Festiwal

(Polski) Zapowiedź koncertu 27 marca godz. 19:30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Uwertura Poświęcenie domu op. 124 to późne dzieło Beethovena. Jej prawykonanie odbyło się wraz z premierą IX Symfonii d-moll oraz trzech części Missa solemnis (KyrieCredo i Agnus Dei) 7 maja 1824 roku w wiedeńskim Kaertnertortheater. Był to szczęśliwy dzień dla Beethovena – publiczność po wysłuchaniu Dziewiątej biła brawo i wznosiła okrzyki na cześć kompozytora, który dyrygował orkiestrą. On jednak tego nie słyszał. Dopiero śpiewaczka Caroline Unger (alt) chwyciła go za rękę obróciła w stronę rozentuzjazmowanej widowni. 

„Apoteozą tańca” nazwał Richard Wagner Beethovenowską VII Symfonię A-dur op. 92 z 1811 roku. Jej część pierwsza Vivace i ostatnia Allegro con brio oparte są w całości na motywach tanecznych. Druga – Allegretto jest rodzaje marsza żałobnego. Z całej symfonii bije pierwotna dionizyjska siła, pragnienie zwycięstwa i triumfu, jakby Beethoven swoją muzyką chciał porwać ludzi do ekstatycznej zabawy. 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny