Kacper Nowak okazał się absolutnie rewelacyjnym wiolonczelistą…Jego kulminacje, brane z rozmachem, wigorem i witalnością; namiętność, wspaniale re...czytaj więcej >
Kacper Nowak okazał się absolutnie rewelacyjnym wiolonczelistą…Jego kulminacje, brane z rozmachem, wigorem i witalnością; namiętność, wspaniale re...czytaj więcej >
W burzy owacji po finałowym koncercie 27 Festiwalu Ludwiga van Beethovena usłyszałam obok siebie uwagę: „Dobrze, że to było w Teatrze Wielkim, a nie w F...czytaj więcej >
„Na co mi twoje mierne skrzypki, gdy Duch przemawia do mnie?” – nieco już oklepany cytat z Beethovena strofującego Ignaza Schuppanzigha zdaje się dosko...czytaj więcej >
Po kilku latach przerwy festiwal wrócił do prezentacji wybranych kwartetów smyczkowych Beethovena (w dawnych słyszeliśmy m.in. Tokyo String Quartet i Shang...czytaj więcej >
Muzyka amerykańska! Niejeden oddałby za nią życie. W dziwnym, eklektycznym koncercie podczas kolejnego dnia Festiwalu Beethovenowskiego było jej aż nadto....czytaj więcej >
W cyklu zapomnianych arcydzieł operowych, przygotowywanym od 15 lat na Festiwal Beethovenowski przez Łukasza Borowicza, zabrzmiały w tym roku dwie francuskie...czytaj więcej >
Kolejny dzień festiwalu zapowiadał się znakomicie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jacka Kaspszyka z bardzo atrakcyjnym programem....czytaj więcej >
Zwyciężczyni ostatniego Konkursu Wieniawskiego, Hina Maeda, wraz z pianistą Michałem Francuzem, grali na sobotnim popołudniowym koncercie w Sali Wielkiej Z...czytaj więcej >
„Z serca – niech znowu do serc powraca” – wpisał w partyturze swojej Missa Solemnis Ludwig van Beethoven. Dzieło to przewyższa pojęcie o sacrum, j...czytaj więcej >
Piątego dnia festiwalowej gorączki grająca na skrzypcach Dalia Kuznecovaitė i towarzyszący jej przy fortepianie Tymoteusz Bies zaproponowali naprawdę ciek...czytaj więcej >
Wczorajszy koncert w Filharmonii Narodowej odbył się dokładnie w trzecią rocznicę śmierci Krzysztofa Pendereckiego. Na potrzeby transmisji telewizyjnej Sa...czytaj więcej >
Baskijska energia rozgrzała warszawską publiczność – owacje dwukrotnie wywołały do bisów Basque National Symphony i Roberta Treviña. Po Pawanie na ...czytaj więcej >
Drugiego dnia na estradzie Filharmonii Narodowej królował Beethoven. Polska Orkiestra Radiowa otworzyła koncert uwerturą do baletu Twory Prometeusza op. 4...czytaj więcej >
Drugi dzień Festiwalu Beethovenowskiego wprowadził nas in media res pianistyki artysty wyglądanego zawsze w Warszawie z ogromną atencją i zaciekawieniem....czytaj więcej >
Motyw przewodni tegorocznego, już 27 Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, „Między Wschodem a Zachodem” sygnalizował muzyczną różnorodność...czytaj więcej >
Środowy recital Aleksandry Świgut miał ukazać związki łączące Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego z Fryderykiem Chopinem. Dobrzyński dołączył do klasy p...czytaj więcej >
1. Po poniedziałkowym recitalu wokalnym, pieśniowo-operowym Gabrieli Legun, piątego dnia Festiwalu romantycznych kompozycji przyszedł czas na kameralistykę...czytaj więcej >
O romantyzmie jego wybitna badaczka Maria Janion mówiła jako o ruchu emocjonalnym, pełnym niebywałego rozmachu ekspresji. Ruchu, który nie przekształcił ...czytaj więcej >
Pieśni Stanisława Moniuszki są specjalnością Urszuli Kryger (mezzosopran). Płytę z wyborem tych miniatur na głos i fortepian artystka wydała już u pro...czytaj więcej >
1. Program IV Festiwalu romantycznych kompozycji „Elsner i jego następcy” skupia się w tym roku na osobie kompozytora Ignacego Feliksa Dobrzyński...czytaj więcej >
1. Wiele lat temu opera Luigiego Cherubiniego „Lodoïska” rozpoczęła aktualny po dziś dzień cykl „Nieznane opery” na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga ...czytaj więcej >
Przedostatni dzień 26. Wielkanocnego Festiwalu miał wyjątkowy charakter. Po pierwsze, wielkie dzieła symfoniczne zabrzmiały w wykonaniu utalentowanej muzyc...czytaj więcej >
Michał Klauza za pulpitem dyrygenckim, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, znakomity Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod kierunkiem Violetty Bieleckiej...czytaj więcej >
1. Robert Treviño „szybko stał się jednym z najbardziej ekscytujących współczesnych dyrygentów amerykańskich” – napisano w programie o kolejnym go...czytaj więcej >
Poniedziałkowe wykonanie „Symfonii fantastycznej” op. 14 Hectora Berlioza i Suity „Peleas i Melizanda” op. 80 Gabriela Fauré udowodniło kolejny raz, ...czytaj więcej >
1. Na 26. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena grała już orkiestra wrocławska (NFM Filharmonia Wrocławska), łódzka (Filharmonia Łódzka im. Artu...czytaj więcej >
Sobotni wieczór należał do czołowej izraelskiej orkiestry – Israel Camerata Jerusalem pod kierunkiem Avnera Birona. Muzycy przedstawili zróżnicowany pro...czytaj więcej >
1. Na ten koncert czekaliśmy z niecierpliwością i pytanie, jaki też okaże się ten inny „Don Giovanni”, który wyszedł spod innego pióra niż mozarto...czytaj więcej >
Piąty dzień festiwalu miał kształt dość nietypowy. Wprawdzie do koncertów przyzwyczaiła nas pandemia, jednak koncert na Wielkanocnym Festiwalu emitowany...czytaj więcej >
1. Na zaproszenie 26. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena do Warszawy przyjechał Martin James Bartlett, 25-letni angielski pianista, który już ter...czytaj więcej >
1. Rzadko goszcząca w Warszawie orkiestra Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina gościła w Filharmonii Narodowej trzeciego dnia festiwalu, a dyrygowa...czytaj więcej >
1. Drugi dzień festiwalu przyniósł pierwszy z cyklu recitali laureatów wielkich międzynarodowych konkursów pianistycznych. Cykl ten jest jedną z główny...czytaj więcej >
1. W niedzielę, 3 kwietnia w Filharmonii Narodowej w Warszawie rozpoczął się 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Na widowni obecna była Elżbi...czytaj więcej >
1. Ostatni koncert III Festiwalu romantycznych kompozycji trzeba uznać za wprost zjawiskowy. Nie chodzi tylko o wysoką jakość artystyczną do niedawna zupe...czytaj więcej >
1. W dzień po recitalu Tomasza Rittera w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w tym samym miejscu pałeczkę przejął od niego Adam Goździewski. Arty...czytaj więcej >
