Festiwal

Manuskrypty i Szymanowski

18Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena świętuje jubileusz 20-lecia. Zgodnie z tradycją rozpoczął się od wystawy manuskryptów w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie. Wieczorem zaś w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach wystąpił znakomity Szymanowski Quartet.
– Co roku wystawa zaprasza nas w podróż niezwykłą, do labiryntu powstania dzieła muzycznego w różnych epokach i u kompozytorów obdarzonych różnymi temperamentami i odmiennymi zmysłami graficznymi. Niektóre szkice czy rękopisy działać mogą na wyobraźnię niczym obrazy lub grafiki, inne odsłaniają dyscyplinę myśli i żelazną logikę w projektowaniu i zapisywaniu utworu – mówiła podczas poniedziałkowej uroczystego otwarcia wystawy dyrektor generalna Festiwalu, Elżbieta Penderecka. Podkreśliła również, że wśród manuskryptów muzycznych wyróżniają się te autorstwa Ludwiga van Beethovena – „jak jego muzyka dynamiczne i niepokorne, jak on sam”.
– Beethoven w różnych swoich dziełach wyznaczał nowe drogi, a IX Symfonia jest takim symbolem przełamania ram gatunku. Tradycyjnie symfonia była utworem instrumentalnym, tymczasem Beethoven wprowadził tam część czwartą, w której jest chór i soliści – dodał z kolei kurator wystawy Michał Lewicki.
W Bibliotece Jagiellońskiej pokazywane są autografy najsłynniejszych dzieł Beethovena m.in. szkice do IX Symfonii oraz zapis pierwszych taktów V Symfonii ukryty w szkicowniku do „Eroiki”.
Obok dzieł patrona Festiwalu na wystawie znalazły się rękopisy muzyczne Roberta Schumanna, Feliksa Mendelssohna, Fryderyka Chopina, a także rękopisy twórców XX i XXI wieku: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Romana Palestra, Marka Stachowskiego czy obecnego na uroczystości otwarcia Krzysztofa Pendereckiego. Wśród dzieł maestro Pendereckie na szczególną uwagę zasługuje szkic do „Pasji według św. Łukasza”, który prezentowany jest szczególnym momencie – w tym roku przypada bowiem 50. rocznica prawykonania tego niezwykłego dzieła. – Dla jednych „Pasja” Krzysztofa Pendereckiego oznaczała zdradę awangardy, dla drugich wskazanie nowej drogi ku syntezie tradycji ze współczesnością – przypomniała Elżbieta Penderecka dodając, że utwór powstał z okazji 700-lecia katedry w Munster i w roku 1000-lecia chrześcijaństwa polskiego.
Podczas wernisażu Prezydent Miasta Krakowa Profesor Jacek Majchrowski wręczył osobom zaangażowanym w organizację Festiwalu Ludwiga van Beethovena medale „Honoris Gratia”, przyznawane za szczególne zasługi dla miasta. Otrzymali je wieloletni pracownicy biura festiwalowego: Andrzej Giza (dyrektor Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena), Matylda Czekaj, Iwona Dyrduł i Robert Salisz oraz czuwająca nad kształtem i międzynarodowym rozmachem tego wydarzenia dyrektor generalna Festiwalu Elżbieta Penderecka oraz zasiadająca w strukturach Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena prof. Teresa Malecka. Przy okazji wręczenia medali Prezydent Jacek Majchrowski podkreślił, że Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena jest jednym najważniejszych i największych wydarzeń muzycznych w naszym kraju, „trwale zapisując się na kartach historii i kultury Polski”.
Muzycznym akcentem uroczystości był wspaniały występ pianisty Konrada Skolarskiego, w którego wykonaniu podziwiać mogliśmy pełne żaru i poezji interpretacje dzieł patrona Festiwalu, jak też Fryderyka Chopina, Aleksandra Skriabina i Ferenca Liszta.
Dopełnieniem wystawy są grafiki, m.in. prace Krzysztofa Skórczewskiego dedykowane Krzysztofowi Pendereckiemu. Ekspozycja zatytułowana „Beethoven i nowe drogi” będzie czynna do 25 marca. Wstęp wolny.
Mecenasem wystawy manuskryptów w Bibliotece Jagiellońskiej jest T-Mobile Polska S.A.
Wieczorem, w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach melomani mogli zaś podziwiać jeden z najsłynniejszych polskich kwartetów smyczkowych na świecie – Szymanowski Quartet. Artyści zaprezentowali znakomite interpretacje 3 Chorałów Wacława z Szamotuł (w opracowaniu na kwartet smyczkowy), Kwartetu smyczkowego h-moll op. 33 nr 1 Josepha Haydna, Nokturnu i Tarantelli op. 28 Karola Szymanowskiego (w opracowaniu na kwartet smyczkowy) oraz Kwartetu smyczkowego C-dur op. 59 nr 3 Ludwiga van Beethovena.
Dziś Festiwal będzie miał specjalną odsłonę dla najmłodszych melomanów. W Centrum Kongresowym ICE Kraków odbędzie się niezwykły koncert pt. „Sinfonietka na Beethovenie”. Edukacyjno-muzyczne spotkanie dla dzieci (ale także dorosłych) poprowadzi orkiestra Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jurka Dybała. Natomiast w środę (9 marca) krakowską odsłonę 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena zakończy występ jednego z najbardziej kontrowersyjnych uczestników zeszłorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego – łotewskiego pianisty Georgijsa Osokinsa. Wraz z Sinfoniettą Cracovią pod batutą Jurka Dybała artysta wykona Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. W programie wieczoru zabrzmią ponadto: Uwertura g-moll Franciszka Lessela oraz VII Symfonia A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena. Koncert odbędzie się w środę (9 marca) w Centrum Kongresowym ICE Kraków o godz. 19.30.

VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny