Impresariat

Koncert Dawida Runtza na Szalonych Dniach Muzyki

Dzięki obchodom Roku Moniuszkowskiego opera Paria Stanisława Moniuszki wreszcie została przybliżona szerszej publiczności. Wyróżnia się ona na tle bardziej znanych oper Moniuszki, ponieważ w odróżnieniu od pozostałych jej akcja toczy się w Indiach. Wpływa to na jej język muzyczny, który staje się odmienny od tego, który znamy chociażby ze Strasznego Dworu.

Suita Algierska Camille’a Saint-Saënsa to wyraz umiłowania kompozytora dla Algierii. Podczas pierwszej wizyty w tym kraju skomponował część trzecią – Rêverie du soir (z fr. „wieczorne rozmyślania”). Odniosła ona wielki sukces, dlatego kompozytor postanowił dopisać jeszcze trzy algierskie impresje. Każda z nich ma swój program – treść pozamuzyczną, którą kompozytor ilustruje za pomocą muzyki. Pierwsza z części przedstawia panoramę Algieru widzianą ze statku, druga opowiada o barwnym, pełnym muzyki i tańca życiu w tamtejszych kawiarniach, trzecia ilustruje noc spędzoną na pustyni w oazie, natomiast ostatnia odmalowuje scenę wejścia pułku wojska francuskiego do malowniczego, nieco chaotycznego miasta.

Na partyturze uwertury Helios duński kompozytor Carl Nielsen napisał:

„Cisza i ciemność.
Słońce wschodzi w radosnej pieśni pochwalnej,
wędruje swą złotą drogą,
i zatapia się cicho w otchłani morza”.

Kompozytor miał okazję obserwować tę wędrówkę słońca w Atenach. Pojechał tam ze swoją żoną, Anną Marią, badaczką sztuki antycznej Grecji. Escales, tytuł tej suity symfonicznej Jaquesa Iberta można przetłumaczyć jako „przystanki”. Utwór ten jest bowiem zapisem podróży kompozytora, a kolejne części są muzycznymi pocztówkami z miast, przez które przejeżdżał. Z utworu możemy zatem się dowiedzieć, że Ibert odwiedził Rzym Paryż (część pierwsza), Tunis Neftę (część druga) oraz Walencję (część trzecia).

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej
Dawid Runtz dyrygent

Program

Stanisław Moniuszko Uwertura do opery „Paria”
Camille Saint-Saëns Suite algérienne C-dur op. 60
Carl Nielsen  Helios, uwertura op.17
Jacques Ibert Escales

Najnowsze płyty

Następny

Recenzje

W Wielki Piątek, ale też w 76. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim w Operze Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka zabrzmiało Requiem wojenne Benjamina Brittena. Na festiwalu to już tradycja, że Wielki Piątek jest zarezerwowany dla oratoryjnego dzieła o tematyce pasyjnej lub żałobnej: w ubiegłych latach prezentowano m. in. Stabat Mater Antonina Dworzaka, Niemieckie Requiem […]

War Requiem na finał

zobacz całość

22 Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena

Następny