1. Brakowało takiej prezentacji muzyki polskiej, jaką jest III Festiwal romantycznych kompozycji od dwóch lat organizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga v...czytaj więcej >
„Kameralistyka to spotkanie, […] to budowanie relacji” – podkreśla w autorskim komentarzu do albumu Agnieszka Zahaczewska-Książek. Debiutancka pły...czytaj więcej >
Christopher Axworthy Marzec 2021 roku jest czasem szczególnym z uwagi na 25. jubileuszową edycję Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, podcz...czytaj więcej >
Obiecywałam sobie i Państwu, że nie będę recenzować streamingów wydarzeń muzycznych czasu pandemii – ze względu na unoszące się nad nimi widmo przy...czytaj więcej >
Wszechstronność Kwartetu Śląskiego umożliwiła to spotkanie – romantyczna kameralistyka zderzona z kameralistyką awangardową i nowym romantyzmem. W pie...czytaj więcej >
Koncertowi Sinfonietty Cracovii pod dyrekcją Jurka Dybała towarzyszyła nuta elegijna – mając w pamięci niedawne odejście Krzysztofa Pendereckiego, skons...czytaj więcej >
W Narodowym Forum Muzyki Wrocławska Orkiestra Barokowa i Chór NFM pod dyrekcją Jarosława Thiela wykonali Pasję wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha. Dzie...czytaj więcej >
Koncert pod batutą Michała Klauzy odbył się w wyjątkowym dniu – rok wcześniej, 29 marca zmarł w Krakowie Krzysztof Penderecki. Program koncertu, tak ś...czytaj więcej >
Niedzielny recital Andrzeja Wiercińskiego w sali kameralnej Filharmonii Narodowej był zjawiskiem co się zowie frapującym. 26-letni warszawianin po studiach ...czytaj więcej >
Na tym koncercie pod batutą Jacka Kaspszyka we wspaniałej sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach miała pierwotnie zab...czytaj więcej >
Tegoroczny koncert z cyklu „Nieznane opery”, którym od 2008 roku dyryguje Łukasz Borowicz, zapowiadał się intrygująco. W wykonaniu Orkiestry Filharmoni...czytaj więcej >
Jerzemu Maksymiukowi muzyka pali się w rękach. A on pali się do tego, aby ją grać. Wyszedł na estradę, zanim zabrzmiała festiwalowa fanfara, którą zaw...czytaj więcej >
Lamoral, hrabia Egmont, wraz z Wilhelmem Orańskim dowodził powstaniem przeciwko okrutnym rządom hiszpańskich Habsburgów we Flandrii, za co zapłacił życi...czytaj więcej >
Christopher Axworthy Marzec 2021 roku jest czasem szczególnym z uwagi na 25. jubileuszową edycję Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, podcz...czytaj więcej >
Osiadły w Londynie polski pianista Łukasz Krupiński, zwycięzca 7. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino, szykuje się do udziału w następ...czytaj więcej >
Boreyko i symfonia losu Ten koncert z pewnością przejdzie do historii. Przede wszystkim jako otwarcie jubileuszowego 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van B...czytaj więcej >
Andrzej Wierciński to pianista przekonywujący, wirtuozowski, spontaniczny, pozwalający się nieść wyobraźni i dający czystą radość słuchania
Festiwal miał zakończyć się koncertem z udziałem Aleksandry Świgut i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Macieja Tworka. Niestety, znakomita pianist...czytaj więcej >
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena od lat specjalizuje się w wykonywaniu oper, które były hitami swojej epoki, ale z czasem o nich zapomniano, choć...czytaj więcej >
Współpraca Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena z Abu Dhabi Festival, którym kieruje pani Huda I. Alkhamis-Kanoo, zaowocowała w niedzielę dwugodzinnym...czytaj więcej >
Młodość zawitała w sobotę w Filharmonii Narodowej, młodość w osobach członków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i dyrygenta Dawida Runtza. A także...czytaj więcej >
Mimo że rozwój pandemii koronawirusa nie sprzyja uczestnictwu w koncertach na żywo, w piątkowy wieczór w Filharmonii Narodowej słuchaczy nie brakowało, o...czytaj więcej >
Kwartety smyczkowe to najpiękniejsze przykłady kameralistyki, nic więc dziwnego, że po największe arcydzieła tego gatunku sięgają też większe składy,...czytaj więcej >
Trzeciego dnia festiwalu przyszedł czas na recital pianistyczny w sali kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Tylko z pozoru mógł przynieść oddech. ...czytaj więcej >
Drugi koncert festiwalowy upłynął słuchaczom z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie. To nowa nazwa dawnej Polskiej Orkiestry Radiowej, ale też zespół s...czytaj więcej >
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rozpoczął się nietypowo, raczej jak koncert kameralny, niż uroczyste otwarcie wielkiego święta muzyki. W sobot...czytaj więcej >
W Wielki Piątek, ale też w 76. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim w Operze Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka zabrzmiało Requiem wojenne B...czytaj więcej >
Choć 23. Wielkanocny Festiwal kończy tradycyjnie w Wielki Piątek, to jednak za jego kulminację trzeba uznać czwartkowy koncert pod batutą Lawrence’a Fos...czytaj więcej >
Późny Richard Strauss i muzyka naszych południowych sąsiadów wypełniły program festiwalowego koncertu w Wielką Środę. Anna Gabler i Charles Olivieri-M...czytaj więcej >
I Virtuosi del Teatro alla Scala z Mediolanu pod batutą Massimiliano Caldiego zaimponowali świetnym warsztatem i dużą kulturą muzyczną. Bisowali Trzema ut...czytaj więcej >
W poniedziałek zabrzmiały pieśni polskie. Po Schubercie, Schumannie, Bergu, Mahlerze i Musorgskim przyszedł czas na Karłowicza, którego pieśni wykonała ...czytaj więcej >
Paavo Järvi ma ekstatyczne podejście do muzyki, to wiemy. Ale niedzielny koncert pod jego batutą przeszedł najśmielsze oczekiwania. Paavo Järvi i Tonhall...czytaj więcej >
Benjamin Bruns subtelnie zmieniał dynamikę, nastrój i barwę stosownie do uczuć wyrażonych w słowach poety i muzyce Beethovena i Schumanna. Karola Theill ...czytaj więcej >
Koncert fortepianowy d-moll op. 15 Johannesa Brahmsa miała grać na festiwalu włoska gwiazda pianistyki Beatrice Rana, ale odwołała występ. Wyzwania, jakim...czytaj więcej >
Kwartety smyczkowe Beethovena w interpretacjach Shanghai Quartet mają w sobie energię i krzepkość, a szczególnie fascynuje w nich głęboki i szlachetny ...czytaj więcej >
Susanna Mälkki i Pekka Kuusisto, fot. Bruno Fidrych 1. Helsińska Orkiestra Filharmoniczna była pierwszą zawodową orkiestrą krajów nordycki...czytaj więcej >
