Festiwal

(Polski) V Festiwal romantycznych kompozycji dzień 4

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Józef Nowakowski (1800-1865) był utalentowanym uczniem Elsnera, który w czasach nauki w konserwatorium (1821-1826) odnosił pierwsze sukcesy kompozytorskie. Przyjaźnił się z Chopinem, dzięki któremu poznał Roberta Schumanna (1836) i wydał w Lipsku jemu zadedykowany zbiór 12 Etiud fortepianowych (1847). Jako kompozytor i pianista wielokrotnie podróżował do Niemiec i Francji. Od lat 40-tych był cenionym w Warszawie pedagogiem fortepianu.

Różnorodna twórczość kompozytora obejmuje utwory symfoniczne, kameralne, pieśni i utwory fortepianowe, stanowiące najbardziej liczną grupę dzieł. Stylistycznie przynależą one do wczesnoromantycznego języka muzycznego. Często spotykamy w nich ludowe lub narodowe wątki melodyczne, w niektórych dochodzi do głosu styl brillante. Doskonałym przykładem takiego utworu jest Duo na skrzypce i fortepian, skomponowane w 1841 roku i zadedykowane sławnemu polskiemu skrzypkowi, Karolowi Lipińskiemu. Rozbudowana forma utworu składa się z czterech części (wstępu, tematu Andantino z 5 wariacjami, części wolnej – Andante maestoso i finału – Allegro ma non troppo), przechodzących w siebie na sposób attaca. Dążenie do formalnego scalenia utworu podkreślone zostało ponadto przez integrację materiału tematycznego. Wirtuozowską partię skrzypiec wspiera wymagająca i efektowna partia fortepianu.

Zapomniane przez długie lata Duo jest przykładem utworu, który swoimi muzycznymi walorami w pełni zasługuje na ponowne „życie” w repertuarze estradowym. Na dzisiejszym koncercie wykonane zostanie przez skrzypaczkę Aleksandrę Kuls i pianistkę Agnieszkę Zahaczewską-Książek. W programie ich koncertu usłyszymy również ostatnią z trzech sonat skrzypcowych op. 10 (1798) Józefa Elsnera, Romance sans Paroles et Rondo élégant op. 9 skomponowany w 1852 roku przez 17-letniego Henryka Wieniawskiego oraz inspirowane wirtuozerią czeskiego skrzypka Josefa Slavika Rondo h-moll (1826) Franciszka Schuberta.

(Polski) VI Festiwal romantycznych kompozycji

Następny