie zespołem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej zadyryguje dwójka studentów wydziału dyrygentury tej uczelni: Paweł Riess i Bartosz Staniszewski. Partie solowe wykona zaś znakomita skrzypaczka młodego pokolenia Marta Magdalena Lelek.

 

 

***

Koncert inaugurujący 8 edycję cyklu „Jeszcze polska muzyka…”

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach

24 marca, godz. 19.30

 

Program:

Karol Szymanowski – I Koncert skrzypcowy op. 35 – dyr. Staniszewski

Ralph Vaughan Williams – Lark Ascending – dyr. Riess

Witold Lutosławski – Mała suita na orkiestrę kameralną – dyr. Riess

Franz Schubert – VIII Symfonia h-moll D.759 „Niedokończona” – dyr. Staniszewski

 

Wykonawcy:

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Marta Magdalena Lelek – skrzypce

Paweł Riess – dyrygent

Bartosz Staniszewski – dyrygent

Dariusz Stańczuk – słowo

 

Obowiązują bezpłatne zaproszenia, które można rezerwować na stronie: http://rezerwacja.penderecki-center.pl

 

Cykl „Jeszcze polska muzyka…” realizowany jest pod patronatem Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Szczegóły: www.oab.com.pl

Polecamy też nasz profil facebook.com/BeethovenAcademyOrchestra

 

 

Marta Magdalena Lelek

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 9 lat w klasie skrzypiec prof. Pawła Puczka – Kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Katowicach. Później, kontynuowała naukę pod kierunkiem prof. Antoniego Cofalika, zdobywając w tym czasie nagrody i wyróżnienia. Studia wyższe podjęła w 1999 roku, w prestiżowej The Guildhall School of Music & Drama w Londynie, w klasie skrzypiec prof. Krzysztofa Śmietany. W 2003 uzyskała tytuł Bmus with Honours, a dwa lata później the Master Degree with Distinction in Performance. Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie (Polska, Niemcy, Włochy, Albania, Francja, Ukraina, Rosja, Hiszpania, Portugalia, Republika Czeska), Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii.

 

Paweł Riess

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Cieszynie. Obecnie kontynuuje studia muzyczne w Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunkach: dyrygentura – w klasie dra hab. Macieja Tworka oraz altówka – w klasie dr hab. Bogusławy Hubisz-Sielskiej). W 2015 roku ukończył studia licencjackie z teorii muzyki na tej samej uczelni. Jest członkiem kwartetu smyczkowego Pan Ton, a także prowadzi sekcję altówek oraz asystuje dyrygent Monice Bachowskiej w młodzieżowej orkiestrze kameralnej Fresco Sonare. Zajmuje się również komponowaniem i aranżowaniem. Jest laureatem I nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Toruniu.

 

Bartosz Staniszewski

Absolwent Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie z klasy skrzypiec prof. Anny Rychlik. Od 2014 roku studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. dra hab. Rafała Jacka Delekty w krakowskiej Akademii Muzycznej. Wielokrotny uczestnik Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich, podczas których pracował z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej pod okiem prof. dra hab. Rafała Jacka Delekty. Jako dyrygent zadebiutował w kwietniu 2014 roku we Francji. W czerwcu 2014 roku poprowadził w Filharmonii Krakowskiej prawykonanie własnej symfonii D-dur. Założyciel i dyrygent Krakowskiej Orkiestry „Ardente”, z którą stale koncertuje w Polsce i za granicą. We wrześniu 2017 wyruszy z własnym zespołem na tournée po północnej Francji.

WLvB

Następny