Czystą poezją uraczyła festiwalową publiczność sopranistka Aga Mikolaj, która z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowic...czytaj więcej >
W Roku Moniuszkowskim w cyklu zapomnianych oper, co roku prezentowanych na Wielkanocnym Festiwalu, zaprezentowano Parię, ostatnią operę Stanisława Moniuszki...czytaj więcej >
Na 23. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena pod dyrekcją Yoela Levi wystąpiła Orkiestra Symfoniczna Koreańskiego Radia i Telewizji. Duma rozpierał...czytaj więcej >
Jarosław Nadrzycki, Konrad Skolarski i Karol Marianowski na 23. Wielkanocnym Festiwalu pokazali klasę. Takiego wykonania Debussy’ego nie da się zapomnieć....czytaj więcej >
Santander Orchestra pod dyrekcją Macieja Tworka zagrała Musorgskiego i Szostakowicza, a w Beethovenie towarzyszyła młodemu wirtuozowi z Chin. 1. W wywiadzie...czytaj więcej >
Program wieczornego koncertu inauguracyjnego wypełnił popisowy Koncert potrójny C-dur Ludwiga van Beethovena w wykonaniu laureatów czołowych konkursów muz...czytaj więcej >
Motywem przewodnim tegorocznego festiwalu jest pieśń romantyczna. Festiwal rozpoczął się z wysokiego pułapu – od wykonania jednego z najwspanialszych dz...czytaj więcej >
Piątkowy finał festiwalu w dniu urodzin Krzysztofa Pendereckiego przybrał formę uroczystej gali i koncertu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. 1....czytaj więcej >
Wyjątkowo na monograficznym festiwalu urodzinowym Krzysztofa Pendereckiego zabrzmiał utwór innego kompozytora. 1. Był to skomponowany z myślą o jub...czytaj więcej >
Dużym odkryciem tego festiwalu jest muzyka kameralna Krzysztofa Pendereckiego. 1. To jedna z najważniejszych gałęzi jego twórczości, a jego kwartet...czytaj więcej >
Fani muzyki młodego Pendereckiego, szalonej awangardy, którą współtworzył i erupcji niesłychanych pomysłów, mieli okazję usłyszeć jego utwory z lat ...czytaj więcej >
Wielkie wrażenie zrobiło na słuchaczach Credo Krzysztofa Pendereckiego i finałowe, trzykrotnie powtórzone przez wszystkich wykonawców słowo Amen, pieczę...czytaj więcej >
Piękny był początek poniedziałkowego koncertu w Filharmonii Narodowej. Na tle delikatnego dopełnienia orkiestry smyczkowej flet prowadził refleksyjną mel...czytaj więcej >
W sobotę w Filharmonii Narodowej pierwszy raz na tym festiwalu zabrzmiał Penderecki symfonik. Wieczór rozpoczęła premiera VI Symfonii „Chinesische Lieder...czytaj więcej >
Niedzielny koncert kameralny na Zamku Królewskim rozpoczęła brawurowo skrzypaczka Marta Kowalczyk. 1. Potrzeba dużej dozy brawury, aby podjąć się ...czytaj więcej >
To był wzruszający koncert – czymś niezwykłym było widzieć Krzysztofa Pendereckiego otoczonego grupą młodych muzyków, w dwóch przypadkach wręcz nas...czytaj więcej >
Z przyjaciółmi i wierną publicznością świętował w piątek Krzysztof Penderecki rozpoczęcie festiwalu swojego imienia w Warszawie. II Koncert wiolonczel...czytaj więcej >
Monograficzna płyta 26-letniego Krzysztofa Książka przynosi reminiscencję niezwykle bogatej osobowości artysty, który wszedł w elitarny i nierzadko pro...czytaj więcej >
Książek znów zaskakuje Krzysztof Książek to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych pianistów młodego pokolenia w Polsce. Jego fenomenalne występy na ...czytaj więcej >
Wychowankowie profesora Stefana Wojtasa, to pianiści świetnie przygotowani, znakomicie wyuczeni, a jednocześnie tak ukształtowani, aby ich oryginalne ce...czytaj więcej >
Ponad 100 tysięcy słuchaczy w całej Polsce, 18 koncertów w Warszawie i 12 w innych miastach, entuzjastycznie oklaskiwane gwiazdy z Krystianem Zimermanem, An...czytaj więcej >
Muzyka tego pięknego dzieła opowiada o cierpieniu, rozpaczy, ale też o nadziei w przeczuciu nadchodzącego zmartwychwstania. W Wieki Piątek zakończył się...czytaj więcej >
Dla Gustava Mahlera komponowanie symfonii było tworzeniem uniwersum, wszechświata, on – kompozytor był jego budowniczym. Każda z dziewięciu symfonii ...czytaj więcej >
Środowy koncert kameralny w Filharmonii Narodowej był wyjątkowym przeżyciem artystycznym. Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu op. 51 Josepha Haydna...czytaj więcej >
Wtorkowy koncert miał trzech bohaterów. Byli nimi: Krzysztof Penderecki, Violetta Bielecka i jej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, oraz debiutujący na Fe...czytaj więcej >
Muzyka polska lub z polskim motywem – taki program wybrała dla słuchaczy 22. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie Orkiestra Santan...czytaj więcej >
Określenie „orkiestra młodzieżowa” bywa mylące – może kojarzyć się z zespołem muzycznym bardzo młodych ludzi, wobec którego należy stosowa...czytaj więcej >
Poznańska Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” to legenda – nikogo nie trzeba o tym przekonywać, wychowaliśmy się na telewizyjnych koncer...czytaj więcej >
Widma – nie chodzi o muzykę spektralną, ale o swojskiego Stanisława Moniuszkę, który w sobotę wieczorem zagościł na Festiwalu Ludwiga van Beethove...czytaj więcej >
Nie wszedł do finału XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, ale był faworytem publiczności i dziś widać, że Ch...czytaj więcej >
Warszawa była jednym z pierwszych zagranicznych miast, w którym wystąpiło estońskie Trio Hemeis w składzie Sigrid Kuulmann-Martin (skrzypce), Andreas Lend...czytaj więcej >
Nikołaj Rimski-Korsakow jest znany w Polsce głównie za sprawą brawurowego Lotu trzmiela, genialnej suity orkiestrowej Szeherezada i Kaprysu hiszpańskiego, ...czytaj więcej >
Był to koncert wyjątkowy, uświetniony obecnością prezydenta RP Andrzeja Dudy i jego małżonki Agaty Kornhauser-Dudy. Mimo nieporozumień politycznych, jak...czytaj więcej >
Słuchając w środę Lacrimosy z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego, pięknie zaintonowaną przez Johannę Rusanen (sopran), słuchacz mógł przenieś...czytaj więcej >
Buffalo to niewielkie, jak na Stany Zjednoczone, miasto leżące na Wschodnim Wybrzeżu, tuż przy granicy z Kanadą. Liczy jakieś 300 tysięcy mieszkańców. ...czytaj więcej >
Wybitny austriacki pianista występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena od początku istnienia tej imprezy, gdy jeszcze odbywała się ona w Kra...czytaj więcej >
Anne-Sophie Mutter zaczarowała w niedzielę słuchaczy Wielkanocnego Festiwalu. Powiedziała kiedyś w wywiadzie, że muzyk nigdy nie zmarnuje życia. Bo muzyk...czytaj więcej >
