Impresariat

Zakończył się 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Ponad 100 tysięcy słuchaczy w całej Polsce, 18 koncertów w Warszawie i 12 w innych miastach, entuzjastycznie oklaskiwane gwiazdy z Krystianem Zimermanem, Anne-Sohie Mutter i Krzysztofem Pendereckim – w piątek zakończył się 22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena.

W organizację festiwalu zaangażowały się największe polskie instytucje: NOSPR, Narodowe Forum Muzyki, Filharmonia Narodowa, ICE Kraków, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie i Filharmonia w Szczecinie.

Festiwal odbył się pod honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena powołane w 2003 roku w Krakowie. Pomysłodawcą i założycielem instytucji jest Elżbieta Penderecka.

Jak podkreślają organizatorzy, Festiwal obfitował w niezapomniane koncerty. Wybitny pianista Krystian Zimerman przedstawił poetycką i żywiołową interpretację II Symfonii „The Age of Anxiety” na fortepian i orkiestrę Leonarda Bernsteina. Niemiecka skrzypaczka Anne-Sophie Mutter podbiła serca słuchaczy Koncertem skrzypcowym D-dur Ludwiga van Beethovena, natomiast w Wielki Czwartek amerykański dyrygent Leonard Slatkin poprowadził z II Symfonię „Zmartwychwstanie” Gustava Mahlera – wielkie misterium śmierci i nadziei.

Do wydarzeń należał też występ Junge Deutsche Philharmonie pod dyrekcją Davida Afkhama w „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Łukasza Borowicza pokazała swoją maestrię w utworach Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, zaś Szymanowski Quartet zadebiutował na festiwalu w nowym składzie pod wodzą skrzypaczki Agaty Szymczewskiej, wykonując „Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu” Josepha Haydna z Wojciechem Pszoniakiem jako narratorem. Przeczytał on medytacje księdza Grzegorza Strzelczyka.

Kluczem do programu 22. Wielkanocnego Festiwalu były wielkie rocznice i najważniejsza z nich: setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji na festiwalu zabrzmiały wielkie dzieła polskich kompozytorów: II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego pod batutą samego kompozytora, kantata „Widma” Stanisława Moniuszki, „Fantazja polska” na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego, dzieła fortepianowe Fryderyka Chopina. Pianiści Szymon Nehring i Krzysztof Książek przypomnieli mazurki op. 50 Karola Szymanowskiego.

„Polskie Requiem” i II Symfonia „Kopernikowska” umieszczone w programie tego samego koncertu przypomniały, że w tym roku mija 85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego (zmarł w 2010 r.). Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku pod dyrekcją Violetty Bieleckiej przypomniał chóralną twórczość Pendereckiego bogactwo pomysłów, wyrafinowane piękno i prostotę wyrazu takich dzieł a cappella, jak „Pieśń Cherubinów”, „Missa Brevis”, motet „Agnus Dei” z „Polskiego Requiem” czy „De Profundis” z VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy”.

Anne-Sophie Mutter prezentowała w Katowicach, Wrocławiu i Krakowie muzykę skrzypcową Krzysztofa Pendereckiego. Skrzypaczka otrzymała także z rąk ministra kultury Piotra Glińskiego Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis w uznaniu zasług dla promocji polskiej muzyki.

W tym roku mija setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina (1918-1990), wielkiego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty. Z tej okazji Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zaprosiła Krystiana Zimermana, którego kariera była ściśle związana z działalnością Leonarda Bernsteina. Wielki polski wystąpił w Warszawie dwukrotnie, w tym na inauguracji festiwalu, 16 marca – z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka wykonał II Symfonię „The Age of Anxiety” (1948) Leonarda Bernsteina, w którą wpisana jest obszerna partia fortepianu.

Na festiwalu zabrzmiały także inne dzieła Bernsteina: „Tańce symfoniczne z musicalu „West Side Story””, uwertura do operetki „Kandyd” i religijne dzieło „Chichester Psalms”.

W programie uwzględniono też dzieła Claude’a Debussy’ego, ojca europejskiego modernizmu, w setną rocznicę jego śmierci. Swoje 50-lecie świętowała także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” z Poznania pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz.

Festiwal zaoferował publiczności bardzo zróżnicowany program: wielkie dzieła symfoniczne, kameralistykę, utwory chóralne i oratoryjne oraz recitale fortepianowe.

W Festiwalu wzięło udział ponad 100 dziennikarzy reprezentujących 60 redakcji z kraju, jak i zagranicy (m.in. Włoch, Niemiec, Rosji i Turcji.

22. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem głównym Festiwalem było LOTTO, a Mecenasem PKN Orlen S.A.

żródło: https://ekai.pl/zakonczyl-sie-22-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/

 

powrót do listy recenzji

VI Festiwal kompozycji romantycznych

Następny