Co roku zaskakuje publiczność Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena ciekawymi pomysłami i wspaniałymi interpretacjami. Tym razem podczas jednego wieczoru Rudolf Buchbinder zagra trzy koncerty fortepianowe patrona Wielkanocnego Festiwalu.
„Uwielbia niecodzienne wyzwania. Na Festiwalach Wielkanocnych jest stałym gościem, a byliśmy już w jego wykonaniu świadkami koncertów i recitali czy pianistycznego maratonu – pięć koncertów fortepianowych Beethovena w ciągu jednego dnia! (9 kwietnia 2006 roku), i prezentacji obu potężnych koncertów Johannesa Brahmsa podczas jednego wieczoru (2005). Obwołany przez recenzenta Frankfurter Allgemeine Zeitung – jednym z najznamienitszych i najbardziej kompetentnych wykonawców muzyki Beethovena w naszych czasach pianista co roku proponuje warszawskiej publiczności ciekawe koncerty monograficzne” – wspominał przed paroma laty w recenzji z festiwalowego koncertu Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).
W tym roku austriacki pianista powraca na Festiwal z kolejnym ciekawym i wymagającym przedsięwzięciem. W roli solisty i dyrygenta prowadzącego Sinfoniettę Cracovię wykona trzy koncerty fortepianowe Beethovena: C-dur, op. 15, G-dur op. 58 oraz c-moll op. 37.
Koncert odbędzie się w czwartek, 17 marca w Filharmonii Narodowej o godz. 19.30.
Parę godzin wcześniej w sali kameralnej Filharmonii Narodowej dzieła Beethovena, a także Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna i Claude’a Debussy’ego zaprezentuje wiolonczelista Claudio Bohórquez. Towarzyszyć mu będzie znakomita rosyjska pianistka Katia Skanavi.
„To była jedna z najpiękniejszych interpretacji tego koncertu, jakie kiedykolwiek słyszałem” – zachwycał się krytyk „The Washington Post” po wysłuchaniu Koncertu wiolonczelowego Edouarda Lalo, wykonanego właśnie przez Bohórqueza w ramach niedawnej trasy koncertowej z National Symphony Orchestra. Ale piękne i wyszukane interpretacje, a także wspaniały dźwięk jego instrumentu (artysta gra na wiolonczeli Giovanniego Battisty Rogeriego) zachwycają nie od dzisiaj. Uczeń Borisa Pergamenschikowa otrzymał w 2000 roku trzy nagrody podczas I Międzynarodowego Konkursu im. Pabla Casalsa, organizowanego pod auspicjami Kronberg Academy. Najwyższą nagrodę przyniosło mu również uczestnictwo w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Genewie. Claudio Bohórquez występował ponadto z większością europejskich orkiestr. W Japonii można go było usłyszeć z NHK Tokyo oraz Tokyo Philharmonic Orchestra, zaś w Stanach Zjednoczonych występował niedawno z Boston Symphony, Chicago Symphony, Cleveland Orchestra, Detroit Symphony, Los Angeles Philharmonic, National Symphony i Philadelphia Orchestra. Regularnie współpracuje również z wybitnymi dyrygentami, wśród których znajdują się tak wspaniałe nazwiska jak Barenboim, Frühbeck de Burgos, Darlington, Dausgaard, Dutoit, Eschenbach, Graf, Gazarian, Honeck, Kreizberg, Marriner, Oue, Penderecki, Slatkin, Sokhiev, Zagrosek i Zinman. Od 2003 roku jest gościnnym wykładowcą Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie, a jesienią 2011 roku otrzymał stanowisko wykładowcy na Akademii Muzycznej w Stuttgarcie.
Z towarzyszeniem rosyjskiej pianistki Katii Skanavi artysta zaprezentuje Fantasiestücke op. 73
Roberta Schumanna, Sonatę g-moll na fortepian i wiolonczelę op. 65 Fryderyka Chopina, Sonatę na wiolonczelę i fortepian L. 135 Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę A-dur na fortepian i wiolonczelę op. 69 Beethovena.
Koncert odbędzie się w czwartek, 17 marca w sali kameralnej Filharmonii Narodowej o godz. 17.00.