Krystian Zimerman na estradzie żyje muzyką, cieszy się nią, daje się jej ponosić i oddaje się jej we władanie. Nic piękniejszego nie mogło się zdarzy...czytaj więcej >
Mimo wielkiej zamieci na warszawskich ulicach koncert inauguracyjny 22. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zgromadził w Filharmonii Narodowej kompl...czytaj więcej >
O 22. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Panoramie: Materiał filmowy do obejrzenia tutaj
Nowy Jork Weill Hall 26 października 2017 Ludwig van Beethoven: Sonata fortepianowa nr 23 f-moll op. 57 “Appassionata” Karol Szymanowski: Mazurek op. 50 nr...czytaj więcej >
„młodą polską sopranistkę Natalię Rubiś, która swoim pięknym głosem zachwyca już publiczność w Stanach Zjednoczonych. Jej pełne przejęcia wy...czytaj więcej >
„Młody polski dyrygent, który dopiero w 2016 roku ukończył Studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z wielką maestrią poprowadził tak w...czytaj więcej >
Debiutancka solowa płyta Łukasza Krupińskiego jest muzycznym wspomnieniem artysty z konkursu w San Marino z 2016 roku. Pianista odniósł tam duży sukces, z...czytaj więcej >
Na publiczności ogromne wrażenie robiła, oprócz wspomnianej – brawurowej interpretacji zarówno chórów jak i Orkiestry PFB, potęga brzmienia ̵...czytaj więcej >
Zobacz wywiad
Finalista Konkursu im Busoniego w Bolzano, zwycięzca Konkursu w San Marino, jeden z najlepszych Polaków na Konkursie Chopinowskim w 2015 roku. Obecnie pod men...czytaj więcej >
Szymon Nehring, finalista Konkursu Chopinowskiego w 2015 roku, pracuje nad sobą. W jego talent wierzą wielcy muzycy: stypendium dla niego ufundował Krystian ...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
W Wielki Piątek zakończył się 21. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. W ciągu dwóch tygodni odbyły się 33 koncerty: 16 w Warszawie i 17 w innyc...czytaj więcej >
W programie dobiegającego końca Wielkanocnego Festiwalu nastąpił w czwartek interesujący zwrot: wystąpiła Elena Bashkirova, wybitna pianistka, nosząca n...czytaj więcej >
Program tego koncertu krył w sobie ciekawostkę: Koncert fortepianowy Es-dur skomponowany przez 14-letniego Ludwiga van Beethovena. Jest to prawdopodobnie jego...czytaj więcej >
25 lat stosunków dyplomatycznych między Armenią a Polską stało się pretekstem do zaproszenia na Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena młodzieżowej...czytaj więcej >
W poniedziałek chyba w najpełniejszy jak dotąd sposób na Wielkanocnym Festiwalu zamanifestował się wpływ malarstwa w muzyce – zamanifestował się w po...czytaj więcej >
Po znakomitym sobotnim wykonaniu V Symfonii cis-moll Gustava Mahlera, czekałam z niecierpliwością na drugi występ Frankfurt Radio Symphony pod dyrekcją And...czytaj więcej >
Nie ma w Warszawie tradycji koncertów popołudniowych, z wyjątkiem prowadzonych od lat koncertów dla dzieci prowadzonych przez Ciocię Jadzię, a obecnie prz...czytaj więcej >
To był wspaniały koncert! Dreszcz chodził po plecach, gdy Frankfurt Radio Symphony pod dyrekcją Andresa Orozco-Estrady grała V Symfonię cis-moll Gustava M...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Lekka, młodzieńcza symfonia i przepełniona egzotyką opera Djamileh Georges’a Bizeta oczarowały w piątek festiwalową publiczność. Głównym punktem pr...czytaj więcej >
Świetny duet: Veriko Tchumburidze na skrzypcach i Aleksandra Świgut na fortepianie, wystąpił w piątek na Zamku Królewskim w Warszawie. Swoboda, siła, tem...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Po pierwszych pięciu festiwalowych koncertach, na których dominowała muzyka surowej Północy, przede wszystkim Beethovena, w czwartek przyszedł czas na cie...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Malkovich recytował Goethego po angielsku bez emfazy, do której mogłyby go sprowokować patetyczne wersy poety. W środę Wielkanocny Festiwal żył jednym w...czytaj więcej >
„Jeśli miłość jest miłością, nie może się zmienić. Może wyrwać piekłu łup” – w słowach Anny Trulove streszcza się morał opery Żywot rozp...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Na wejście skrzypiec po ekspozycji orkiestry Beethovena czeka się w Koncercie skrzypcowym D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena niemal jak na objawienie – wzn...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Zgodnie z mottem 21. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena odwołującym się do muzyki i sztuk pięknych, inauguracyjny koncert w niedzielę w Filharm...czytaj więcej >
Takie wykonanie Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego, jak pod batutą Jurka Dybała, to świetny wstęp do następnych koncertów festiwalowych – zaostrzy...czytaj więcej >
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku Amerykański Angielski.
Spektakl został świetnie zaśpiewany – znakomite są Agnieszka Rehlis (Lisa) i Elena Kelessidi (Marta) oraz w nietypowej dla siebie roli Artur Ruciński...czytaj więcej >
O niemieckiej ucieczce w niepamięć „Pasażerka” jest dziełem pod każdym względem udanym. Zarówno muzycznie, wykonawczo, jak i inscenizacyjnie....czytaj więcej >
(Ewa Biegas i Agnieszka Rehlis) idealnie odnalazły się w niełatwej muzyce Straussa, tworząc role doskonałe zarówno pod względem aktorskim, jak i wokalnym...czytaj więcej >
Prawdziwa eksplozja nastąpiła po przerwie. Prowadzący w Wiedniu Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej dyrygent Paweł Przytocki wbiegł na scenę i poderwał ...czytaj więcej >
Już po pierwszych taktach „Intrady” Piotra Mossa słychać, że założona w 2003 roku orkiestra kameralna składa się z najbardziej uzdolnionych, młodyc...czytaj więcej >
Wydarzenie to było pierwszym wykonaniem utworu w Warszawie. Była to okazja do występu dla młodych w większości artystów, w tym Orkiestry Akademii Beethov...czytaj więcej >
Młodemu, złożonemu ze studentów i absolwentów krakowskiej Akademii Muzycznej zespołowi (…) udało się stworzyć świetną, przepełnioną entuzjazm...czytaj więcej >
Wprowadzona w wielki świat przez Elżbietę Penderecką, [Orkiestra Akademii Beethovenowskiej] cieszy się obecnie opinią jednego z najciekawszych młodych ze...czytaj więcej >
Orkiestra Akademii Beethovenowskiej jest zespołem o ogromnym potencjale, złożonym wyłącznie z ambitnych entuzjastów.
Młodzieńcza werwa w połączeniu z mistrzowską precyzją znakomicie malowały się w otwierającej koncert Beethovenowskiej uwerturze do baletu „Die Gesch...czytaj więcej >
Dawid Runtz wyróżniał się zanim zaczął dyrygować, swoją aparycją, elegancją (…). Uwagę przykuwał plastyczny repertuar gestów przekładających si...czytaj więcej >
„Zjawiskowy człowiek. Czytelny, precyzyjny i niezwykle charyzmatyczny, momentami wręcz nonszalancki, ale w granicach dobrego smaku. Niewątpliwie pew...czytaj więcej >
Nominacja do Paszportu Polityki 2015 Za muzykalność, wizjonerskie brzmienia, osobistego Chopina, malarskie słyszenie mazurków i wyczucie ich stylu. 23-letni...czytaj więcej >
Circulo de la Union, klub dla elit La Paz, w którym miał miejsce koncert, patronował recitalowi na skrzypce solo polskiej skrzypaczki Patrycji Piekutowskie...czytaj więcej >
„Kiedy skrzypce mówią jak ludzie” 18 de mayo del 2011, „Tiempo Libre” Félix Fleming Skrzypaczka polska Patrycja Piekutowska wystąp...czytaj więcej >
„Wesele Figara“ Wolfganga Amadeusza Mozarta, Keith Warner (reż.), Teatr Wielki – Opera Narodowa, 10 grudnia 2010 (premiera) Gdy idzie o interpretacj...czytaj więcej >
„Potępienie Fausta” Hectora Berlioza (Méphistophélès), Filharmonia Krakowska, 2011 (…) Wielkim walorem tej prezentacji „Potępienia Fausta” byli s...czytaj więcej >
I Symfonia Oliviera Greifa, Marc Minkowski (dyr.) i Sinfonia Varsovia, 2008 Wojtek Gierlach w partii solowej śpiewał pięknie, cyzelując tekst, nadając zn...czytaj więcej >
„Włoszka w Algierze” Gioaccino Rossiniego (Mustafa), Minnesota Opera, 2007 Jako Mustafa, sympatyczny bej Algieru (pomimo rzucanych mimochodem aluzji o wb...czytaj więcej >
Partytura Rossiniego i interpretacja reżyserki Heleny Binder pozwoliły wszystkim osobom na scenie pokazać swoje możliwości wokalne i komediowe. Pod oboma w...czytaj więcej >
Przez ponad pół roku, jakie minęło od Konkursu im. Wieniawskiego, dwudziestojednoletnia Aleksandra Kuls wspaniale się rozwinęła, nie tracąc młodzieńcz...czytaj więcej >
To był chyba najbardziej kontrowersyjny koncert tegorocznej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. I to nie tylko ze względu na politycznie (c...czytaj więcej >
Z każdym dniem nabieram coraz większego przekonania, że tegoroczny Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena wcale nie jest przeglądem symfonicznych czy m...czytaj więcej >
Pięć lat temu, na zakończenie XV Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, zabrzmiały monumentalne dźwięki Pasji według św. Łukasza Krzysztofa Pe...czytaj więcej >
Jest ostatnim dramatem muzycznym Ryszarda Wagnera i jedynym dziełem pisanym specjalnie dla własnego teatru (Festspielhaus) w Bayreuth. Jego temat ma swe źró...czytaj więcej >
„Stabat Mater” Gioacchina Rossiniego, „Chrystusa na Górze Oliwnej” Ludwiga van Beethovena – tym razem na estradzie Filharmonii Narodowej czeka na...czytaj więcej >
W recenzji poprzedniego wieczoru zachwycałam się grą Sinfonii Varsovii. A dziś na scenie Filharmonii Narodowej zasiadła orkiestra, która poprowadziła nas...czytaj więcej >
„Muszę powiedzieć, że jestem bardzo kontent z całości — znów różne nowe nutki — a zarazem trochę powrotu do starego. Całość strasznie fantasty...czytaj więcej >
To bez wątpienia był ich wieczór! Powołana do życia przeszło 20 lat temu jako miejska instytucja kultury (nota bene dzięki wsparciu Elżbiety i Krzysztof...czytaj więcej >
Wielkanocny Festiwal od lat specjalizuje się w odkrywaniu i zapraszaniu wybitnych solistów, zespołów i orkiestr, z którymi – niejednokrotnie – ...czytaj więcej >
Wieczór w sali koncertowej przy Jasnej odbiegał od standardowych filharmonicznych piątków. Był nietypowy i wyjątkowy. Przede wszystkim dzięki doborowi pr...czytaj więcej >
Jeśli wybrać by jeden instrument, który stał się dla Beethovena najważniejszym nośnikiem ekspresji, to byłby to niewątpliwie fortepian. Rozwój jego pa...czytaj więcej >
Jako jedyny Polak zakwalifikował się do finału ubiegłorocznego XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, do którego...czytaj więcej >
Kolejny festiwalowy dzień spędziliśmy w Filharmonii Narodowej z dziełami, które ceni każdy wytrawny meloman i pasjonat muzyki klasycznej. Oba dzieli ponad...czytaj więcej >
Aura trzeciego dnia Festiwalu mogła zaskoczyć. I nie chodzi o to, że po słonecznym dniu pachnącym wiosną, zmierzających słuchać w Filharmonii Narodowej...czytaj więcej >
Czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena może być areną dla młodych, debiutujących artystów? Czy jest tu dla nich miejsce? – dopytują od czasu d...czytaj więcej >
Gorącymi owacjami powitana została przez publiczność Elżbieta Penderecka, otwierając uroczysty koncert inaugurujący jubileuszową 20. edycji Wielkanocneg...czytaj więcej >
Szlachetnym wyjątkiem jest kreacja Agnieszki Rehlis, każdego wyśpiewanego przez nią słowa słucha się w napięciu. www.rp.pl/artykul/2,1121194-Premiera...czytaj więcej >
– Wyróżniłabym dwie partie: kontratenorową Michała Wajdy Chłopickiego, który grał Majtka, oraz bardzo liryczną i pięknie wykonaną partię Agnieszki...czytaj więcej >
Wizja zaproponowana przez Wysocką tworzy dzieło spójne, inscenizacyjnie domknięte i homogeniczne. Na szczególną uwagę zasługuje najciekawszy w wyrazie a...czytaj więcej >
Objawieniem II etapu był Polak Krzysztof Książek: piękne mazurki, quasi-improwizacyjna Fantazja f-moll, zmysłowy, żywy dźwięk. Chce się go słuchać d...czytaj więcej >
Warszawa, Wielki Piątek, ostatnie przygotowania do Wielkanocy, składanie świątecznych życzeń, oczekiwanie na przyjazd rodziny albo na upragniony wyjazd...czytaj więcej >
Muzycznie był to niezwykły wieczór. Głównie za sprawą wydźwięku, jaki niesie za sobą VI Symfonia a-moll „Tragiczna” Gustava Mahlera. Ale nie tylko,...czytaj więcej >
Muzyka poromantyczna i… primaaprilisowa! Nie często posadzka Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej aż trzęsie się od dźwięków. Tych potężnych, n...czytaj więcej >
Słynący na całym świecie zespół Boston Baroque pod dyrekcją swego założyciela Martina Pearlmana zagrał na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethoven...czytaj więcej >
„Zapierający dech w piersiach”, „niezwykły”, „wspaniały” – prześcigają się w zachwytach dziennikarze, krytycy i melomani. Mowa oczywiśc...czytaj więcej >
W niedzielne południe ponownie w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego mogliśmy słuchać Alexander String Quartet, ponownie w późnym kwartecie Ludwiga van Beet...czytaj więcej >
Weekend to czas wytchnienia. Ale Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena wciąż działa – i to ze zdwojoną siłą. W tę sobotę nawet z potrojoną. Na ...czytaj więcej >
Dzień pianistów Nasi reprezentanci do Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie – Julia Kociuban i Szymon Nehring, a t...czytaj więcej >
Dzieła kompozytorów reprezentujących wszystkie kraje basenu Morza Bałtyckiego, w tym Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Rosję, Estonię, Łotwę, Lit...czytaj więcej >
Czasy Beethovena to świetność orkiestry kameralnej. Klasycy nie tworzyli dla wielkich publiczności, nie grano w przepastnych salach koncertowych (zorganizow...czytaj więcej >
Na obchodach pięćdziesiątej rocznicy premiery opery Rycerskość wieśniacza, muzyk i duchowny Licinio Refice określił jej twórcę jako „muzyczną tkank...czytaj więcej >
Filharmonicy Czescy po raz ostatni gościli na scenie Filharmonii Narodowej w 1977 roku. Za sprawą Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena znów zagrali...czytaj więcej >
Wyrazami wielkiego podziwu i uznania złożonymi na ręce Elżbiety Pendereckiej przez Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzatę Omilanowską, a w ...czytaj więcej >
Niemożliwe – możliwe (…) Fantastycznie intencje zarówno kompozytora, jak i reżysera odczytał zespół solistów. Elena Kelessidi jako Marta, Agnies...czytaj więcej >
Agnieszka Rehlis zaprezentowała się krakowskiej publiczności w przejmującej części VI. Barwa głosu śpiewaczki idealnie wkomponowała się w nastrój muz...czytaj więcej >
Wydarzenie było niesamowite, publiczność entuzjastyczna, dużo młodych ludzi było obecnych. Miło było być tego świadkiem. Byłem przede wszystkim pod w...czytaj więcej >
Dwa dzieła przepowiadające śmierć, ale też dające nadzieję odrodzenia, zmartwychwstania, odpuszczenia grzechów zabrzmiały podczas finałowego wieczoru ...czytaj więcej >
II Symfonia D-dur op. 36 Beethovena, a zaraz potem „Stabat mater” Giovanniego Pierluigi da Palestriny i „Kantata Faustowska” Alfreda Schnittke. Zestawie...czytaj więcej >
Dzieła Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego oraz patrona Festiwalu zabrzmiały podczas kolejnego koncertu 18. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beeth...czytaj więcej >
Stało się niepisaną tradycją, że podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena Łukasz Borowicz i prowadzona przezeń Polska Orkiestra Radiowa pre...czytaj więcej >
Dziewięć statuetek Grammy Award, trzy nagrody magazynu „Gramophone”, Avery Fisher Prize i wiele, wiele innych – nowojorski Emerson String Quartet to nie...czytaj więcej >
Mówią o niej „brytyjska orkiestra narodowa”, choć w pełni przecież zasługuje na miano „królewskiej”! Prowadzona przez Charlesa Dutoit Royal Philh...czytaj więcej >
Wykonanie opery „Fidelio” uświetniło 100. rocznicę urodzin Jana Karskiego, polskiego patrioty i bohatera II wojny światowej. Uroczystość odbyła się ...czytaj więcej >
– Żadne z nas nie wiedziało jak potoczy się przyszłość zespołu. Gnębiły nas nie tylko te najbardziej typowe pytania: „czy osiągniemy sukces?...czytaj więcej >
Słynna III Symfonia w wersji na kwartet fortepianowy i zachwycający feerią barw Septet Es-dur po raz kolejny udowodniły, że kameralne dzieła Ludwiga van B...czytaj więcej >
Najwspanialszy punkt każdej edycji Festiwalu! – zachwycał się tuż po wczorajszym koncertem jeden z melomanów. Pianista Rudolf Buchbinder po raz kolej...czytaj więcej >
Od olśniewających barw poematu „Don Juan”, po fajerwerki Symfonii „Z Nowego Świata”- wspaniałym popisem orkiestry Sinfonia Varsovia i prowadzącego ...czytaj więcej >
„Ileż w nim siły i energii!” – padło na widowni, gdy w absolutnej ciszy wybrzmiały ostatnie dźwięki „Requiem” Giuseppe Verdiego. Monumentaln...czytaj więcej >
Jego związek z festiwalem jest tak mocny i ważny jakby był członkiem rodziny. Ceniony pianista Rudolf Buchbinder zagrał na 17. Wielkanocnym Festiwalu Ludwi...czytaj więcej >
Wystarczyło kilka dźwięków i wszystko stało się jasne – oto prawdziwe gwiazdy muzyki symfonicznej! Kompozycje Johannesa Brahmsa, Krzysztofa Penderec...czytaj więcej >
Wielka Orkiestra Symfoniczna im. Piotra Czajkowskiego jest jak perpetuum mobile. Wystarczy raz wprawić ją w ruch, a będzie grała w nieskończoność. Tak ja...czytaj więcej >
Muzyczne jubileusze – to jeden z ważniejszych tematów tegorocznej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Skoro więc muzyczny świat cel...czytaj więcej >
Premiera projektu „Ludowe korzenie Lutosławskiego” wokalistki jazzowej Grażyny Auguścik odbyła się podczas 17. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beet...czytaj więcej >
II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego, „Pytanie bez odpowiedzi” Charlesa Ivesa oraz poemat symfoniczny „Śmierć i wyzwolenie” R...czytaj więcej >
Brytyjski Belcea Quartet czy wenezuelski dyrygent Rafael Payare? A może Sinfonia Iuventus i skrzypek Erzhan Kulibaev? Trudno rozstrzygnąć spór, werdykt nie ...czytaj więcej >
Kiedy chór zagrzmiał ze sceny trudno było uwierzyć, że to prawdziwy, żywy, ludzki instrument. „Te Deum” i monumentalna IV Symfonia Es-dur „Romantycz...czytaj więcej >
Rok 1803. Mając 71 lat, Joseph Haydn napisał swą ostatnią kompozycję – Kwartet d-moll op. 103. Dzieło to miało stanowić część zbioru sześciu kwart...czytaj więcej >
Barry Douglas i Camerata Ireland zagrali na 17. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Koncert światowej sławy pianisty oraz założonej przez niego o...czytaj więcej >
II akt „Tristan i Izoldy” Ryszarda Wagnera zabrzmiał w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wpisany w program 17. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van ...czytaj więcej >
Gorącymi brawami zakończył się niedzielny koncert w Filharmonii Narodowej, inaugurujący 17. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Jego bohaterami by...czytaj więcej >
Finałowy koncert Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena – jak zawsze w Wielki Piątek – był niezwykły nie tylko ze względu na okoliczności zewn...czytaj więcej >
Drugi z festiwalowych koncertów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod względem atrakcyjności programowej zaliczał się do wieczorów najciekawszy...czytaj więcej >
Rudolf Buchbinder jest w festiwalowym pejzażu postacią wyjątkową. Jemu i tylko jemu dane było wykonać komplet sonat fortepianowych Beethovena – te r...czytaj więcej >
Koncert Gustav Mahler Jugendorchester z kilku powodów należał do wyjątkowych wydarzeń 16. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Zespół rozpoczy...czytaj więcej >
Są dziesiątki, a może i setki dzieł zapomnianych słusznie. Są dziesiątki, a może i setki dzieł zapomnianych niesłusznie. Jak odróżnić jedne od drug...czytaj więcej >
Niedzielny maraton muzyki kameralnej rozpoczął się od zderzenia doświadczenia z młodością. Uznany mistrz wiolonczeli, Arto Noras, wystąpił wraz z młod...czytaj więcej >
Udzielając wywiadów przed premierą Pasji w reżyserii Grzegorza Jarzyny, Krzysztof Penderecki podkreślał, że choć komponowanie dzieła sakralnego – zw...czytaj więcej >
Marzec w tym roku był dosłowną ilustracją przysłowia. „W marcu jak w garncu” ciepło mieszało się z dojmującym chłodem. Akurat w ostatnim dniu mies...czytaj więcej >
Zacznijmy… od końca. Przed bisami (dwa drobiazgi Schumanna) Claus-Christian Schuster – pianista Altenberg Trio Wien – wygłosił krótkie wystąpienie, w...czytaj więcej >
Klin należy wybijać klinem. Przekonałem się o tym na własnej skórze jeszcze raz. Czar rzucony przez Gergieva ustąpił za sprawą Jerzego Semkowa i jego w...czytaj więcej >
Powiedzieć, że był to koncert znakomity, to zbyt mało. Minęło już kilkanaście godzin od chwili, gdy wybrzmiały ostatnie dźwięki kantaty Aleksander Ne...czytaj więcej >
Środowy wieczór upłynął pod znakiem dominacji muzyki patrona Festiwalu. V Koncertu fortepianowego Es-dur op. 73, jak i III Symfonii Es-dur op. 55 reklamowa...czytaj więcej >
Dwa lata po triumfalnej prezentacji cyklu wszystkich Symfonii Ludwiga van Beethovena Paavo Järvi i Deutsche Kammerphilharmonie Bremen powrócili do Warszawy, b...czytaj więcej >
Dwa lata temu Deutsche Kammerphilharmonie Bremen i Paavo Järvi oczarowali i porwali warszawską publiczność swoimi wizjami symfonii Beethovena. Tamte koncert...czytaj więcej >
Program inauguracyjnego wieczoru XVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zapowiadał się nad wyraz atrakcyjnie: przede wszystkim wspólny występ tr...czytaj więcej >
To było 45 lat temu. Po kilku pierwszych dźwiękach Pasji według św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, tradycyjna publiczność koncertowa i wielbiciele mu...czytaj więcej >
Symfonia faustowska Franciszka Liszta w programie tegorocznego Festiwalu znaleźć się musiała, może nawet nie z powodu 200. rocznicy urodzin wielkiego roman...czytaj więcej >
Muzyka Ryszarda Wagnera i Ludwiga van Beethovena w programie koncertu to niby nic nadzwyczajnego, dzieła obydwu twórców należą przecież do żelaznego repe...czytaj więcej >
Jednym z najważniejszych obszarów działalności Wielkanocnych Festiwali Ludwiga van Beethovena jest promocja młodych talentów. Umożliwienie wschodzącym g...czytaj więcej >
Finis coronat opus – ta stara łacińska maksyma staje się nieodzowna w chwili, gdy kończy się ważny i bardzo długi rozdział w historii Wielkanocnych Fe...czytaj więcej >
Arcydzieło muzyki barokowej, Bachowska Pasja według św. Jana, stanowi szczytowe osiągnięcie na gruncie opracowania tekstu słownego środkami retoryki muzy...czytaj więcej >
Rudolf Buchbinder od lat jest stałym gościem Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, a wśród publiczności ma bez wątpienia swoich zagorzałych wie...czytaj więcej >
Orkiestra Filharmonii Narodowej pojawiła się już po raz drugi podczas tegorocznego Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W programie znalazły się...czytaj więcej >
Czekałem na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z niecierpliwością. Bo czyż można nie czekać na anonsowane w programie Święto wiosn...czytaj więcej >
Sobotnie popołudnie w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie wypełnione było muzyką fortepianową Franciszka Schuberta i Franciszka Liszta w wykonani...czytaj więcej >
Muzyka fińska grała główną rolę podczas piątkowego koncertu, a to za sprawą Orkiestry Symfonicznej z Lahti, ósmego pod względem liczby mieszkańców i...czytaj więcej >
Hamlet rozpoczął czwartkowy koncert w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Poemat symfoniczny Franciszka Liszta okazał się dobrą wizytówką drezdeńskiej or...czytaj więcej >
Dlaczego tak piękna opera, jak Maria Padilla Gaetano Donizettiego, nie może na trwałe wejść do repertuaru? Myślę, że to z powodu libretta. Oczywiście, ...czytaj więcej >
Zapewne dla większości słuchaczy program tego kameralnego koncertu musiał okazać się nowością. Wariacyjne opracowania tematów pieśni ludowych (opus 10...czytaj więcej >
Refleksji na temat tego wieczoru nie można nie zacząć od absolutnych superlatyw. Po pierwsze program – zupełnie fantastyczny i dla fanów Gustava Mahlera ...czytaj więcej >
Richard Strauss był mistrzem liryki wokalnej, a jego dorobek (około 200 pieśni solowych) dopełnia najdonioślejsze osiągnięcia niemieckiego romantyzmu, ko...czytaj więcej >
Komplet koncertów fortepianowych Beethovena (powiedzmy pięć, nie wliczając w ten spis Koncertu D-dur op. 61 w autorskiej transkrypcji Ludwiga – przenoszą...czytaj więcej >
Muzyka kameralna stanowi zawsze ważną część wydarzeń Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Tak też jest i w tym roku. Pierwszy koncert kameraln...czytaj więcej >
Program koncertu otwierającego 15. – jubileuszowy – Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena obejmował tylko jedno dzieło, jedną tylko symfonię, lec...czytaj więcej >
Zdecydowanie lepsza od prapremierowej Michelle Breedt jest Agnieszka Rehlis w roli byłej SS-manki Lisy, która podczas podróży spotyka dawną więźniarkę z...czytaj więcej >
Końcówka XIV Wielkanocnego Festiwalu Ludwika van Beethovena prawie w całości poświęcona jest twórczości jego Patrona. Oprócz bezprecedensowego projektu...czytaj więcej >
Pierwszy wieczór z symfoniami Beethovena skłonił mnie do refleksji, idąc po raz drugi do Filharmonii Narodowej szukałem więc w pamięci – kiedy ostatnio...czytaj więcej >
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie wypełniła się po brzegi we wtorkowy wieczór, gdy nadeszło najbardziej może wyczekiwane wydarzenie 14. Wi...czytaj więcej >
