Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 2 kwietnia godz. 19:30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tradycja muzyki sakralnej odrodziła się w XX wieku dzięki takim twórcom, jak Olivier Messiaen, Krzysztof Penderecki i Arvo Pärt, których dzieła były odpowiedzią na potrzebę duchowości wciąż żywą w psychice współczesnego człowieka. La Sindone Pärta na skrzypce i orkiestrę (2019) to muzyczna kontemplacja całunu turyńskiego – słynny Estończyk dotyka tu sprawy niewyjaśnionej do tej pory przez naukowców, czegoś z pogranicza cudu. Gruzin Gija Kanczeli w Libera me sięga do tradycji mszy żałobnej.

Sinfonietta per archi nr 3 Krzysztofa Pendereckiego wykonana pierwszy raz w 2012 roku, wykorzystuje materiał III Kwartetu smyczkowego. Wielu kompozytorów pracowało w ten sposób – w czasach baroku zapożyczenia i autocytaty były na porządku dziennym, to romantyzm postawił na oryginalność. W XX wieku mistrzem wielokrotnego twórczego wykorzystania tego samego materiału był Sergiusz Prokofiew, a Nagrobek Couperina (1917) to przykład podobnej praktyki w twórczości Maurice’a Ravela. Początkowo była to suita fortepianowa, ale po dwóch latach Ravel – mistrz instrumentacji – dokonał transkrypcji tego utworu na orkiestrę.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny