Festiwal

(Polski) Sztafeta Beethovena i Brahmsa

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W programie recitalu pianistycznego Szymona Nehringa znalazły się jedynie dwa utwory, ale o podniosłym znaczeniu, akcentujące pokrewieństwa duchowe Ludwiga van Beethovena i Johannesa Brahmsa. Są to ostatnia sonata fortepianowa Beethovena, legendarne opus 111 w tonacji c-moll, i Brahmsowska I Sonata fortepianowa C-dur op. 1.

Sonata c-moll op. 111 (1822) stanowi ukoronowanie sonatowego dorobku Beethovena. To zaledwie dwuczęściowa, a przecież pełna wypowiedź kompozytorska, której nowatorskie rozwiązania formalne, dramaturgiczne i wyrazowe stały się inspiracją dla innych kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina. 30 lat upłynęły od czasu powstania opusu 111, gdy młody Johannes Brahms skomponował swoje opus 1 i zarazem pierwszą sonatę na fortepian, rozplanowaną wzorem wcześniejszych dzieł mistrza z Bonn na cztery części.

 

Poniedziałek, 12 października, godz. 18, Sala Kameralna Filharmonii Narodowej

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny