Jedna z najdłużej istniejących i najwyżej cenionych szwajcarskich orkiestr – Tonhalle-Orchester z Zurychu, znakomity rosyjski pianista Alexei Volodin z szekspirowskim programem oraz słynny Shanghai Quartet z pianistką Mūzą Rubackytė i altowiolistką Katarzyną Budnik-Gałązką – przed nami kolejny, sobotni maraton 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
Zdolny do zdrady bywa, gwałtów, spisków,
Jest życie ducha jego jak noc mroczne,
A namiętności czarne jak Erebus:
Nie ufaj takim – posłuchaj muzyki”.
Kupiec wenecki, akt V scena I
(przeł. Maciej Słomczyński)
Szekspir wysoko wyniósł muzykę. W różnej postaci jest ona obecna w niemal wszystkich jego sztukach. Może być niedostępną muzyką sfer (słyszą ją wybrani, jak Perykles), może być muzyką duszy ludzkiej (prawdziwą lub trącającą o „fałszywą strunę”, jak ta Proteusza w Dwóch panach z Werony), może być wreszcie muzyką instrumentalis, czynioną przez prostych muzykantów, jak ci z Romeo i Julii. Muzyka zawsze jawi się też jako symbol dobra, jeśli zaś zła – zawsze zostanie zdemaskowana. A muzycy, jak odpłacili Szekspirowi? (…) Prawdziwego Szekspira odkryli dopiero romantycy – bo jak mogło Szekspira pokochać Oświecenie, jeśli to Wolter pisał, że Szekspir „odznaczał się potężnym i płodnym geniuszem, pozbawionym jednak szczypty dobrego smaku i jakiejkolwiek znajomości prawideł”? – podkreśla muzykolog Stanisław Kosz.
I właśnie temu twórcy poświęcony będzie niezwykły koncert „Szekspir w muzyce” w wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty Alexeia Volodina. W programie zabrzmią: suita fortapianowa Romeo i Julia op. 75 Sergiusza Prokofiewa, Scherzo ze Snu nocy letniej Felixa Mendelssohna (w opracowaniu Rachmaninowa), Baśń cis-moll op. 35 nr 4 Mikołaja Medtnera oraz I Sonata fortepianowa d-moll op. 28 Rachmaninowa.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca na Zamku Królewskim, o godz. 12.00.
Chwilę później w tym samym miejscu wystąpi słynny Shanghai Quartet. Założony w 1983 roku w Konserwatorium w Szanghaju zespół współpracuje z najlepszymi artystami świata, regularnie odbywając tournées po centrach muzycznych Europy, Ameryki Północnej i Azji. Na Wilkanocnym Festiwalu Shanghai Quartet wystąpi w składzie: Weigang Li (skrzypce), Yi-Wen Jiang (skrzypce), Honggang Li (altówka), Nicholas Tzavaras (wiolonczela). Artystom towarzyszyć będzie ceniona litewska pianistka Mūza Rubackytė oraz znakomita polska altowiolistka młodego pokolenia Katarzyna Budnik-Gałązka. W ich wykonaniu usłyszymy kompozycje Beethovena: IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 (wersja kameralna na fortepian i kwintet smyczkowy odnaleziona i zrekonstruowana przez Hansa-Wernera Küthena) oraz Kwartet smyczkowy a-moll op. 132.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca na Zamku Królewskim, o godz. 16.00.
Wieczorem w Filharmonii Narodowej podziwiać zaś będziemy występującą w Warszawie po raz pierwszy Tonhalle-Orchester Zürich. „Tonhalle-Orchester Zürich jest jedną z najdłużej istniejących szwajcarskich orkiestr. Powstała z woli mieszkańców Zurychu, którym nie wystarczały sezonowe koncerty orkiestry festiwalowej przy okazji lokalnego Schweizerische Musikfest. Zapragnęli mieć zespół symfoniczny na stałe, część obywateli miasta złożyła się więc na stałą orkiestrę, a później na jeszcze jedną. Pierwszą była Orchesterverein (1865), poprzedniczka dzisiejszej Philharmonia Zurich; drugą, powstałą trzy lata później – Tonhalle-Orchester Zürich, która odtąd nieprzerwanie cieszy się wysoką renomą“ – pisze w „Beethoven Magazine“ redaktor Anna S. Dębowska. Szwajcarska orkiestar wystąpi na Wielkanocnym Festiwalu pod batutą swojego nowego szefa, 30-letniego Lionela Bringuier. W programie uwertura koncertowa “Con brio” Jörga Widmanna, IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena oraz Koncert na orkiestrę Sz. 116 Béli Bartóka. Solistą wieczoru będzie chińska pianistka Ran Jia.
Koncert odbędzie się w sobotę, 19 marca, w Filharmonii Narodowej, o godz. 19.30.