XIX-wieczny francuski malarz Ingres z upodobaniem malował bujne kształty mieszkanek haremów, jego obrazy aż kipią erotyką. Również krótka, jednoaktowa opera komiczna Djamileh Georgesa Bizeta (1871) jest efektem XIX-wiecznej mody na orientalizm, egzotykę, fascynację Bliskim Wschodem, która we Francji zaowocowała dziesiątkami dzieł muzycznych, literackich i malarskich. Powstała na trzy lata przed słynną Carmen, a jej główna bohaterka, ukochana sułtana Harouna, również śpiewa mezzosopranem (usłyszymy Jennifer Feinstein). „To ponad wszystko piękna, bogata, znakomicie zinstrumentowana muzyka” – mówi dyrygent Łukasz Borowicz. I tym razem objął kierownictwo muzyczne nad kolejną odsłoną cyklu prezentującego mało znane opery, który od dziewięciu lat jest stałym punktem Wielkanocnego Festiwalu. Wykonanie opery realizowane jest we współpracy z Voice Opera Departement w Yale School of Music w Nowym Jorku.
Georges Bizet
Symfonia C-dur
Djamileh (opera w 1 akcie (wykonanie koncertowe)
Jennifer Feinstein (Djamileh) – mezzosopran
Eric Barry (Haroun) – tenor
George Mosley (Splendiano) – baryton
Wojciech Pszoniak (Sprzedawca niewolników ) – narrator
Poznański Chór Kameralny
Bartosz Michałowski – przygotowanie chóru
Orkiestra Filharmonii Poznańskiej
Łukasz Borowicz – dyrygent
Wykonanie opery realizowane jest we współpracy z Voice and Opera Department, Yale School of Music i dyrektorem artystycznym Yale Opera Program, profesor Doris Yarick-Cross