Uwertura „Manfred” op. 115 Roberta Schumanna, bez wątpienia jedno z najlepszych symfonicznych dzieł kompozytora, była znakomitym otwarciem koncertu Orkie...czytaj więcej >
Są pianiści, którzy próbują w swoim repertuarze ogarnąć możliwie szerokie spektrum repertuarowe, są też i tacy, dla których celem artystycznej dział...czytaj więcej >
Niedzielny wieczór w Sali Kongresowej przyciągnął publiczność zapowiedzią „Our Chopin Affair”, nowego projektu Mísi, portugalskiej śpiewaczki fado,...czytaj więcej >
W dwojaki sposób można kształtować programy koncertów. Pierwszy (dość oczywisty) ogniskuje się wokół sięgania po „żelazny” repertuar, dzieła sp...czytaj więcej >
Jak założyć prawdziwy trawnik? Cóż, wystarczy podlewać i kosić go codziennie – przez trzysta lat. A jak się zakłada kwartet smyczkowy? Trzeba wziąć...czytaj więcej >
Tradycją Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena stały się wykonania koncertowe zapomnianych oper wielkich kompozytorów. Po Lodoïsce Cherubiniego i ...czytaj więcej >
Po niedawnym znakomitym wykonaniu Koncertu fortepianowego f-moll op. 21 Fryderyka Chopina przez Janusza Olejniczaka, grającego na instrumencie historycznym, je...czytaj więcej >
Drugi festiwalowy wieczór z berlińską Deutsches Symphonie Orchester dał możliwość podziwiania nieco odmiennego oblicza zespołu. Stało się tak za spraw...czytaj więcej >
Łączenie w jednym programie różnych muzycznych światów, doświadczeń i, przede wszystkim, zapraszanie na jeden wieczór słuchaczy przyzwyczajonych w inn...czytaj więcej >
Na koncert Deutsches Symphonie Orchester i Ingo Metzmachera czekałem z wielką niecierpliwością. Zespół renomowany, a w programie jedno z najbardziej zjawi...czytaj więcej >
Muzyka Ludwiga van Beethovena zawsze jest „na topie”, niezmiennie przyciąga publiczność i można odnieść wrażenie, że melomani, znając dziesiątki i...czytaj więcej >
Nelson Goerner rozpoczął swój recital od dzieł Liszta, wśród których znalazła się stosunkowo słabo znana Ballada h-moll oraz popularne Sonety Petrarki...czytaj więcej >
Fryderyk Chopin i Robert Schumann mieli nie tylko wspólny rok urodzenia. Łączyło ich coś więcej – umiłowanie fortepianu. Dzisiejszy koncert odzwiercied...czytaj więcej >
Muzyka jest sztuką niezwykle ulotną i kapryśną, jak żadna inna zależną od nastrojów, stanów ducha, emocji, stopnia koncentracji, a także… sytuacji p...czytaj więcej >
Programowa niespodzianka i zaskoczenie? Tradycjonaliści liczyli pewnie, że podczas inauguracyjnego wieczoru XIV Wielkanocnego Festiwalu Ludwika van Beethovena...czytaj więcej >
Finis coronat opus – jeszcze raz stara łacińska sentencja sprawdziła się, bo zakończenie 13. (szczęśliwego!) Wielkanocnego Festiwalu Ludwika van Beetho...czytaj więcej >
Zagadnienie formy sonatowej jest w twórczości Ludwiga van Beethovena sprawą pierwszorzędną. Dlatego warto chyba choć wspomnieć o najważniejszych kwestia...czytaj więcej >
Duch gór Louisa Spohra to wspaniała opera. Nie była wystawiana od roku 1837 – teraz, po 172 latach, została wykonana w Warszawie. Jest w tej operze inwenc...czytaj więcej >
Rudolf Buchbinder uwielbia niecodzienne wyzwania. Na Festiwalach Wielkanocnych jest stałym gościem, a byliśmy już w jego wykonaniu świadkami koncertów i r...czytaj więcej >
Przeciwieństwa lubią się przyciągać i uzupełniać. Efekty takiego oddziaływania mogą być różne, a kluczowa jest kwestia proporcji. Kiedy przeciwstawn...czytaj więcej >
Kwartet smyczkowy był od początków swego istnienia uznawany za gatunek szczególny, przeznaczony dla koneserów, za sztukę stawiającą zarówno przed wykon...czytaj więcej >
Wieczorny koncert w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej zapowiadał się bardzo atrakcyjnie. Wykonawcy, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo pod dyrekcją Y...czytaj więcej >
Dzisiejszy koncert popołudniowy został poświęcony w całości kwartetom Haydna pochodzącym z op. 76, uważanego za szczyt osiągnięć kompozytora w tym ga...czytaj więcej >
Vitaly Pisarenko, młody utalentowany pianista, opromieniony sławą zwycięzcy Konkursu Pianistycznego imienia Franciszka Liszta w Utrechcie, przyciągnął do...czytaj więcej >
Głównym akcentem obchodów roku Feliksa Mendelssohna na Festiwalu Beethovenowskim była prezentacja jego twórczości wokalno-instrumentalnej. Wybór ze wszec...czytaj więcej >
Sobotni koncert kameralny poświęcony został dziełom na dość nietypowe składy instrumentalne. Kontrabas miał rolę wiodącą w pierwszej części program...czytaj więcej >
Przed rozpoczęciem wieczornego koncertu dowiedzieliśmy się, że pochodząca z Malty Lydia Caruana nie będzie w stanie wystąpić w partii Sary i wobec tego ...czytaj więcej >
Nie ma to jak popołudniowy koncert muzyki kameralnej! Tegoroczny Festiwal ma wiele do zaoferowania w tym względzie, a dzisiejszy koncert Geringas Baryton Trio...czytaj więcej >
Jakże zazdroszczę tym, którzy byli na dzisiejszym koncercie Leipziger Streichquartett i nie muszą o tym pisać! Mogą zachować najżywsze wspomnienia o dos...czytaj więcej >
Choć English Chamber Orchestra dobiega pięćdziesiątki, to jest ciągle zespołem, który może zachwycić swoim brzmieniem, wirtuozowskim kunsztem i porywa...czytaj więcej >
Pomysł programowy koncertu Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej „Leopoldinum” wydaje się znakomity – zestawienie dzieł młodzieńczych i dojrzałych. Naw...czytaj więcej >
Leipziger Streichquartett nie po raz pierwszy gościł na Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W roku ubiegłym, podczas dwóch koncertów, niemieccy muzycy wykona...czytaj więcej >
Natura i kultura, będące mottem tegorocznego festiwalu, były również przewodnim motywem dzisiejszego koncertu. Było to oczywiste już od pierwszych taktó...czytaj więcej >
Przepis na inaugurację Festiwalu jest jeden: dobry, odpowiednio chwytliwy repertuar i elektryzujące publiczność nazwisko wykonawcy na afiszu. Pewnie nie dla...czytaj więcej >
Recital Mariusza Kwietnia oczekiwany był w Warszawie z niecierpliwością i ciekawością tym większą, że w Polsce występuje on rzadko, a jako śpiewak est...czytaj więcej >
Ruch Muzyczny 11.05.2008 SZYMANOWSKI – Utwory na skrzypce i fortepian Pierwsze słowo, jakie przychodzi mi na myśl, kiedy słucham tej płyty, to ...czytaj więcej >