Festiwal

(Polski) Penderecki, Beethoven, Brahms

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Czas sprzyja koncertom kameralnym, a przecież złaknieni jesteśmy potęgi symfonicznego brzmienia. Znajdziemy tego wszystkiego po trochu w programie koncertu, który otworzy tegoroczny Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Nie fanfara go rozpocznie, ale melancholijny, przechodzący w dziewięć kunsztownych wariacji temat „Chaconne per archi” Krzysztofa Pendereckiego, najpóźniej powstałego ogniwa słynnego „Polskiego Requiem”. Kompozytor napisał ją w reakcji na śmierć papieża Jana Pawła II w 2005 roku.

Elegijny charakter ma też „Adagio” I Kwartetu smyczkowego F-dur op. 59 Ludwiga van Beethovena, które zabrzmi w opracowanej przez Bretta Deana wersji na orkiestrę smyczkową.

W I Symfonii c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa odzywają się tony tragiczne, ale siła geniuszu kompozytora sprawia, że serca wypełniają się nadzieją. W dziele tym dostrzeżono po raz pierwszy duchowe pokrewieństwa Brahmsa z Beethovenem.

Orkiestrą Filharmonii Narodowej dyryguje Andrzej Boreyko.

 

Sobota, 10 października, 19:30, Filharmonia Narodowa

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny